Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Nechutnalo vám jídlo v restauraci? Máte právo se ozvat

 
čtvrtek, 30. listopadu 2017, 13:38

Zatímco reklamovat obuv či elektroniku jsme si už zvykli, ve stravovacích zařízeních se často držíme zpátky kvůli ostychu či neznalosti svých práv. Přitom v restauraci uzavíráme kupní smlouvu jako kdekoliv jinde a pokud se nám nedostane adekvátního plnění, máme právo se ozvat. Co tedy dělat s „podmíráky“, přesolenými polévkami, hodinovým čekáním či studeným jídlem?

Typickou reakcí ostýchavých zákazníků na nespokojenost či nedorozumění v restauraci je postěžovat si pod vousy svému doprovodu a na obsluhu se dále usmívat, jako by bylo vše v pořádku. Stačí přitom pár asertivních slov a zpravidla se dočkáme nápravy.

„Reklamovat lze prakticky cokoliv, co je předmětem smlouvy, kterou s restauratérem uzavíráte – hlavně tedy podávání pokrmů a nápojů. Nedostatek může spočívat v množství, teplotě, složení, postupu přípravy či v chuti,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Bez diskuze by měla proběhnout výměna v případě, že vám přinesli úplně jiný pokrm, než jste si objednali. Nesmíte se do něj ovšem s chutí pustit a na své původní objednávce trvat až s prázdným talířem.“

Ke svíčkové hovězí

Restaurace odpovídá za to, že podávané pokrmy i nápoje mají sjednané vlastnosti – ať už jde o složení uvedené v jídelním lístku, nebo speciální úpravu, na které jste se osobně domluvili s obsluhou. Pokud vlastnosti nebyly specifikovány, měly by odpovídat povaze zboží a zvyklostem – rozumně lze očekávat, že ke svíčkové dostanete hovězí plátek, a ne párek, místo značkové limonády nechcete levnou náhražku ze supermarketu.

Pokrmy i nápoje by také měly být podávány v odpovídajícím množství uvedeném v jídelním lístku. Pozor, takzvané podmíráky se hodnotí až po spadnutí pěny. Stěžovat si můžete i na teplotu – podle norem musí v případě teplého pokrmu dosahovat alespoň 60 °C. Studené jídlo vám kuchař ohřeje; v případě, že by takovým postupem bylo znehodnoceno, máte nárok na nové.

Reklamovat můžete i vyúčtování. „Vždy si zkontrolujte, jestli výsledná cena odpovídá té v jídelním lístku. Účtenka nesmí obsahovat poplatky, na které jste nebyli předem upozorněni, respektive takové poplatky nejste povinni platit,“ uvádí Lukáš Zelený a doplňuje: „V případě dlouhého čekání můžete požadovat slevu, nebo od smlouvy odstoupit a odejít. Pokud je v lístku doba přípravy přímo uvedena nebo vám ji sdělila obsluha, nesmí ji restaurace překročit. V ostatních případech musí být čekání přiměřené složitosti objednávky.“

Nespokojenost oznamte hned

Jak tedy v případě nespokojenosti postupovat? Klíčový je čas. Obsluze vadu či nespokojenost oznamte neprodleně. Vaše stížnost se těžko setká s pochopením ve chvíli, kdy už máte celý pokrm v sobě. Určitě se vyplatí jednat slušně a klidně a snažit se co nejpřesněji popsat, co se vám nezdá být v pořádku. Vychladlá polévka ani zapomenutá tatarka nemusí být důvodem dramatické scény. Kdyby se nezkušený číšník zdráhal, nechte si zavolat osobu, která má vyřizování reklamací na starosti – v každé provozovně musí být vždy někdo takový přítomen.

A na co máte jako nespokojený zákazník právo? „Vždy máte právo na přiměřenou slevu. Místo ní můžete žádat nápravu, například dopečení masa nebo přinesení nového pokrmu. Pokud se jedná o závažné nedostatky, které se nedají uspokojivě napravit, můžete odstoupit od smlouvy. To znamená odejít bez placení,“ vysvětluje Zelený.

Jde-li o prokazatelné, měřitelné nedostatky, obsluha se s vámi většinou hádat nebude. Složitější je to u vad subjektivní povahy, týkající se chuti či konzistence. Tam se názory samozřejmě mohou rozcházet a s reklamací nemusíte uspět. Pak vám nezbude než se takovému podniku příště vyhnout, případně mu udělit negativní hodnocení. Můžete také podat podnět některému ze státních dozorových orgánů. Nedostatky týkající se míry a množství podávaných nápojů a pokrmů řeší Česká obchodní inspekce, ohledně hygieny potravin se můžete obrátit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nebo Státní veterinární správu (potraviny živočišného původu).

Tisková zpráva
 


 

Kam dál?

Nájem na dobu určitou – co dělat po uplynutí sjednané doby?

sobota, 15. července 2017, 23:27

Řada pronajímatelů byt pronajímá na dobu určitou, například na jeden rok, aby si nájemce nejprve vyzkoušela. Víte, že k...

Přeneste se do 17. století. Albrecht z Valdštejna chce vypálit...

pátek, 14. července 2017, 21:15

Pojďte poznat Liberec zase trochu jinak. Projekt Skryté příběhy vás přenese do Liberce roku 1623, kdy na severu vládl Albrecht z...

Exotika kousek za hranicemi. V Motýlím domě Jonsdorf okusíte...

pátek, 7. července 2017, 02:29

Víte, jaké to je v deštném pralese? Vypravte se do Motýlího domu v  německém Jonsdorfu, který leží jen pár kilometrů od hranic,...

Kdo zapláče nad rozlitým mlékem aneb náhrada škody v obchodě

čtvrtek, 6. července 2017, 12:07

Už se vám někdy stalo, že vám na nové bílé šaty vylil číšník kávu? Nebo že na vás v prodejně neopatrný zákazník shodil láhev...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Směnárnice z Revoluční vydala omylem desítky...

  • Řidička srazila motorkáře, ten s těžkým...

  • Mladík na drogách okusoval v libereckém...

  • V objednané zásilce mu omylem dorazil také...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Aktualizováno před 12 hodinami

Policie a celníci zasahují kvůli chráněným zvířatům, nejspíš kvůli zabíjení tygrů

Celníci a policisté dnes zasahují v Praze, ve středních a v Libereckém kraji kvůli podezření z neoprávněného nakládání s chráněnými zvířaty. Podle serveru Lidovky.cz se kauza týká údajného zabíjení tygrů ve středočeském Zooparku Bašť a následného zpracovávání tygřích produktů ve vietnamské komunitě. V areálu mohou být údajně desítky tygrů.

Stanice Muzeum na lince metra A se o tomto víkendu neuzavře

Pražský dopravní podnik (DPP) zrušil výluku, kterou tento víkend plánoval ve stanici metra Muzeum na lince A. Stanice se měla počtvrté uzavřít, práce se však dokončily při předchozích třech výlukách. Důvodem výluk byly práce na dokončení celkové rekonstrukce, kvůli níž stanicí vlaky téměř rok pouze projížděly, nejprve ve směru na Depo Hostivař a poté na Nemocnici Motol.

Miloš Zeman přijal generála Emila Bočka. Poděkoval mu za podporu v prezidentské volbě

Prezident republiky Miloš Zeman přijal v pátek na zámku v Lánech generála Emila Bočka, nositele Řádu Bílého lva, a to po jeho návratu z nemocnice. Prezident mu poděkoval, a jeho prostřednictvím dalším veteránům, za podporu v prezidentské volbě.