Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Poplatek za zamítnutou reklamaci? Nedejte se

 
sobota, 19. března 2016, 15:42

Koupíte si mobil, pračku nebo třeba kočárek, po nějaké době používání se na zakoupeném zboží vyskytne vada a vy se rozhodnete uplatnit reklamaci. Nejenže je prodávajícím zamítnuta, ale navíc je vám naúčtován poplatek za „neoprávněnou“ reklamaci. Má na to obchodník právo? Jak se v takové situaci zachovat?

Za neoprávněnou reklamaci prodávající označují většinou případy, kdy nezjistí oznámenou vadu nebo kdy nejde o vadu, za kterou prodávající odpovídá. Odůvodňují tak zákazníkům požadavek úhrady nákladů, které jim vznikly v souvislosti s „vyřízením“ reklamace. Typicky to jsou náklady na přepravu či náklady diagnostiky. Někteří prodávající požadují dokonce paušální manipulační poplatek, který má tyto náklady krýt.

„Stále se setkáváme s tím, že si prodávající vkládají do obchodních podmínek ujednání, které nařizuje zákazníkovi zaplatit poplatek v případě neoprávněné reklamace. Spotřebitel by měl prodávajícímu namítnout nezákonnost, neúčinnost takového požadavku,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A vysvětluje: „Ze zákona nese odpovědnost za bezvadné plnění prodávající, proto pokud se na věci vyskytne vada, jde o porušení jeho povinnosti. Spotřebitel má zejména právo se dožadovat bezplatného odstranění vady a musí ji bez zbytečného odkladu prodávajícímu oznámit. Zda za tuto vadu prodávající odpovídá, bývá často otázkou na odborníka, který věc přezkoumá a konstatuje, zda se například nejedná o důsledek opotřebení. Jen prodávající sám může ovlivnit nutnost a nákladnost posouzení vady. Navíc zákon přiznává spotřebiteli právo na náhradu nákladů, které by mu v souvislosti s reklamací vznikly.“

Obchodník tedy nemůže po zákazníkovi vyžadovat proplacení nákladů, jejichž výši sám určuje. Navíc když mu zákon ukládá povinnost rozhodnout o své odpovědnosti za reklamované vady zboží. Proto se ke snaze takto omezit práva spotřebitele z vadného plnění nepřihlíží. Což znamená, že na požadavek uhradit poplatek za neoprávněnou reklamaci se hledí, jako by jej prodávající nikdy nevznesl. Máte právo na vrácení reklamované věci, aniž byste měli povinnost požadovaný poplatek uhradit. Jeho zaplacením nesmí prodávající podmiňovat vrácení zboží.

Je povinností prodávajícího vás správně informovat o vašich právech z vadného plnění. Zpoplatňování zamítnuté reklamace mezi ně rozhodně nepatří. Pokud se s takovým jednáním obchodníka setkáte, můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci, která je oprávněna uložit mu pokutu za porušení zákona o ochraně spotřebitele.

Tisková zpráva
 


 

Kam dál?

Je libo sauničku ve stylu Matrixu nebo Karibiku? Nenechte si ujít...

čtvrtek, 10. března 2016, 13:09

Výjimečnou příležitost pro milovníky zážitkového saunování nabízí tuto sobotu 12. března hotel Amantis v Desné. Ve svém wellness...

Lidé se mohou u své pojišťovny vyžádat přehled vykázané péče

neděle, 28. února 2016, 08:34

Lidé si mohou u své zdravotní pojišťovny vyžádat přehled péče, kterou na ně vykázali lékaři či nemocnice, včetně předepsaných...

Kam vyrazit? Pomůže společná mapa zajímavých míst Liberce a Jablonce...

sobota, 20. února 2016, 12:59

Tipy na zajímavá místa pro rodiny s dětmi obsahuje nová společná mapa Liberce a Jablonce nad Nisou. Na jejím vzniku se podílelo...

Produkty z ekofarmy i bezlepková strava. Obchod Mi.Ja ve Zhořelecké...

středa, 17. února 2016, 07:06

Autentické italské těstoviny z tvrdozrnné pšenice Semolina, olivové oleje z ručně sbíraných oliv, pravá italská rýže, domácí...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

FOTO: Lidl prodával masné výrobky z Polska, u kterých byl falšovaný podíl masa

Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) našli při kontrole masných výrobků značky Pikok původem z Polska, které prodává řetězec Lidl Česká republika, menší obsah masa, než bylo uváděné.

Policie ukončila vyšetřování kauzy Čapí hnízdo

Policie ukončila vyšetřování kauzy Čapí hnízdo. Dle informaci NEOVLIVNI.CZ policie navrhne žalobci, aby premiéra Andreje Babiše postavil před soud. Případ Andreje Babiše juniora chce policie vyřešit samostatně.

Nejhorší, co můžete v kampani říkat, jsou vlastní názory, vzpomíná rok po prezidentské volbě Vratislav Kulhánek

Ani více než rok po neúspěšné kandidatuře na úřad prezidenta republiky nelituje pětasedmdesátiletý Vratislav Kulhánek této zkušenosti. Otevřeně ale přiznává, že by do něčeho podobného už nešel. „V tomhle věku bych se měl starat spíš o vnoučata,“ dodává. Jak na prezidentskou volbu vzpomíná a co ho nyní nejvíce zaměstnává? To zjišťovala v rozhovoru Drbna.