Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Zjistit původ potraviny je nejsnazší u masa a vajec. Podívejte se jak

 
neděle, 4. června 2017, 13:49

Čeští spotřebitelé se stále více zajímají o původ potravin a preferují české výrobky. Poznat, která potravina je opravdu česká, není však vždy snadné. U potravin živočišného původu, jako jsou třeba masné a mléčné výrobky, je to o něco jednodušší. Nejpodrobněji je o původu potraviny spotřebitel v současné době informován u masa a vajec.

Na obalu každé balené potraviny se lze dočíst název a adresu provozovatele potravinářského podniku, avšak to nemusí být vždy rovněž výrobce dané potraviny. Podle platné legislativy se jedná o jméno a adresu provozovatele, který je zodpovědný za to, jak je potravina označena. Pokud se chce spotřebitel dozvědět, kdo potravinu skutečně vyrobil, tak musí na výrobku zabaleném přímo výrobcem hledat tak zvanou identifikační značku.

Identifikační značka je vlastně malý ovál, uvnitř kterého je uvedena zkratka země, ve které je uveden výrobce s přiděleným číslem a zkratka slov „Evropské společenství“, tedy „ES“.

Identifikační značka může mít následující podoby:

Písmena ´CZ´ v tomto případě znamenají, že výrobce je na území ČR a pod dozorem Státní veterinární správy. Podle čísla lze potom na stránkách Státní veterinární správy dohledat detaily ke konkrétnímu výrobci: https://www.svscr.cz/public/app/subjekty/web_all.php

Nejpodrobnější informace o původu potraviny, tedy nejen údaje o původu jejího výrobce, ale také samotné suroviny získá spotřebitel u masa; konkrétně masa hovězího, vepřového, drůbežího, skopového i kozího. „Na obale takového masa musí být uvedena jasná a srozumitelná informace o zemi, kde bylo zvíře, z něhož maso pochází, chováno a o zemi, kde bylo poraženo. V případě, že je maso prodáváno nebalené, musí být tyto informace v těsné blízkosti nabízeného masa,“ vysvětlil ústřední ředitel SVS Zbyněk Semerád.

Velmi snadno se původ pozná také u vajíček. „Na skořápce každého vajíčka lze totiž najít tzv. kód producenta, který se skládá mimo jiné i ze zkratky země, kde byla chována nosnice, která vejce snesla,“ uvedl Semerád.  „Podrobné vysvětlení významu kódu producenta je uvedeno na každé krabičce vajec,“ dodal.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Kam dál?

RECENZE: Nejunavenější filmová sága se vrací

sobota, 3. června 2017, 14:56

Po šesti letech opět na plátna kin vyplouvají karibští piráti v čele s Johnnym Deppem jako Jackem Sparrowem. A kupodivu to není...

Na co si dát pozor při výběru dovolené

pondělí, 29. května 2017, 08:40

Chystáte se na dovolenou? Někdo už má svůj zájezd dávno vybraný, jiný čeká na správný čas a lepší cenu, řada z nás vyrazí na...

Chcete se jet vykoupat? Nové turnovské koupaliště už zahájilo provoz

neděle, 28. května 2017, 10:09

Venku to vypadá spíš na léto, a tak už turnovské koupaliště v Maškově zahradě zahájilo provoz. Otevřeno je o víkendu od 9 do 19...

KNIŽNÍ TIPY: Román velmistra sci-fi nebo další díl Husitské epopeje....

pátek, 19. května 2017, 13:52

Další várka knižních novinek přichází v těchto dnech na pulty knihkupectví. Co si vybrat? Nejzajímavější tipy pro vás připravila...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • VIDEO: Půlnoční překvapení na maturiťáku....

  • Bude se měřit. Policisté chystají manévry,...

  • Policie zasahovala v libereckém dopravním...

  • Dopravu v dolním centru Liberce blokovala...

 
 

O čem píše Drbna.cz

Mynář: Ovčáček se za své tweety k Sýrii postihu obávat nemusí

Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček se nemusí obávat postihu za své vyjadřování na sociálních sítích v souvislosti s útokem západních zemí proti Sýrii. Jeho výroky podle kancléře Vratislava Mynáře odpovídají názoru prezidenta Miloše Zemana.

Aritmetika spojenectví ANO, SPD a KSČM

ANO se po poradě svého poslaneckého klubu rozhodlo pokusit se o obnovení vyjednávání s ČSSD pro silný odpor části poslanců proti dohodě s SPD. Kolik poslanců se muselo postavit proti, aby tato možnost padla?

Křetínský se svou firmou kupuje rádia včetně Frekvence 1 a Evropy 2

Společnost Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní a řídí miliardář Daniel Křetínský, kupuje od Lagardére rozhlasové stanice v Česku, Polsku, na Slovensku a v Rumunsku. K těm patří třeba Frekvence 1 a Evropa 2. Prodejní cena činí 73 milionů eur (zhruba 1,8 miliardy Kč).