Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Na co si dávat pozor při reklamacích?

 
čtvrtek, 30. března 2017, 07:41

Obchodníci se při vyřizování reklamací někdy dopouštějí různých nešvarů, které běžný člověk nemusí snadno odhalit. Abyste se nenechali opít rohlíkem, je dobré vědět, co si nemusíte nechat líbit. Víte například, jak je to s náklady zamítnuté reklamace? Nebo jestli musíte k reklamované věci dodat i příslušenství? A může prodejce provést bezplatnou mimozáruční opravu, pokud vám zamítne reklamaci?

Přijetí zboží k reklamaci je povinností prodávajícího a nemůže jej odmítnout, ani pokud se domnívá, že reklamace není oprávněná. „Při uplatnění reklamace nemusíte dodat příslušenství, pokud je zjevné, že s ním vytýkaná vada zboží vůbec nesouvisí. Stejně tak nemusíte prodejci odevzdat telefon, pokud reklamujete jenom nabíječku. Pokud jste ztratili účtenku, nezoufejte. I když mnozí obchodníci tvrdí opak, není vaší povinností s sebou doklad o koupi přinést,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Musíte pouze prokázat, že jste zboží u daného obchodníka zakoupili. To lze učinit například předložením výpisu z bankovního účtu či starších reklamačních protokolů.

Uplatníte-li reklamaci, musí vám prodávající vždy vystavit reklamační protokol. Trvejte zejména na tom, aby v něm bylo uvedeno přesné datum zahájení reklamačního řízení a způsob vyřízení reklamace, který požadujete. Reklamační protokol by měl obsahovat také popis stavu zboží v době uplatnění reklamace. To může být důležité zejména tehdy, pokud se vám zboží vrátí poškozené. „Máte-li sjednáno pojištění poškození či krádeže zboží, pohlídejte si také, aby se prodávající nezbavil své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události. Jestliže dosud neuplynula záruční doba, není potřeba čerpat pojistné plnění, čímž byste přišli o svá práva ze záruky,“ radí Lukáš Zelený.

Je dobré vědět, že pokud reklamujete zboží jako spotřebitel, musí prodávající reklamaci vyřídit do 30 dnů od jejího uplatnění. V rámci této lhůty musí stihnout vadu posoudit, rozhodnout o reklamaci, provést případnou nápravu a ještě vás o vyřízení reklamace informovat. Nestačí ale, pokud na telefonu najdete zmeškaný hovor z neznámého čísla. Reklamační lhůtu lze dohodou stran prodloužit, je k tomu ale nutný výslovný souhlas spotřebitele. „Rozhodně nelze považovat za dohodu, pokud máte na reklamačním protokolu předtištěnou informaci o tom, že reklamace bude vyřízena do 60 dnů. A nenechte si v žádném případě namluvit, že reklamační lhůta běží až od chvíle, kdy se zboží dostane na reklamační oddělení. Důležitý je okamžik uplatnění reklamace,“ upozorňuje Zelený.

Prodávající se při vyřizování reklamace vždy musí zabývat právě tou vadou, kterou vytýkáte. Nenechte si líbit zamítnutí reklamace nefunkčního softwaru z důvodu, že jste telefon přinesli s prasklým displejem. Pokud vám prodávající reklamaci zamítne, nesmí bez vašeho výslovného přání provádět mimozáruční opravu, a to ani bezplatnou. Fakticky by vám tím totiž bránil v možnosti rozporovat jeho rozhodnutí o reklamaci. Zároveň v tom lze spatřovat snahu vyhnout se povinnosti vrátit peníze v případě vícenásobné reklamace stejné vady.

Náklady reklamace nese vždy prodávající a nemůže po vás požadovat jejich proplacení ani v případě, že je vaše reklamace neoprávněná. „Někdy se obchodník pokusí zajistit si náhradu vynaložených nákladů tím, že spotřebiteli zboží ze zamítnuté reklamace zašle na dobírku. Takové jednání si už ale skutečně koleduje o podnět České obchodní inspekci,“ uzavírá Zelený.

Tisková zpráva
 


 

Kam dál?

Rostlinné alternativy mléka – méně ingrediencí znamená více

sobota, 25. března 2017, 16:13

Běžně se jim říká „rostlinná mléka“, skutečné mléko však připomínají spíše jen svou barvou. K dostání jsou v mnoha variantách a...

Dejte si rande naslepo. Půjčte si zabalenou knihu a nechte se...

čtvrtek, 23. března 2017, 16:14

Oblíbená akce se vrací. V liberecké knihovně si od pátku opět bude možnost půjčit si zabalenou knihu. Tu si rozbalíte až doma, o...

Co s vouchery po krachu slevového portálu?

neděle, 19. března 2017, 11:01

Slyšíte na slovo sleva a rádi využijete každou příležitost trochu ušetřit? Pak byste měli vědět co dělat, když váš oblíbený...

Přibližte dětem obchodování a dorazte na bleší trh v Géčku

pátek, 10. března 2017, 08:42

Nákupní centrum Géčko v Liberci zve nejen Vaše děti na Bleší trh hraček, který se koná v sobotu 18. března od 13 do 16 hodin.

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Varování před nestabilními dětskými židličkami

U jídelních stolů mají malé děti své místo ve vysoké židličce. Spotřebitelská organizace dTest otestovala 22 modelů pro samostatně sedící děti. Čtyři židličky propadly ve zkoušce stability. Modely Baby Mix 2v1, Caretero Primus, Caretero Homee a Scarlett Kombi nesplnily zákonné normy, při jejich použití hrozí převrácení židličky i s dítětem vzad.

Facebook oznámil uzavření řady falešných účtů a stránek

Internetový gigant Facebook v prvním čtvrtletí letošního roku celosvětově zrušil řadu falešných uživatelských účtů a celkem osm koordinovaných sítí s původem například v Severní Makedonii, Kosovu či Rusku. Společnost o tom informovala Evropskou komisi v pravidelné zprávě shrnující, jak dosud postupovala v boji s dezinformacemi na své internetové platformě.

VIDEO: Zaměstnanec na jatkách mlátí krávy a sprostě na ně křičí. Společnost ho potrestala

Aktivisté z hnutí Zvířata nejíme natočili záběry na jatkách společnosti Uzeniny Příbram. Video nazvali „Labilní zaměstnanec na jatkách v Příbrami?“. Na záběry reagovala i firma, která s chováním svého zaměstnance neztotožňuje a došlo údajně i na jeho potrestání.