Počasí dnes11 °C, zítra16 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

Od železničního neštěstí u Spálova uplynulo 25 let

Za pár dní si připomeneme 25.výročí železničního neštěstí, ke kterému došlo v sobotu 25.srpna 1990. Byl pěkný letní den a sobota jako stvořená pro koupání na železnobrodském koupališti, jarmark nebo pro výlety Palackého a Riegrovou stezkou, které vedou ze Spálova.

Nedaleko zastávky Spálov na trati Železný Brod – Tanvald se těsně kolem 13-té hodiny čelně střetly v nepřehledném skalnatém terénu nad řekou Kamenicí manipulační nákladní vlak, jedoucí z Jesenného, a motorový osobní vlak 6302, jedoucí ze Železného Brodu do Tanvaldu a Liberce. Příčinou neštěstí byla špatná a nepředpisová komunikace výpravčích ze železničních stanic Jesenný a Železný Brod při zajištění jízdy vlaků, která byla v té době závislá jen na domluvě výpravčích a lidském faktoru (Oba výpravčí byli odsouzeni k nepodmíněným trestům odnětí svobody.)

Tragická bilance - 14 mrtvých

Neštěstí si vyžádalo 14 obětí na lidských životech a 32 zraněných. Mezi oběťmi neštěstí byli i strojvedoucí osobního vlaku Eduard Vraštil a jeho vlakvedoucí Karel Svatý. Uvedeného dne, když výpravčí zjistili, že oba vlaky jedou proti sobě, pokusili se osobní vlak varovat a zastavit prostřednictvím obsluhy restaurace, která je u zastávky Spálov. Bohužel už bylo pozdě, chyběly vteřiny a osobní vlak těsně obsluze restaurace ujel, když vidět byla už jen 2 vzdalující se červená světla, označující konec vlaku a tentokráte o několik set metrů dál i konec jeho jízdy. Osobní vlak 6302, složený z motorového a přívěsného vozu odjel v čase svého tehdejšího pravidelného odjezdu ve 12.55 hodin ze Železného Brodu a ve 12.59 hodin ze Spálova, kde naštěstí řada cestujících vystoupila.

Hned po odjezdu ze Spálova přejel osobní vlak 6302 most přes řeku Kamenici a v následujícímu oblouku došlo k čelnímu střetu s nákladním vlakem a nárazu, který vrátil osobní vlak na most. Tam začal zdemolovaný motorový vůz hořet. Se zraněními přežila neštěstí posádka manipulačního nákladního vlaku, vedeného dieselelektrickou lokomotivou, a průvodčí osobního vlaku, který byl v  přívěsném voze.

Bezprostředně u místa neštěstí je pomníček, u kterého se každoročně 25.srpna kolem 13-té hodiny scházejí pozůstalí a přátelé obětí neštěstí, a také jeho přímí účastníci.

V plamenech zahynulo 12 lidí z osobního vlaku, včetně strojvůdce a vlakvedoucího. Jediným přeživším členem personálu byl průvodčí, který jel v zadním vozu. Právě on se po nehodě vydal zpět na Spálov, aby zavolal pomoc. Dalších 32 zraněných osob bylo rozvezeno do nemocnic v Semilech, Tanvaldu a Jablonci nad Nisou. Dva z nich později následkům těžkých popálenin podlehli.

Mezi oběťmi neštěstí byla mimo jiné čtyřčlenná rodina Janatových ze Semil. Jednu oběť srážky se nikdy nepodařilo identifikovat. Podle dobového zápisu v semilské městské kronice mohlo jít o ženu vietnamské národnosti. Vyšetřovatelé srážky vlaků u Spálova dospěli k závěru, že příčinou tragedie bylo zanedbání výkonu služby výpravčími v Železném Brodu a Jesenném. Který z nich byl hlavním viníkem se ale určit nepodařilo a soud proto oběma výpravčím udělil nepodmíněné pětileté tresty.

Štítky Spálov, osobní vlak, Železný Brod, Tanvald, Jesenný, Riegrova stezka, Liberec, Semily

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Od železničního neštěstí u Spálova uplynulo 25 let  |  Krimi  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.