Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Kakao – většina výrobců neuvádí povinné údaje na etiketě

 
pátek, 20. listopadu 2015, 08:17

Období předvánočního pečení se nezadržitelně blíží a řada receptů obsahuje kakao. Jaká je kvalita kakaových prášků dostupných v českých obchodech? Spotřebitelský časopis dTest poslal do laboratoře 18 vzorků neslazených kakaových prášků a zjistil, že většina výrobců se potýká s nedostatky v označování na obalech. Jeden výrobek navíc spotřebitele šidí, protože obsahuje málo kakaa.

Na českém trhu převažují tzv. holandská kakaa, která se během výroby alkalizují. „Přírodní kakao jsme v obchodech našli pouze jedno, Tesco Value cocoa powder. Proces alkalizace, tedy přidání regulátorů kyselosti do kakaové hmoty, způsobuje, že se výsledný prášek může lépe rozpouštět, má jemnější chuť a je výrazně tmavší. Světlost či tmavost tedy nevypovídá nic o kvalitě kakaa, pouze o způsobu jeho zpracování během výroby,“ vysvětluje Hana Hoffmannová, vedoucí redakce časopisu dTest.

Nejčastějšími alkalizačními činidly jsou uhličitan draselný, sodný nebo amonný. Protože jde o přídatné látky, musí je výrobci uvádět ve složení použitých surovin na obalech produktů. Většina výrobců však použití těchto látek na etiketě zamlčuje.
„Z 18 výrobků jsme zjistili přítomnost alkalizačních činidel u 17 z nich. Rovných deset však jejich použití vůbec nezmiňuje. Spotřebitelé mají právo vědět, jestli je kakao přírodní nebo alkalizované. Navíc to, o jaký typ kakaa se jedná, může ovlivnit výsledek při pečení. Vyzvali jsme výrobce k nápravě,“ říká Hana Hoffmannová.

Kvalitu kakaa ovlivňuje mimo jiné obsah kakaového másla. To je přirozenou součástí kakaových bobů a částečně zůstává i v kakaovém prášku. Rozpouští se při tělesné teplotě a nese jemnou kakaovou chuť. Vyhláška rozlišuje mezi „kakaovým práškem“, který musí mít minimálně 20% podíl kakaového másla, a „kakaovým práškem se sníženým obsahem tuku“, který obsahuje méně než 20 % kakaového másla. Spotřebitel se však tuto informaci z drtivé většiny krabiček na první pohled nedozví.

„Nápovědou může být do jisté míry cena. Kakao okolo 20 Kč za 100 gramů bude s největší pravděpodobností nízkotučné. V rozpětí od 35 do 40 Kč za 100 gramů se nízkotučné a standardní výrobky mohou cenově překrývat, vyšší cena pak už spíše poukazuje na výrobek s minimálním podílem kakaového másla 20 %. Nejméně kakaového másla jsme naměřili v 200gramovém výrobku Tesco Cocoa Powder (10,26 %), nejvíce pak v kakau Van Houten (22,3 %). Dobrou zprávou je, že v žádném z testovaných vzorků jsme neobjevili jiný, tedy náhražkový tuk,“ uvádí Hoffmannová.

Může kakao obsahovat málo kakaa? Bohužel ano, může. V roce 2012 odhalila Státní zemědělská a potravinářská inspekce případy falšování kakaa kakaovými slupkami. Zjistila tehdy, že kakaový prášek Grande Cocoa Drink polského výrobce obsahoval jen 80 % kakaa. dTest proto nechal zkontrolovat i obsah čistého kakaa ve výrobcích. Téměř všechny výrobky 100% kakaový podíl splnily. „Černou výjimku tvořilo Carla Kakao na pečení, u kterého jsme zjistili 78,8 % čistého kakaa, což je hodnota, která i se započtenou nejistotou měření a připočteným regulátorem kyselosti na žádoucích 100 % nedosáhla. Jako nejkakaovější vyšlo z našeho testu fairtradové kakao Gepa Pur Afrika, které se také stalo celkovým vítězem testu,“ říká Hana Hoffmannová.

Nežádoucí látky se nevyhýbají ani kakau. Může obsahovat těžké kovy, např. kadmium, které bývá přirozenou součástí vulkanických půd, na nichž se kakaovníky v tropických oblastech pěstují. V současné chvíli žádné maximální limity pro těžké kovy v kakau evropská legislativa nedefinuje, od roku 2019 by však měl pro kadmium v kakau začít platit limit 0,6 mg/kg. Tomu se přiblížily výrobky Carla Kakao na pečení, Sweet Kakao a Alnatura Kakao Bio. Obsah olova měla polovina výrobků pod mezí detekce, rtuť laboratoř nedetekovala u žádného z výrobků.

 


 

Kam dál?

Kabinová lanovka na Ještěd se po pravidelné revizi znovu rozjela

sobota, 14. listopadu 2015, 09:30

Kabinová lanovka na Ještěd se dnes ráno po bezmála dvoutýdenní výluce znovu rozjela. Důvodem zastavení provozu byla pravidelná...

Liberecká zoo si pro malé návštěvníky opět připravila strašidelné...

úterý, 27. října 2015, 14:38

Už počtvrté si liberecká zoologická zahrada připravila tradiční akci s názvem Strašidelná zoo. Velký zájem z minulých let si...

Uplakané dušičkové počasí je nebezpečné nejen pro řidiče

čtvrtek, 15. října 2015, 14:55

Prosluněné a suché dny se definitivně staly minulostí. Ráno nás bude čím dále tím častěji vítat mlhavé a uplakané počasí. Na to...

Veřejnost má ještě možnost navrhnout kandidáty na Pocty hejtmana

pondělí, 15. června 2015, 14:26

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta se setkal s několika osobnostmi oceněnými Poctami hejtmana za rok 2014. U přátelského...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Policie pátrá po uprchlém vězni. Pomoci může...

  • Na Liberec míří další bouřky a silný vítr....

  • FOTO: Jeřábu za jízdy explodovala...

  • Do centra Liberce se vrací McDonald's. Novou...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

V kauze týraného Marleyho padlo rozhodnutí. Viník dostal podmínku

Mladíka, který na videu týral štěně labradorského retrívra Marleyho, potrestal prachatický soud roční podmínkou. Navíc mu uložil zákaz konzumace alkoholu a návykových látek a v průběhu zkušební doby se musí podrobit psychologickému programu, který ho má naučit zvládat agresivitu. Rozsudek zatím není pravomocný.

Instagram spouští dlouhá videa, chce konkurovat YouTube

Novou sekci videonahrávek o délce až 60 minut spouští sociální síť Instagram. Jmenuje se IGTV a podle šéfa firmy Kevina Systroma je pro mobilní telefony vhodnější než kanál YouTube, informoval zpravodajský server CNBC. Instagram dosud umožňoval přehrávat videa trvající maximálně 60 sekund. Nová platforma prozatím poběží bez reklamy, kterou ale firma později nevylučuje.

Fastfood nabídl Ruskám odměnu za otěhotnění s fotbalistou

Moskevská pobočka amerického fastfoodu Burger King vyvolala v Rusku poprask reklamou, v níž slíbila lákavou odměnu Ruskám, které otěhotní se zahraničním fotbalistou. Oznámila to ruská média. Po protestech se společnost omluvila a kampaň stáhla. Rusko v těchto dnech hostí výkvět světového fotbalu na mistrovství světa, které pořádá jedenáct ruských měst.