Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Víte, jak se bránit, když obchodník zamítá reklamace?

 
sobota, 28. října 2017, 09:10

Možná se i vám stalo, že prodávající zamítl vaši reklamaci, aniž by se vadou pořádně zabýval a aniž by vám své rozhodnutí jakkoliv vysvětlil. Co v takové situaci dělat? Věděli jste, že pokud zboží reklamujete během prvních šesti měsíců od koupě, zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu? Co to v praxi znamená?

Aby mohl prodávající reklamaci zamítnout, musí pro to mít některý ze zákonných důvodů. Těmi jsou především mechanické poškození a běžné opotřebení zboží. Není ale možné zamítat reklamaci kvůli mechanickému poškození, pokud přímo nesouvisí s reklamovanou vadou. Například reklamaci vady softwaru počítače by prodávající neměl zamítnout s konstatováním, že jste přinesli počítač do reklamace s prasklým displejem.

Prodejce se musí snažit

Pokud prodávající navíc zamítá reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí zboží, neobejde se jen s lakonickým sdělením, že vada vznikla mechanickým poškozením nebo že se jedná o běžné opotřebení věci. „Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná. Pro prodejce to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Vyvrátit zákonnou domněnku odpovědnosti za vadu může prodávající například tím, že si nechá vadu odborně posoudit a spotřebiteli následně předloží vyjádření technika nebo nezávislého znalce. „Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, můžete namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit,“ radí Lukáš Zelený.

Obraťte se na inspekci

To, že zákon přisuzuje prodávajícímu odpovědnost za vadu jen v prvních šesti měsících, však neznamená, že by měl prodávající později na odůvodnění zamítnuté reklamace zcela rezignovat. Správně posoudit vadu a řádně vyřídit reklamaci je jeho zákonnou povinností i přesto, že v této době již nenese důkazní břemeno. Pokud se prodávající vůbec nezabývá vytýkanou vadou, nelze reklamaci považovat za řádně vyřízenou. „Prodávající se tak dopouští přestupku podle zákona o ochraně spotřebitele. Spotřebitelé se mohou s podnětem obrátit na Českou obchodní inspekci, která má pravomoc uložit obchodníkovi pokutu až do výše 3 000 000 Kč,“ říká Zelený.

Někteří lidé se domnívají, že pokud zboží reklamují během šesti měsíců od koupě, mohou okamžitě odstoupit od smlouvy. Takové právo jim ovšem zákon nepřiznává. „Zákonné nároky se v průběhu trvání záruky nemění. To znamená, že i během prvního půl roku máte právo v prvé řadě na opravu, případně výměnu vadného zboží. V prvních šesti měsících je ale pozice spotřebitele silnější právě z toho důvodu, že zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu, kterému tím ztěžuje případné zamítnutí reklamace,“ ozřejmuje Zelený.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Štítky reklamace, oprava

 


 

Kam dál?

Nájem na dobu určitou – co dělat po uplynutí sjednané doby?

sobota, 15. července 2017, 23:27

Řada pronajímatelů byt pronajímá na dobu určitou, například na jeden rok, aby si nájemce nejprve vyzkoušela. Víte, že k...

Přeneste se do 17. století. Albrecht z Valdštejna chce vypálit...

pátek, 14. července 2017, 21:15

Pojďte poznat Liberec zase trochu jinak. Projekt Skryté příběhy vás přenese do Liberce roku 1623, kdy na severu vládl Albrecht z...

Exotika kousek za hranicemi. V Motýlím domě Jonsdorf okusíte...

pátek, 7. července 2017, 02:29

Víte, jaké to je v deštném pralese? Vypravte se do Motýlího domu v  německém Jonsdorfu, který leží jen pár kilometrů od hranic,...

Kdo zapláče nad rozlitým mlékem aneb náhrada škody v obchodě

čtvrtek, 6. července 2017, 12:07

Už se vám někdy stalo, že vám na nové bílé šaty vylil číšník kávu? Nebo že na vás v prodejně neopatrný zákazník shodil láhev...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • FOTO: Ještěd zahalil kouř. Na hřebeni...

  • Bezmoc ve veseckém domě. Město tam dočasně...

  • V průmyslové zóně hoří odpad v potrubí

  • FOTO, VIDEO: Na Proseči hoří skládka

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Norský protiimigrační politik má vztah s o 30 let mladší Íránkou

Norsko žije skandálem kolem bývalého ministra za protiimigrační a populistickou Pokrokovou stranu Pera Sandberga, který má poměr s o 30 let mladší íránskou přistěhovalkyní. Politik, který před třemi dny odstoupil z čela ministerstva pro rybolov, přitom doposud hlásal, že míšení ras, kultur a náboženství je v Norsku nepřípustné, pokud se má v zemi zachovat mír.

Elektřina načerno? Může se stát, že kradete energii, i když o tom nevíte

Krást se nemá. Za neoprávněný neboli černý odběr energií však můžete nést odpovědnost, i když elektřinu nebo plyn odeberete bez zaplacení zcela neúmyslně, nevědomě a bez vlastního zavinění. Co všechno se považuje za neoprávněný odběr? 
A co vám v takové situaci hrozí?

VIDEO: Brňance se do obýváku nastěhovalo více než 160 netopýrů

Chládek vyhledávají kvůli vysokým teplotám nejen lidé, ale také zvířata. Ta dokážou být nezvykle urputná, jak se včera odpoledne přesvědčili strážníci vyslaní do bytu v Králově Poli. Podle telefonátu na linku 156 se v bytě sedmaosmdesátileté ženy usídlili netopýři a nově objevený úkryt nechtěli za žádnou cenu opustit. Přivolaná hlídka nevěřila svým očím. Do ložnice v nejvyšším patře panelového domu se nastěhovalo víc než 160 netopýrů hvízdavých.