Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Řidiči pozor: Není pneumatika jako pneumatika

 
úterý, 22. září 2015, 19:45

Rozdíl umocňuje rozdílná kvalita jednotlivých modelů pneumatik. Mezi různými pneumatikami, jež splňují zákonné požadavky, panují v případě brzdění na mokru propastné rozdíly. Délka brzdné dráhy stejného automobilu na různých pneumatikách se může lišit o desítky procent.

Za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát.

Horké a suché léto se stalo minulostí. Nadvládu převzal uplakaný podzim, který s sebou nese četnější dešťové srážky. Jízda po vlhkých či mokrých silnicích se tak stává každodenní realitou. „Řidiči stále jezdí jako „za sucha“, je zapotřebí začít měnit chování a počítat s tím, že se blíží podzim. Ten s sebou nese zhoršující se počasí a lokální dešťové přeháňky. Vysoká rychlost vozidel při průjezdech zatáčkou ve spojení se sníženou přilnavostí pneumatik na mokrém povrchu významně zvyšují nebezpečí vzniku smyku,“ varuje Martin Markl, vedoucí dopravního inspektorátu policie v České Lípě.

Brzdná dráha se ve srovnání s jízdou po suchém asfaltu citelně prodlužuje. Například z rychlosti 50 km/h zastavíme na suchém asfaltu na 28 metrech, na mokrém budeme potřebovat o nemalých 5 metrů více. Jestliže na suchu před překážkou zastavíme, na mokru pojedeme v okamžiku kolize rychlostí přes 20 km/h. To je dost na vážné pochroumání chodce či cyklisty. Jízda na mokru se negativně podepisuje na statistikách dopravních nehod. Švýcarští dopravní odborníci došli k alarmujícímu závěru, že za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě dvakrát. Svou roli sehrávají kvalita povrchu vozovky, rychlost jízdy a hloubka dezénu pneumatik.

Vliv hloubky dezénu pod drobnohledem

To, že má pneumatika po celém obvodu a šíři běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů na dolní hranici zákonného požadavku (který činí 1,6 mm), neznamená, že se bude chovat jako nová. Opak je pravdou. Především za zhoršených adhezních podmínek budou vlastnosti diametrálně odlišné. Výrobce pneumatik Continental uvádí, že:

• vozidlo jedoucí na nových pneumatikách o hloubce 8 mm zastaví na mokré vozovce z rychlosti 80 km/h na 42 metrech;
• na pneumatikách ojetých na 3 mm bude jeho řidič potřebovat 52 metrů (oněch deset metrů rozdílu je důležitějších, než se může na první pohled zdát; zatímco řidič na zbrusu nových pneumatikách stačil zastavit, ten druhý narazí do překážky rychlostí 34 km/h);
• a pokud by jel na pneumatikách, jejichž hloubka dezénu koketuje se zákonným minimem, k úplnému zastavení svého vozu bude potřebovat 61 metrů; na rozdíl od řidiče prvního vozidla, který stihl zastavit, narazí do překážky rychlostí 44 km/h - tato rychlost už může zabíjet…

Není pneumatika jako pneumatika

Při koupi nových pneumatik není dobré spoléhat na to, že všichni výrobci dodávají zboží stejné kvality. Rozdíl může být naopak významný. Časopis Autobild provedl test 50 modelů pneumatik. Brzdilo se na mokré vozovce z rychlosti 100 km/h. Naměřené délky brzdné dráhy byly od 46,3 do bezmála 61 metrů. Rozdíl tedy činil celých 15 metrů - téměř čtyři délky osobního vozidla. Do kvalitních pneumatik se určitě vyplatí investovat. Rozdíl ceny není zničující, bezpečnost jízdy se naopak významně zvyšuje.

Od roku 2012 jsou nové pneumatiky označovány standardizovaným štítkem, který má poskytnout spotřebitelům informace týkající se tří důležitých parametrů pneumatiky. Nicméně tento štítek nepostihuje všechny její výkonnostní charakteristiky. Také proto se doporučuje, aby zájemci o pneumatiky sledovali například srovnávací testy nezávislých institucí a médií, které nabízejí spolehlivý pohled na pneumatiku, kterou testují ve více parametrech, než jsou pouze tři základní uváděné na štítku.

Na silnicích jezdí naprostá většina vozidel na pneumatikách, jež vyhoví zákonným požadavkům. „Hloubka jejich dezénu však nejednou osciluje kolem požadovaného minima a jejich výrobci nemusí patřit mezi prémiové. Rozdíl v délce brzdné dráhy jednotlivých vozidel – a to nejen na mokré vozovce – tak může být v desítkách procent. Na to bychom měli pamatovat všichni. Zdaleka ne všichni musí ubrzdit to, co řidič špičkově vybaveného modelu prémiové značky,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Napsal Roman Budský

Kam dál?

Veřejnost má ještě možnost navrhnout kandidáty na Pocty hejtmana

pondělí, 15. června 2015, 14:26

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta se setkal s několika osobnostmi oceněnými Poctami hejtmana za rok 2014. U přátelského...

Galerie U Rytíře je znovu otevřená a zve k návštěvě

úterý, 6. ledna 2015, 08:27

V prostorách suterénu radnice je opět k vidění výstava s názvem Zapomenuté dějiny města Liberce. V pondělí 5. ledna byl znovu...

Lesy ČR zatraktivnily tři turistická místa v Libereckém kraji

neděle, 31. srpna 2014, 11:23

Lesy ČR za bezmála dva miliony korun zatraktivnily tři turisticky zajímavá místa v Libereckém kraji. Vybudovaly naučnou...

Za Konradem na slavnosti přišly tisíce lidí

neděle, 30. června 2013, 12:43

Čtrnácté Slavnosti vratislavického piva jsou úspěšně za námi. V sobotu se na ně i přes zakaboněné nebe vypravily tisíce...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Po čtyřiceti letech práce na poště skončila...

  • Zfetovaná žena chtěla vyhodit děti z...

  • FOTO: V centru Liberce v noci hořelo. Dva...

  • Policie vyšetřuje konflikt na diskotéce. Muž...

 
 

O čem píše Drbna.cz

Češi by z EU nevystoupili, skepse vůči unii je ale výrazná

Češi by z Evropské unie nevystoupili, ve střední Evropě jsou však největšími euroskeptiky, ukázal...

Amnesty International kritizuje Česko za odmítání uprchlíků...

Vysocí představitelé české vlády i český prezident se loni vyjadřovali xenofobně na adresu...

Policie obvinila tajemníka SPD kvůli rasistickým výrokům

Policie obvinila tajemníka hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Jaroslava Staníka kvůli...