Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Kde reklamovat zboží, když prodejce zanikne?

 
úterý, 24. listopadu 2015, 12:36

Kde můžete reklamovat vadné zboží, pokud prodejce oznámí ukončení činnosti, odchod z ČR nebo jednoduše zkrachuje? Kdo převezme jeho závazky? Vždy záleží na tom, o jaký typ odchodu z trhu se jedná.

V nedávné době oznámil odchod z českého trhu řetězec hobby marketů Baumax a přitom spotřebitelům sdělil, ať reklamace uplatňují do uzavření provozoven. Co ale s věcmi, které se rozbijí později? „Prodejce odpovídá za své závazky, dokud trvají a sám existuje,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Pro spotřebitele je to sice komplikovanější, ale stále může reklamovat například na adrese sídla společnosti. Tam ale na rozdíl od provozovny nemusí být vždy pracovník, který je povinen reklamaci přijmout a sepsat protokol.“ Sídlo navíc k určitým typům reklamací nemusí být ani uzpůsobeno, čímž se reklamace rovněž komplikují. Pokud prodejce informaci, kde lze reklamaci uplatnit, nesdělí správně, může od České obchodní inspekce dostat až tří milionovou pokutu.

Reklamaci ani není třeba uplatňovat osobně, zákon to nevyžaduje. „Stačí poslat e-mail nebo dopis, popsat vady, přiložit fotografie a vyzvat společnost, ať zákazníkovi sdělí, kam má zboží přivézt,“ vysvětluje Borovička a radí: „Pokud se neozvou, běží třicetidenní lhůta na vyřízení, po jejímž uplynutí má zákazník právo odstoupit od smlouvy.“ Pokud ale obchodník vyzve spotřebitele, aby věc poslal k vyřízení reklamace, lhůta neběží a zákazník musí dopravit vadné zboží k obchodníkovi. Má pak samozřejmě po úspěšné reklamaci právo, aby mu byly proplaceny náklady, které v souvislosti s reklamací vynaložil.

Jiná situace nastává při zániku společnosti. Záleží na tom, jak k němu konkrétně dojde. „Je obvyklé, že jedna společnost koupí druhou a tzv. fúzují, tedy spojí se,“ říká Borovička a vysvětluje: „Pak závazky původní společnosti většinou přechází na novou jako na právního nástupce. Věřitelé, tedy i zákazníci, nesmí být změnou vlastnických vztahů dotčeni.“ Nejhorší variantou pro spotřebitele je krach a insolvenční řízení. Nárok na opravu zboží či vrácení peněz sice teoreticky existuje, ale v praxi spotřebiteli přinese víc starostí než užitku. Podobné je to v případě, že společnost zanikne likvidací.

Tisková zpráva

Kam dál?

PROGRAM ADVENTU: Strom před radnicí se rozsvítí už za týden. Primátor...

neděle, 22. listopadu 2015, 13:07

Trhy s tradiční nabídkou vánočního zboží a kulturním programem, speciální výstavy nebo prohlídky památek nabídne letošní advent v...

Kabinová lanovka na Ještěd se po pravidelné revizi znovu rozjela

sobota, 14. listopadu 2015, 09:30

Kabinová lanovka na Ještěd se dnes ráno po bezmála dvoutýdenní výluce znovu rozjela. Důvodem zastavení provozu byla pravidelná...

Liberecká zoo si pro malé návštěvníky opět připravila strašidelné...

úterý, 27. října 2015, 14:38

Už počtvrté si liberecká zoologická zahrada připravila tradiční akci s názvem Strašidelná zoo. Velký zájem z minulých let si...

Uplakané dušičkové počasí je nebezpečné nejen pro řidiče

čtvrtek, 15. října 2015, 14:55

Prosluněné a suché dny se definitivně staly minulostí. Ráno nás bude čím dále tím častěji vítat mlhavé a uplakané počasí. Na to...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Zfetovaná žena chtěla vyhodit děti z...

  • Policie vyšetřuje konflikt na diskotéce. Muž...

  • Z Polska vozí nezdaněné cigarety. Celníci v...

  • V Hrádku začala revitalizace Kristýny....

 
 

O čem píše Drbna.cz

Policie obvinila tajemníka SPD kvůli rasistickým výrokům

Policie obvinila tajemníka hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Jaroslava Staníka kvůli...

KOMENTÁŘ: Quo vadis ČSSD?

Novým předsedou ČSSD se stal Jan Hamáček. Delegáti sjezdu tak evidentně volili něco, čemu říkáme...

Babiš se sejde s Hamáčkem, Zeman přijme Filipa a Okamuru

Politici budou dnes odpoledne pokračovat v jednáních o možné podpoře vlády při druhém pokusu o její...