Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Kde reklamovat zboží, když prodejce zanikne?

 
úterý, 24. listopadu 2015, 12:36

Kde můžete reklamovat vadné zboží, pokud prodejce oznámí ukončení činnosti, odchod z ČR nebo jednoduše zkrachuje? Kdo převezme jeho závazky? Vždy záleží na tom, o jaký typ odchodu z trhu se jedná.

V nedávné době oznámil odchod z českého trhu řetězec hobby marketů Baumax a přitom spotřebitelům sdělil, ať reklamace uplatňují do uzavření provozoven. Co ale s věcmi, které se rozbijí později? „Prodejce odpovídá za své závazky, dokud trvají a sám existuje,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Pro spotřebitele je to sice komplikovanější, ale stále může reklamovat například na adrese sídla společnosti. Tam ale na rozdíl od provozovny nemusí být vždy pracovník, který je povinen reklamaci přijmout a sepsat protokol.“ Sídlo navíc k určitým typům reklamací nemusí být ani uzpůsobeno, čímž se reklamace rovněž komplikují. Pokud prodejce informaci, kde lze reklamaci uplatnit, nesdělí správně, může od České obchodní inspekce dostat až tří milionovou pokutu.

Reklamaci ani není třeba uplatňovat osobně, zákon to nevyžaduje. „Stačí poslat e-mail nebo dopis, popsat vady, přiložit fotografie a vyzvat společnost, ať zákazníkovi sdělí, kam má zboží přivézt,“ vysvětluje Borovička a radí: „Pokud se neozvou, běží třicetidenní lhůta na vyřízení, po jejímž uplynutí má zákazník právo odstoupit od smlouvy.“ Pokud ale obchodník vyzve spotřebitele, aby věc poslal k vyřízení reklamace, lhůta neběží a zákazník musí dopravit vadné zboží k obchodníkovi. Má pak samozřejmě po úspěšné reklamaci právo, aby mu byly proplaceny náklady, které v souvislosti s reklamací vynaložil.

Jiná situace nastává při zániku společnosti. Záleží na tom, jak k němu konkrétně dojde. „Je obvyklé, že jedna společnost koupí druhou a tzv. fúzují, tedy spojí se,“ říká Borovička a vysvětluje: „Pak závazky původní společnosti většinou přechází na novou jako na právního nástupce. Věřitelé, tedy i zákazníci, nesmí být změnou vlastnických vztahů dotčeni.“ Nejhorší variantou pro spotřebitele je krach a insolvenční řízení. Nárok na opravu zboží či vrácení peněz sice teoreticky existuje, ale v praxi spotřebiteli přinese víc starostí než užitku. Podobné je to v případě, že společnost zanikne likvidací.

Tisková zpráva

Kam dál?

PROGRAM ADVENTU: Strom před radnicí se rozsvítí už za týden. Primátor...

neděle, 22. listopadu 2015, 13:07

Trhy s tradiční nabídkou vánočního zboží a kulturním programem, speciální výstavy nebo prohlídky památek nabídne letošní advent v...

Kabinová lanovka na Ještěd se po pravidelné revizi znovu rozjela

sobota, 14. listopadu 2015, 09:30

Kabinová lanovka na Ještěd se dnes ráno po bezmála dvoutýdenní výluce znovu rozjela. Důvodem zastavení provozu byla pravidelná...

Liberecká zoo si pro malé návštěvníky opět připravila strašidelné...

úterý, 27. října 2015, 14:38

Už počtvrté si liberecká zoologická zahrada připravila tradiční akci s názvem Strašidelná zoo. Velký zájem z minulých let si...

Uplakané dušičkové počasí je nebezpečné nejen pro řidiče

čtvrtek, 15. října 2015, 14:55

Prosluněné a suché dny se definitivně staly minulostí. Ráno nás bude čím dále tím častěji vítat mlhavé a uplakané počasí. Na to...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Policie zasahovala v libereckém dopravním...

  • Liberečtí policisté pátrají po třináctileté...

  • Pozor, v pondělí se opět uzavře průtah...

  • Nehoda před Libercem. Do odstaveného kamionu...

 
 

O čem píše Drbna.cz

Když máte uprchlíky tak rádi, nastěhujte si je domů. Známý hejt si teď Češi můžou sami vyzkoušet

Do Česka přichází poněkud se zpožděním projekt „Uprchlíci, vítejte“. Ten zprostředkovává bydlení lidem na útěku v zemích, kde našli útočiště; pokud možno co nejblíž starousedlíkům, tedy rovnou u nich doma. S českou verzí projektu pomáhá Michal Sikyta, který byl před třemi lety u zrodu stejné platformy v Rakousku. „Nejsme sluníčkáři. My jenom nevítáme, ale nabízíme řešení,“ říká v rozhovoru pro HlídacíPes.org.

KOMENTÁŘ: Kauza Cambridge Analytica zahltila média. Kdo další zachází s našimi údaji?

Pravděpodobně nikdo nepřehlédnul kauzu úniku dat z Facebooku, která se neoprávněně dostala do rukou firmě Cambridge Analytica. Únik dat se týkal 87 milionu uživatelů z nichž 2,7 milionu jsou občané členských zemí EU. Začátkem dubna byl Mark Zuckerberg předvolán před americký senát, nicméně slyšení před tímto výborem nepřineslo žádný zásadní posun. Tomu, jak sociální sítě zachází s našimi údaji, se však opět dostalo zvýšené pozornosti nás všech.

Nemám pocit, že by tady byl ohrožen tisk, říká Andrej Babiš o zprávě týkající se svobody tisku

Opoziční strany souhlasí se zprávou organizace Reportéři bez hranic (RSF), podle které se v Česku zhoršila svoboda tisku. Kritizují hlavně to, že část médií přes svěřenské fondy vlastní premiér v demisi a předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Piráti také varují před útoky politiků na veřejnoprávní média. SPD naopak tradiční média kritizuje, podle ní pošlapávají svobodu slova. Babiš v reakci na zprávu RSF řekl, že média jsou svobodná, a zkritizoval práci novinářů.