Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Zlevnila novela zákona volání na „osmičky“?

 
pátek, 1. dubna 2016, 00:51

Od konce prosince nesmí obchodníci používat pro komunikaci se zákazníky linky, které jsou zpoplatněné více než běžný hovor. Volání zlevňuje, ale zdaleka ne všude tak, aby jeho cena odpovídala zákonu. Postihováni mohou být ale paradoxně obchodníci, ne operátoři.

„Když jsme minulý rok zahájili kampaň Stop drahým osmičkám, chtěli jsme přimět především operátory, aby linky se sdílenými náklady a univerzální přístupová čísla nebyla pro spotřebitele dražší než běžný hovor. Návrh, kterým se měnil zákon o ochraně spotřebitele, byl však upraven tak, aby šel na ruku operátorům. Odpovědnost přenesl na obchodníky, kteří linky používají,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu. Pro obchodníka je to poměrně těžká situace, pokud chce používat infolinku s osmičkou, která není zdarma, měl by zajistit, aby spotřebitel nezaplatil více než za běžný hovor. „Uhlídat to u všech operátorů včetně těch virtuálních je prakticky nemožné. Pokud nechce obchodník riskovat pokutu, měl by se těmto linkám vyhnout,“ konstatuje Borovička. Česká obchodní inspekce může za porušení zákona udělit pokutu až do výše milionu korun.

Ceny volání na zákaznické linky se oproti loňským mění a klesají, ne však tam a v takové míře, jak by se dalo čekat. „Odpovídající ceny lze nalézt především při volání z pevných linek či u některých virtuálních operátorů. Naopak uživatelé mobilních telefonů tří hlavních operátorů zaplatí za volání na osmičkové linky více, než je cena běžného hovoru,“ uvádí Borovička. Stále trvá i ten stav, že volání se nezapočítává do volných minut, a tak i majitelé neomezených tarifů zaplatí nad rámec paušálu i 5,59 Kč za každou minutu volání například při ohlašování pojistných událostí. Jediný operátor, u kterého lze na bílé a modré linky uplatnit volné minuty, je O2 a to pouze v případě předplacených karet.

Novela zákona se tak poněkud míjí účinkem a ve svém důsledku nechrání spotřebitele tak, jak vyplývá z evropských směrnic. „Pokud operátoři ceny nesrovnají, sami se připraví o zákazníky. Obchodník situaci jednoduše vyřeší tím, že začne používat běžné mobilní číslo či číslo pevné linky. Pak má zaručeno, že spotřebitel nezaplatí za hovor víc, než je běžné,“ vysvětluje Borovička.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Útok na záchranáře. Napadený muž skončil s...

  • Ještěd oslaví 44. narozeniny. Otevřou se...

  • Začínají Ruprechtické slavnosti. Nabídnou...

  • Lukáš Dvořák

Reklama
 
 

Kam dál?

U radnice exploduje cisterna. V Liberci se bude natáčet seriál z produkce Walta Disneyeho

pátek, 18. března 2016, 09:44

Akční záběry pro pilotní díl nového seriálu Spark vzniknou ve dnech 29. a 30. března před libereckou radnicí. Příběh je...

UFO dům je na prodej, chcete ho? Připravte si 25 milionů

středa, 9. března 2016, 13:45

Čas od času se objeví stavba, která se vymyká. Ať už pozitivně, nebo negativně. Jednou z takových je i dům nedaleko...

Výročí: Obchodní dům Ještěd zbourali před sedmi lety

neděle, 6. března 2016, 17:50

Je to právě sedm let, co došlo k demolici obchodního domu Ještěd, který musel ustoupit novému centru Forum. V březnu...