Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Poplatek za zamítnutou reklamaci? Nedejte se

 
sobota, 19. března 2016, 15:42

Koupíte si mobil, pračku nebo třeba kočárek, po nějaké době používání se na zakoupeném zboží vyskytne vada a vy se rozhodnete uplatnit reklamaci. Nejenže je prodávajícím zamítnuta, ale navíc je vám naúčtován poplatek za „neoprávněnou“ reklamaci. Má na to obchodník právo? Jak se v takové situaci zachovat?

Za neoprávněnou reklamaci prodávající označují většinou případy, kdy nezjistí oznámenou vadu nebo kdy nejde o vadu, za kterou prodávající odpovídá. Odůvodňují tak zákazníkům požadavek úhrady nákladů, které jim vznikly v souvislosti s „vyřízením“ reklamace. Typicky to jsou náklady na přepravu či náklady diagnostiky. Někteří prodávající požadují dokonce paušální manipulační poplatek, který má tyto náklady krýt.

„Stále se setkáváme s tím, že si prodávající vkládají do obchodních podmínek ujednání, které nařizuje zákazníkovi zaplatit poplatek v případě neoprávněné reklamace. Spotřebitel by měl prodávajícímu namítnout nezákonnost, neúčinnost takového požadavku,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A vysvětluje: „Ze zákona nese odpovědnost za bezvadné plnění prodávající, proto pokud se na věci vyskytne vada, jde o porušení jeho povinnosti. Spotřebitel má zejména právo se dožadovat bezplatného odstranění vady a musí ji bez zbytečného odkladu prodávajícímu oznámit. Zda za tuto vadu prodávající odpovídá, bývá často otázkou na odborníka, který věc přezkoumá a konstatuje, zda se například nejedná o důsledek opotřebení. Jen prodávající sám může ovlivnit nutnost a nákladnost posouzení vady. Navíc zákon přiznává spotřebiteli právo na náhradu nákladů, které by mu v souvislosti s reklamací vznikly.“

Obchodník tedy nemůže po zákazníkovi vyžadovat proplacení nákladů, jejichž výši sám určuje. Navíc když mu zákon ukládá povinnost rozhodnout o své odpovědnosti za reklamované vady zboží. Proto se ke snaze takto omezit práva spotřebitele z vadného plnění nepřihlíží. Což znamená, že na požadavek uhradit poplatek za neoprávněnou reklamaci se hledí, jako by jej prodávající nikdy nevznesl. Máte právo na vrácení reklamované věci, aniž byste měli povinnost požadovaný poplatek uhradit. Jeho zaplacením nesmí prodávající podmiňovat vrácení zboží.

Je povinností prodávajícího vás správně informovat o vašich právech z vadného plnění. Zpoplatňování zamítnuté reklamace mezi ně rozhodně nepatří. Pokud se s takovým jednáním obchodníka setkáte, můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci, která je oprávněna uložit mu pokutu za porušení zákona o ochraně spotřebitele.

Tisková zpráva

Kam dál?

Je libo sauničku ve stylu Matrixu nebo Karibiku? Nenechte si ujít...

čtvrtek, 10. března 2016, 13:09

Výjimečnou příležitost pro milovníky zážitkového saunování nabízí tuto sobotu 12. března hotel Amantis v Desné. Ve svém wellness...

Lidé se mohou u své pojišťovny vyžádat přehled vykázané péče

neděle, 28. února 2016, 08:34

Lidé si mohou u své zdravotní pojišťovny vyžádat přehled péče, kterou na ně vykázali lékaři či nemocnice, včetně předepsaných...

Kam vyrazit? Pomůže společná mapa zajímavých míst Liberce a Jablonce...

sobota, 20. února 2016, 12:59

Tipy na zajímavá místa pro rodiny s dětmi obsahuje nová společná mapa Liberce a Jablonce nad Nisou. Na jejím vzniku se podílelo...

Produkty z ekofarmy i bezlepková strava. Obchod Mi.Ja ve Zhořelecké...

středa, 17. února 2016, 07:06

Autentické italské těstoviny z tvrdozrnné pšenice Semolina, olivové oleje z ručně sbíraných oliv, pravá italská rýže, domácí...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • VIDEO: Půlnoční překvapení na maturiťáku....

  • Bude se měřit. Policisté chystají manévry,...

  • Policie zasahovala v libereckém dopravním...

  • Kauza dopravní podnik: Policie obvinila...

 
 

O čem píše Drbna.cz

V Brně se nově montují části vesmírných raket

Brněnská firma S.A.B. Aerospace má novou halu, v níž budou odborníci montovat mimo jiné velké části do vesmírných raket a satelitů. Pro práci budou využívat jeřáb s nosností dvě tuny. Speciální prostory mají unikátní parametry a podobné v Česku nejsou.

Za privatizaci OKD žalobce navrhl podmínky a zaplacení škody

Za zpracování nepřesného posudku vedoucího k nevýhodné privatizaci těžebního podniku OKD navrhl žalobce soudnímu znalci Rudolfu Douchovi tříletý podmíněný trest. Bývalí místopředsedové Fondu národního majetku (FNM) Pavel Kuta a Jan Škurek, kteří měli privatizaci na starosti, by měli dostat podmínku 2,5 roku. Všichni tři by měli společně nahradit škodu 5,7 miliardy korun, která podle obžaloby při privatizaci vznikla. V závěrečné řeči to dnes navrhl státní zástupce Tomáš Černý. Obžalovaní vinu odmítají.

Ocenění Manažer roku převzal na Pražském hradě mladý Jihočech. Cenu dostal za inovace a baterie

Již 25 let se pod hlavičkou České manažerské asociace uděluje prestižní ocenění Manažer roku. Cílem je vyhledat, objektivně vybrat a zviditelnit nejlepší a nejvýznamnější osobnosti managementu v České republice. Letošní cenu za inovace pro udržitelný rozvoj v oblasti chytré energetiky získal Pavel Podruh, zakladatel a jednatel společnosti Český ostrovní dům, zabývající se soběstačností architektury a vývojem nástrojů pro vlastní výrobu, ukládání a sdílení elektrické energie.