Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Poznáte podvodný e-shop?

 
pátek, 3. listopadu 2017, 22:43

Podvodnými e-shopy se to na internetu jen hemží. Jak je ale poznat a nespadnout do pasti? Spolehlivý detektor podvodných internetových obchodů zatím bohužel vynalezen nebyl. Existují ale indicie, které vám mohou napovědět, zda je ten, v němž nakupujete, skutečně seriózní. Které to jsou?

Pravidlo číslo jedna zní – nikdy nenakupujte v e-shopu, na jehož stránkách nejsou uvedeny identifikační údaje provozovatele. Takový obchodník tím porušuje zákon. Podle občanského zákoníku je totiž podnikatel při jednání se spotřebitelem, které směřuje k uzavření smlouvy, vždy povinen sdělit mu svou totožnost.

Jistě byste si žádné zboží nekoupili v temné uličce od člověka zahaleného tak, že mu ani nevidíte do obličeje. Přistupujte proto stejně i k online nakupování. Pokud nevíte, kdo zboží prodává, nic nekupujte. „S e-shopy, které na webových stránkách neuvádějí informace o provozovateli, máme velmi špatné zkušenosti. Většinou neumožňují platit dobírkou, což rovněž nevěstí nic dobrého. Zákazník, který pošle platbu předem na účet, se často slibovaného výrobku vůbec nedočká a internetová stránka za nějaký čas zmizí z povrchu zemského,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

I v případě, že vám zboží doručí, může být chybějící identifikace prodejce problém. Pokud je výrobek vadný, budete se asi marně pídit po tom, kde uplatnit reklamaci. Spoléhat pak můžete jen na ochotu prodejce komunikovat se zákazníky například prostřednictvím interaktivního formuláře nebo e-mailové adresy z webových stránek. „Neuvedení informace o tom, kde může spotřebitel uplatnit reklamaci, je dokonce přestupkem podle zákona o ochraně spotřebitele. Na takový e-shop mohou spotřebitelé upozornit Českou obchodní inspekci, která může obchodníkovi uložit pokutu až do výše 3 miliony korun,“ uvádí Lukáš Zelený.

Další indicií, že se jedná o neseriózní obchod, může být strojově přeložený text nabídky. Pokud prodejce ani nepochází z České republiky, bude veškerá komunikace i případné vyřizování reklamací o to obtížnější. „Pokud se obchodník v rámci své podnikatelské činnosti zaměřuje na Českou republiku, bude se sice smlouva se spotřebitelem řídit českým právem, to ovšem nezaručuje snadnou vymahatelnost nároků zákazníků,“ varuje Zelený.

Pokud se poohlížíte po značkovém zboží, pak buďte obzvláště obezřetní. Nízká cena nemusí vždy znamenat výhodnou slevu, může se také jednat o padělek. Prodej padělků je opět potřeba ohlásit České obchodní inspekci, která v této oblasti vykonává dozor ve spolupráci s dalšími orgány, zejména úřady Celní správy České republiky. Dodané zboží můžete u obchodníka reklamovat pro rozpor s právními předpisy.

„Prodejce si vždy raději předem dobře prověřte. Prvním krokem by mělo být jeho dohledání v obchodním či živnostenském rejstříku. Je také dobré věnovat pozornost recenzím ostatních zákazníků, kteří již mají s tímto obchodníkem nějaké zkušenosti. Kromě toho můžete využít i naši bezplatnou službu pro ověřování důvěryhodnosti e-shopů na stránce www.dtest.cz/eshopy, kde najdete mnoho užitečných informací,“ radí Lukáš Zelený.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Štítky dtest, podvod, eshop,

Kam dál?

Nájem na dobu určitou – co dělat po uplynutí sjednané doby?

sobota, 15. července 2017, 23:27

Řada pronajímatelů byt pronajímá na dobu určitou, například na jeden rok, aby si nájemce nejprve vyzkoušela. Víte, že k...

Přeneste se do 17. století. Albrecht z Valdštejna chce vypálit...

pátek, 14. července 2017, 21:15

Pojďte poznat Liberec zase trochu jinak. Projekt Skryté příběhy vás přenese do Liberce roku 1623, kdy na severu vládl Albrecht z...

Exotika kousek za hranicemi. V Motýlím domě Jonsdorf okusíte...

pátek, 7. července 2017, 02:29

Víte, jaké to je v deštném pralese? Vypravte se do Motýlího domu v  německém Jonsdorfu, který leží jen pár kilometrů od hranic,...

Kdo zapláče nad rozlitým mlékem aneb náhrada škody v obchodě

čtvrtek, 6. července 2017, 12:07

Už se vám někdy stalo, že vám na nové bílé šaty vylil číšník kávu? Nebo že na vás v prodejně neopatrný zákazník shodil láhev...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • VIDEO: Půlnoční překvapení na maturiťáku....

  • Bude se měřit. Policisté chystají manévry,...

  • Policie zasahovala v libereckém dopravním...

  • Kauza dopravní podnik: Policie obvinila...

 
 

O čem píše Drbna.cz

V Brně se nově montují části vesmírných raket

Brněnská firma S.A.B. Aerospace má novou halu, v níž budou odborníci montovat mimo jiné velké části do vesmírných raket a satelitů. Pro práci budou využívat jeřáb s nosností dvě tuny. Speciální prostory mají unikátní parametry a podobné v Česku nejsou.

Za privatizaci OKD žalobce navrhl podmínky a zaplacení škody

Za zpracování nepřesného posudku vedoucího k nevýhodné privatizaci těžebního podniku OKD navrhl žalobce soudnímu znalci Rudolfu Douchovi tříletý podmíněný trest. Bývalí místopředsedové Fondu národního majetku (FNM) Pavel Kuta a Jan Škurek, kteří měli privatizaci na starosti, by měli dostat podmínku 2,5 roku. Všichni tři by měli společně nahradit škodu 5,7 miliardy korun, která podle obžaloby při privatizaci vznikla. V závěrečné řeči to dnes navrhl státní zástupce Tomáš Černý. Obžalovaní vinu odmítají.

Ocenění Manažer roku převzal na Pražském hradě mladý Jihočech. Cenu dostal za inovace a baterie

Již 25 let se pod hlavičkou České manažerské asociace uděluje prestižní ocenění Manažer roku. Cílem je vyhledat, objektivně vybrat a zviditelnit nejlepší a nejvýznamnější osobnosti managementu v České republice. Letošní cenu za inovace pro udržitelný rozvoj v oblasti chytré energetiky získal Pavel Podruh, zakladatel a jednatel společnosti Český ostrovní dům, zabývající se soběstačností architektury a vývojem nástrojů pro vlastní výrobu, ukládání a sdílení elektrické energie.