Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Na co si dávat pozor při reklamacích?

 
čtvrtek, 30. března 2017, 07:41

Obchodníci se při vyřizování reklamací někdy dopouštějí různých nešvarů, které běžný člověk nemusí snadno odhalit. Abyste se nenechali opít rohlíkem, je dobré vědět, co si nemusíte nechat líbit. Víte například, jak je to s náklady zamítnuté reklamace? Nebo jestli musíte k reklamované věci dodat i příslušenství? A může prodejce provést bezplatnou mimozáruční opravu, pokud vám zamítne reklamaci?

Přijetí zboží k reklamaci je povinností prodávajícího a nemůže jej odmítnout, ani pokud se domnívá, že reklamace není oprávněná. „Při uplatnění reklamace nemusíte dodat příslušenství, pokud je zjevné, že s ním vytýkaná vada zboží vůbec nesouvisí. Stejně tak nemusíte prodejci odevzdat telefon, pokud reklamujete jenom nabíječku. Pokud jste ztratili účtenku, nezoufejte. I když mnozí obchodníci tvrdí opak, není vaší povinností s sebou doklad o koupi přinést,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Musíte pouze prokázat, že jste zboží u daného obchodníka zakoupili. To lze učinit například předložením výpisu z bankovního účtu či starších reklamačních protokolů.

Uplatníte-li reklamaci, musí vám prodávající vždy vystavit reklamační protokol. Trvejte zejména na tom, aby v něm bylo uvedeno přesné datum zahájení reklamačního řízení a způsob vyřízení reklamace, který požadujete. Reklamační protokol by měl obsahovat také popis stavu zboží v době uplatnění reklamace. To může být důležité zejména tehdy, pokud se vám zboží vrátí poškozené. „Máte-li sjednáno pojištění poškození či krádeže zboží, pohlídejte si také, aby se prodávající nezbavil své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události. Jestliže dosud neuplynula záruční doba, není potřeba čerpat pojistné plnění, čímž byste přišli o svá práva ze záruky,“ radí Lukáš Zelený.

Je dobré vědět, že pokud reklamujete zboží jako spotřebitel, musí prodávající reklamaci vyřídit do 30 dnů od jejího uplatnění. V rámci této lhůty musí stihnout vadu posoudit, rozhodnout o reklamaci, provést případnou nápravu a ještě vás o vyřízení reklamace informovat. Nestačí ale, pokud na telefonu najdete zmeškaný hovor z neznámého čísla. Reklamační lhůtu lze dohodou stran prodloužit, je k tomu ale nutný výslovný souhlas spotřebitele. „Rozhodně nelze považovat za dohodu, pokud máte na reklamačním protokolu předtištěnou informaci o tom, že reklamace bude vyřízena do 60 dnů. A nenechte si v žádném případě namluvit, že reklamační lhůta běží až od chvíle, kdy se zboží dostane na reklamační oddělení. Důležitý je okamžik uplatnění reklamace,“ upozorňuje Zelený.

Prodávající se při vyřizování reklamace vždy musí zabývat právě tou vadou, kterou vytýkáte. Nenechte si líbit zamítnutí reklamace nefunkčního softwaru z důvodu, že jste telefon přinesli s prasklým displejem. Pokud vám prodávající reklamaci zamítne, nesmí bez vašeho výslovného přání provádět mimozáruční opravu, a to ani bezplatnou. Fakticky by vám tím totiž bránil v možnosti rozporovat jeho rozhodnutí o reklamaci. Zároveň v tom lze spatřovat snahu vyhnout se povinnosti vrátit peníze v případě vícenásobné reklamace stejné vady.

Náklady reklamace nese vždy prodávající a nemůže po vás požadovat jejich proplacení ani v případě, že je vaše reklamace neoprávněná. „Někdy se obchodník pokusí zajistit si náhradu vynaložených nákladů tím, že spotřebiteli zboží ze zamítnuté reklamace zašle na dobírku. Takové jednání si už ale skutečně koleduje o podnět České obchodní inspekci,“ uzavírá Zelený.

Tisková zpráva
 


 

Kam dál?

Dejte si rande naslepo. Půjčte si zabalenou knihu a nechte se...

čtvrtek, 23. března 2017, 16:14

Oblíbená akce se vrací. V liberecké knihovně si od pátku opět bude možnost půjčit si zabalenou knihu. Tu si rozbalíte až doma, o...

Co s vouchery po krachu slevového portálu?

neděle, 19. března 2017, 11:01

Slyšíte na slovo sleva a rádi využijete každou příležitost trochu ušetřit? Pak byste měli vědět co dělat, když váš oblíbený...

Přibližte dětem obchodování a dorazte na bleší trh v Géčku

pátek, 10. března 2017, 08:42

Nákupní centrum Géčko v Liberci zve nejen Vaše děti na Bleší trh hraček, který se koná v sobotu 18. března od 13 do 16 hodin.

Volal vám dodavatel energií? Možná jste uzavřeli smlouvu

neděle, 5. března 2017, 11:34

Někteří dodavatelé využívají možnost uzavřít smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu prostřednictvím telefonického rozhovoru....

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • V objednané zásilce mu omylem dorazil také...

  • Další uzavírka v centru. Do konce prázdnin...

  • Rodina ubodané Češky v Londýně pocházela z...

  • FOTO: Zlomená vidlice, prasklá helma....

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

FOTO: Česká sklárna odhalila letošní trofeje Tour de France, vzhledem symbolizují průběh nejslavnějšího cyklistického závodu

Již osm let zdvihají vítězové cyklistického závodu nad hlavu trofeje, které pochází z lindavské sklárny Lasvit Ajetoglass. Jako v předchozích ročnících, tak i letos má trofej stejný tvar ovšem zcela originální povrchovou úpravu.

Maláčová podle exnáměstka MPSV chybovala při udílení dotací

Kandidátka na ministryni práce Jana Maláčová (ČSSD) se podle exnáměstka ministerstva Olega Blaška podílela na chybách při rozdělování dotací, píše Právo. Podle bývalé ministryně Jaroslavy Němcové (ANO) odhalil pochybení audit, úřad pak podal trestní oznámení. Maláčová se nevyjádřila. Náměstek Robin Povšík (ČSSD) popřel, že se v auditu objevilo jméno Maláčové.

Mějte s naším premiérem trpělivost, on sám je migrant, píše Žít Brno italskému premiérovi

Vedení brněnského hnutí Žít Brno dnes ráno pořádně rozvířilo debaty ve společnosti. Vedení hnutí prohlásilo, že by rádo ragovalo na výzvu italského premiéra a pozvalo do Brna několik desítek migrantů z Afriky zachráněných ve Středozemním moři. Český premiér Andrej Babiš to přitom v nedávné době na půdě EU rázně odmítl a nazval cestou do pekel. Žít Brno posílá italskému premiérovi Giuseppe Contemu také dopis, jehož plné znění si můžete přečíst níže.