Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Pozor na rozdíl mezi prodlouženou zárukou a pojištěním zboží

 
pondělí, 24. dubna 2017, 19:22

V poslední době se u obchodníků rozmohl trend nabízet spotřebitelům různá pojištění či prodlouženou záruku na zboží. Oba pojmy se často zaměňují a používají společně, což může být pro zákazníka matoucí. Jaký je mezi nimi rozdíl a čemu je dobré věnovat pozornost, než si za tyto služby připlatíte?

Záruku na zboží odlišuje od pojištění především to, kdo ji poskytuje. „U záruky je jím vždy prodávající, který tak garantuje, že si zboží zachová po určitou dobu své vlastnosti,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. V některých případech poskytují obchodníci prodlouženou záruku ke zboží automaticky, a to většinou tehdy, pokud na ni zákazníky přímo lákají. Jindy si za extra servis musí kupující připlatit. „Prodloužená záruka se pak mění v samostatný produkt, který mohou využívat jen ti zákazníci, kteří si ho ke zboží přikoupí. Vždy ale platí, že se jedná o rozšíření zákonných možností spotřebitele uplatnit u daného obchodníka reklamaci,“ dodává Zelený.

V rámci prodloužené záruky si může obchodník určit téměř libovolné podmínky. Proto je dobré zjistit si její rozsah ještě před zaplacením. Ne vždy se totiž prodloužená záruka vyplatí. Obchodník ji může poskytovat jen na určitou část zboží nebo na konkrétní typ vad. „Zároveň si obvykle sám určuje, jaké nároky spotřebiteli ze záruky náleží: jestli například bude možné žádat vrácení peněz, nebo jen bezplatnou opravu,“ ozřejmuje Lukáš Zelený a dodává: „Obchodník ale nikdy nesmí zkracovat zákonná práva spotřebitele.“

Pojištění naproti tomu poskytují jiné subjekty než samotní prodejci. Zpravidla se pojištění uzavírá ke krytí událostí, které nelze řešit v rámci reklamace. Pokud si spotřebitel rozbije mobilní telefon nebo mu jej někdo ukradne, je zbytečné uplatňovat reklamaci. Má-li uzavřenou pojistnou smlouvu, může se obrátit na pojišťovnu a žádat vyplacení pojistného plnění.

Když si pojistnou smlouvu sjednává sám zákazník, těžko si ji splete se zárukou. Často však nabízejí sjednání smlouvy samotní prodejci, kteří pak namísto kupujících vystupují ve vztahu s pojišťovnou jako smluvní strana. A řeší za ně i pojistnou událost. Kupující si inzerovaný produkt v internetovém obchodě vloží do košíku nebo se nechají prodavačkou u pokladny přesvědčit o jeho výhodnosti. Většina lidí v takových případech zaplatí příslušnou cenu, ale vůbec netuší, co si zakoupila. Spotřebitelé by se proto neměli nechat zmást jen názvem, ale měli by zkoumat podmínky využití daného produktu.

„K zaměňování prodloužené záruky a pojištění přispívá i skutečnost, že pojišťovny již neřeší pojistnou událost jen vyplacením peněžité částky, ale nabízejí opravu či výměnu zboží za nový kus. Přesto se ale stále jedná o pojistné plnění, a nikoliv o způsob vyřízení reklamace,“ objasňuje Lukáš Zelený. Někdy má pojištění dokonce stejný rozsah jako zákonná či rozšířená smluvní záruka. V těchto situacích si musí zákazníci dát dobrý pozor, aby se prodávající při uplatnění reklamace nechtěl vyhnout své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události. Pokud jim totiž bude výrobek opraven v rámci likvidace pojistné události, připraví se o svá práva ze záruky.

Před uzavřením pojistné smlouvy se vyplatí věnovat pozornost definici pojistné události a nevynechat ani ustanovení týkající se výluk z pojištění. Tato bývají často tak rozsáhlá, že se na první pohled lákavá nabídka začne při bližším zkoumání jevit jako prázdný produkt. A tím pádem i zbytečně vyhozené peníze.

Tisková zpráva
 


 

Kam dál?

TVOŘÍME Z PALET: Výroba televizního stolku

úterý, 18. dubna 2017, 09:08

Vytvořit si jednoduchý televizní stolek nemusí být složité, získáte tak originální kus nábytku do Vaší domácnosti.

RECEPT: Víte, proč se na Velikonoce peče zrovna beránek? Co dělat,...

sobota, 15. dubna 2017, 21:37

K Velikonocům - nejdůležitějším křesťanským svátkům - neodmyslitelně patří pečení beránka. Proč se ale peče zrovna beránek? Jaká...

Nechcete starou hasičskou Avii? Najeto nemá ani patnáct tisíc...

úterý, 4. dubna 2017, 10:11

Turnovští hasiči se zbavují staré Avie a koupit si ji může úplně každý. Auto navíc není vůbec ve špatném stavu. Ten sice odpovídá...

Na co si dávat pozor při reklamacích?

čtvrtek, 30. března 2017, 07:41

Obchodníci se při vyřizování reklamací někdy dopouštějí různých nešvarů, které běžný člověk nemusí snadno odhalit. Abyste se...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Mobilů od Huawei se zbaví úřad vlády i ministerstvo průmyslu

Premiér Andrej Babiš (ANO) nařídil, aby se Úřad vlády ČR zbavil mobilů od čínské firmy Huawei. Stejně bude postupovat například ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Uvedli to dnes premiér a mluvčí MPO Milan Řepka. Podle Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) představuje používání hardwaru a softwaru od Huawei a další čínské firmy ZTE bezpečnostní hrozbu. Společnost Huawei tvrzení NÚKIB popřela.

Bartoš neuspěl se stížností, za nápis v Polné dostal podmínku

Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost předsedy Národní demokracie Adama B. Bartoše v kauze protižidovského textu na hrobě zavražděné dívky v Polné na Jihlavsku. Justice mu pravomocně vyměřila rok vězení s dvouletým podmínečným odkladem. Odmítnutí stížnosti je patrné z justičních databází, odůvodnění zatím ústavní soudci nezpřístupnili.

Ve státním podniku Diamo zasahuje policie. Zatím není jasné proč

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) dnes zasahují ve státním podniku DIAMO. Důvod zatím není znám. Ministerstvo průmyslu a obchodu v tiskové zprávě uvedlo, že s policií spolupracuje.