Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Na co si dávat pozor při reklamacích?

 
čtvrtek, 30. března 2017, 07:41

Obchodníci se při vyřizování reklamací někdy dopouštějí různých nešvarů, které běžný člověk nemusí snadno odhalit. Abyste se nenechali opít rohlíkem, je dobré vědět, co si nemusíte nechat líbit. Víte například, jak je to s náklady zamítnuté reklamace? Nebo jestli musíte k reklamované věci dodat i příslušenství? A může prodejce provést bezplatnou mimozáruční opravu, pokud vám zamítne reklamaci?

Přijetí zboží k reklamaci je povinností prodávajícího a nemůže jej odmítnout, ani pokud se domnívá, že reklamace není oprávněná. „Při uplatnění reklamace nemusíte dodat příslušenství, pokud je zjevné, že s ním vytýkaná vada zboží vůbec nesouvisí. Stejně tak nemusíte prodejci odevzdat telefon, pokud reklamujete jenom nabíječku. Pokud jste ztratili účtenku, nezoufejte. I když mnozí obchodníci tvrdí opak, není vaší povinností s sebou doklad o koupi přinést,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Musíte pouze prokázat, že jste zboží u daného obchodníka zakoupili. To lze učinit například předložením výpisu z bankovního účtu či starších reklamačních protokolů.

Uplatníte-li reklamaci, musí vám prodávající vždy vystavit reklamační protokol. Trvejte zejména na tom, aby v něm bylo uvedeno přesné datum zahájení reklamačního řízení a způsob vyřízení reklamace, který požadujete. Reklamační protokol by měl obsahovat také popis stavu zboží v době uplatnění reklamace. To může být důležité zejména tehdy, pokud se vám zboží vrátí poškozené. „Máte-li sjednáno pojištění poškození či krádeže zboží, pohlídejte si také, aby se prodávající nezbavil své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události. Jestliže dosud neuplynula záruční doba, není potřeba čerpat pojistné plnění, čímž byste přišli o svá práva ze záruky,“ radí Lukáš Zelený.

Je dobré vědět, že pokud reklamujete zboží jako spotřebitel, musí prodávající reklamaci vyřídit do 30 dnů od jejího uplatnění. V rámci této lhůty musí stihnout vadu posoudit, rozhodnout o reklamaci, provést případnou nápravu a ještě vás o vyřízení reklamace informovat. Nestačí ale, pokud na telefonu najdete zmeškaný hovor z neznámého čísla. Reklamační lhůtu lze dohodou stran prodloužit, je k tomu ale nutný výslovný souhlas spotřebitele. „Rozhodně nelze považovat za dohodu, pokud máte na reklamačním protokolu předtištěnou informaci o tom, že reklamace bude vyřízena do 60 dnů. A nenechte si v žádném případě namluvit, že reklamační lhůta běží až od chvíle, kdy se zboží dostane na reklamační oddělení. Důležitý je okamžik uplatnění reklamace,“ upozorňuje Zelený.

Prodávající se při vyřizování reklamace vždy musí zabývat právě tou vadou, kterou vytýkáte. Nenechte si líbit zamítnutí reklamace nefunkčního softwaru z důvodu, že jste telefon přinesli s prasklým displejem. Pokud vám prodávající reklamaci zamítne, nesmí bez vašeho výslovného přání provádět mimozáruční opravu, a to ani bezplatnou. Fakticky by vám tím totiž bránil v možnosti rozporovat jeho rozhodnutí o reklamaci. Zároveň v tom lze spatřovat snahu vyhnout se povinnosti vrátit peníze v případě vícenásobné reklamace stejné vady.

Náklady reklamace nese vždy prodávající a nemůže po vás požadovat jejich proplacení ani v případě, že je vaše reklamace neoprávněná. „Někdy se obchodník pokusí zajistit si náhradu vynaložených nákladů tím, že spotřebiteli zboží ze zamítnuté reklamace zašle na dobírku. Takové jednání si už ale skutečně koleduje o podnět České obchodní inspekci,“ uzavírá Zelený.

Tisková zpráva
 


 

Kam dál?

Dejte si rande naslepo. Půjčte si zabalenou knihu a nechte se...

čtvrtek, 23. března 2017, 16:14

Oblíbená akce se vrací. V liberecké knihovně si od pátku opět bude možnost půjčit si zabalenou knihu. Tu si rozbalíte až doma, o...

Co s vouchery po krachu slevového portálu?

neděle, 19. března 2017, 11:01

Slyšíte na slovo sleva a rádi využijete každou příležitost trochu ušetřit? Pak byste měli vědět co dělat, když váš oblíbený...

Přibližte dětem obchodování a dorazte na bleší trh v Géčku

pátek, 10. března 2017, 08:42

Nákupní centrum Géčko v Liberci zve nejen Vaše děti na Bleší trh hraček, který se koná v sobotu 18. března od 13 do 16 hodin.

Volal vám dodavatel energií? Možná jste uzavřeli smlouvu

neděle, 5. března 2017, 11:34

Někteří dodavatelé využívají možnost uzavřít smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu prostřednictvím telefonického rozhovoru....

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

ŘSD o víkendu vyrazilo na kontrolu. Na problematickém úseku nebyl žádný dělník

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovalo úsek dálnice D1 u Humpolce, kde firma Geosan dostala příkaz k opravě vysypaných kaveren. Podle ŘSD se situace na místě nijak nezměnila. Novinářům to dnes řekl jeho mluvčí Jan Rýdl. Podle aktuálních informací v sobotu ani dnes nikdo na opravě vysypaných kavaren nepracoval.

Budou Vánoce na sněhu? V příštím týdnu se oteplí, zima přijde až na Silvestra

O vánočních svátcích budou v Česku podle meteorologů venkovní teploty pravděpodobně nad nulou, až na Silvestra se ochladí. Sněhu se Češi asi o svátcích nedočkají. Příští víkend mají teploty vystoupat až na pět stupňů.

Spotřeba ryb se loni zvýšila, kapr je stále oblíbený

Spotřeba ryb se loni zvýšila meziročně o 6,3 procenta na 5,4 kg na osobu, uvádí Český statistický úřad. Češi nejen kapry kupují hlavně před Vánoci, loni si ryby koupila v ČR polovina domácností. Kapr je stále nejoblíbenější ryba, uvádí průzkum agentury GfK. Skoro polovina české produkce kaprů se vyváží, uvádí Rybářské sdružení ČR.