Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Kvalitní zimní obutí se opravdu vyplatí

 
úterý, 13. října 2015, 18:13

Ranní mrazíky volají po obutí automobilu do zimních pneumatik. Pneumatika označená tzv. alpským symbolem by měla být zárukou kvalitních vlastností i za zimních teplot. Na zastavení vozidla jedoucího na zimních pneumatikách ojetých na zákonné minimum potřebujeme brzdnou dráhu o 50 % delší. Rozdíl délky brzdných drah mezi jednotlivými modely pneumatik může být až třetinový.

Proč zimní pneumatiky

Složení směsi zimních pneumatik zaručuje jejich potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Pod plus sedm stupňů jsou v tomto směru lepší než pneumatiky letní či celoroční. Navíc vlastnosti jejich vzorku zajišťují jejich žádoucí samočisticí schopnosti. Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak více náchylný ke smyku. „Nekvalitní obutí tak významně snižuje efektivitu asistenčních systémů zajišťujících ovladatelnost vozidla. Na to by měli pamatovat i řidiči, kteří využívají zákonné možnosti na zimu nepřezouvat,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Kdy zimní pneumatiky

V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane. V případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“, platí tato povinnost v uvedeném období vždy, bez ohledu na stav povrchu vozovky.

Jak poznat, že se skutečně jedná o pneumatiku vhodnou pro zimní provoz

Za zimní jsou považovány pneumatiky označené symbolem M+S. V zásadě se jedná o pláště, které především na zabláceném povrchu a ve sněhové břečce zaručují lepší záběr a stabilizaci vozidla ve zvoleném směru jízdy. Není zde však automatická záruka, že budou mít žádoucí vlastnosti i při nižších teplotách, jež lze očekávat v zimním období. „Přední výrobci pneumatik proto používají pro pneumatiky určené pro náročný zimní provoz zvláštní, tzv. alpský symbol. Jedná se o emblém trojité hory se sněhovou vločkou, na plášti bývá zpravidla umístěn vedle zákonem požadovaného označení M+S,“ upřesňuje Budský.

Jak je používat

Pro řidiče osobních automobilů platí, že musí mít předepsané zimní pneumatiky obuty na všech kolech. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 4 milimetry. Tato povinnost se však nevztahuje na pneumatiku použitou na tzv. rezervním kole, rovněž tak neplatí povinnost obouvat do zimních pneumatik přívěsy. 

Není ovšem pneumatika jako pneumatika…

Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nové pneumatiky činí cca 8 mm. Pokud je sjet na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm činí prodloužení 50 %. Řidič jedoucí ve vozidle obutém do plášťů s hloubkou běhounu o výšce 2 mm musí počítat s brzdnou dráhou delší o nemalých 70 procent. „Svou roli sehrává i to, jaký model pneumatiky je použit. Rozdíl délky brzdných drah může činit až jednu třetinu,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Obecně se pak doporučuje používat pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení. Po delší době mohou za nižších teplot ztrácet potřebnou přilnavost k vozovce.

Sankce za nepoužívání zimních pneumatik

Pokud bude při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu udělení blokové pokuty ve výši až 2000 korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může být výše pokuty až 2500 korun. Je také dobré seznámit se s  podmínkami, za kterých máme sjednáno tzv. havarijní pojištění. Pokud bude prokázáno, že škodní událost nastala v přímé souvislosti s použitím nevhodných pneumatik, může dojít ke krácení pojistného plnění.

Tisková zpráva

 


 

Kam dál?

Veřejnost má ještě možnost navrhnout kandidáty na Pocty hejtmana

pondělí, 15. června 2015, 14:26

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta se setkal s několika osobnostmi oceněnými Poctami hejtmana za rok 2014. U přátelského...

Galerie U Rytíře je znovu otevřená a zve k návštěvě

úterý, 6. ledna 2015, 08:27

V prostorách suterénu radnice je opět k vidění výstava s názvem Zapomenuté dějiny města Liberce. V pondělí 5. ledna byl znovu...

Lesy ČR zatraktivnily tři turistická místa v Libereckém kraji

neděle, 31. srpna 2014, 11:23

Lesy ČR za bezmála dva miliony korun zatraktivnily tři turisticky zajímavá místa v Libereckém kraji. Vybudovaly naučnou...

Za Konradem na slavnosti přišly tisíce lidí

neděle, 30. června 2013, 12:43

Čtrnácté Slavnosti vratislavického piva jsou úspěšně za námi. V sobotu se na ně i přes zakaboněné nebe vypravily tisíce...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Realitní makléři zřejmě budou muset mít potřebnou kvalifikaci

Realitní makléři zřejmě budou muset mít v budoucnu vysokoškolské vzdělání nebo potřebnou kvalifikaci. Vláda schválila návrh novely zákona, která mění dosavadní volnou živnost realitního makléře na živnost vázanou s požadavky na odbornou kvalifikaci. Informoval o tom tiskový odbor vlády. Realitní kanceláře vesměs vítají, že se podle nich tolik potřebná regulace vůbec přichystala. Mají však řadu výhrad.

Desítky tisíc aut se dál valí přes Olbramovice. ŘSD chybí čtyři tisíce metrů čtverečných pozemků pro stavbu obchvatu

Stavba obchvatu Olbramovic se protáhne, otázkou zůstává o kolik měsíců. Realizace projektu poblíž Čapího hnízda fakticky začala, dělníci ale zatím nemohou „kopnout“ do země. Ne všechny pozemky, přes které by měl vést obchvat, jsou vykoupeny.

Čínská ekonomika rostla loni nejpomaleji za 28 let

Čínská ekonomika v loňském roce rostla jen o 6,6 procenta, což byl nejnižší růst od roku 1990. Informovala o tom agentura Reuters. Nejnovější čísla, která odpovídají předchozím odhadům analytiků, zveřejnil dnes čínský statistický úřad. V roce 2017 činil růst čínského HDP 6,8 procenta.