Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Na co nezapomenout při reklamaci zájezdu

 
pátek, 29. července 2016, 13:36

Vrátili jste se z dovolené rozčarovaní ze služeb, které vám poskytla cestovní kancelář? Ubytování bylo horší, vzdálenost od moře neodpovídala informaci v katalogu a slibovaný bazén úplně chyběl? Braňte se a vady zájezdu reklamujte.

Cestovní kancelář jako pořadatel zájezdu odpovídá za to, že zájezd bude v souladu s uzavřenou smlouvou, ať už má služby poskytovat ona sama nebo jiný smluvený poskytovatel, tedy například hotel či letecký přepravce. „S reklamací se můžete vždy obrátit přímo na cestovní kancelář. Pokud byl zájezd zprostředkován jinou cestovní kanceláří či agenturou, je možné oznámit vady zájezdu i zde,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a dodává: „Podobu zájezdu určuje sepsaná smlouva nebo vystavené potvrzení o zájezdu, jedno z toho musí mít písemnou podobu. Ohlídejte si, aby vše, co pracovníci cestovní kanceláře přislíbili ústně, bylo i uvedeno ve smlouvě, potvrzení, katalogu či dalších pokynech.“

Jestliže dovolená neprobíhá tak, jak by měla, má cestovní kancelář povinnost zajistit nápravu. Vaše nároky se liší podle závažnosti nedostatků a možnosti jejich odstranění. „Předně se cestovní kancelář musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, kdy se rozdíl v ceně zákazníkovi vrací. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého,“ poukazuje Zelený. Jedná-li se o vadu podstatnou (třeba objednaný hotel s nadstandardním sportovním areálem se teprve buduje), je právem zákazníka pokračování zájezdu odmítnout a nechat se dopravit zpět domů.

Neodpovídá-li například výhled z pokoje nebo jeho vybavení smluveným požadavkům, je zapotřebí jednat hned a reklamovat na místě. Zákazník by měl ihned upozornit svého delegáta, že situace je odlišná od uzavřené smlouvy, a požadovat okamžitou nápravu nebo alespoň žádat vystavení písemného dokladu o uplatněné reklamaci. „Mějte na paměti, že veškeré vytýkané nedostatky bude nutné nějakým způsobem doložit, například fotografiemi. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu,“ radí Zelený.

Ke zjednání nápravy určete lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás pak opravňuje si potřebná opatření zařídit sami a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě.

U vad, se kterými se toho moc nenadělá, zbývá pouze právo na finanční kompenzaci. Sleva přichází do úvahy za situace, kdy typicky není možné vadu odstranit nebo už na to není čas, například chybějící slibovaný bazén nebo nižší komfort při zpáteční cestě na letiště. Řídit se můžete tzv. frankfurtskou tabulkou slev, podle které rozhodují zejména německé soudy. Dle ní by například u chybějícího bazénu bylo možné požadovat slevu 10 až 20 % a u nižší třídy dopravního prostředku až 15 % z ceny zájezdu.

Nejzazší lhůta pro uplatnění práva na slevu je jeden měsíc od skončení zájezdu. Reklamaci musí cestovní kancelář vyřídit nejpozději do 30 kalendářních dnů. „Pokud reklamaci zamítne, můžete nárok na slevu uplatnit u soudu nebo spor řešit mimosoudní cestou,“ říká Zelený.

Právem požadovat slevu však výčet nároků nekončí. Pokud vám zároveň vznikla škoda, je možné vůči kanceláři pořádající zájezd uplatnit navíc i nárok na její náhradu, kupříkladu již zaplacená víza u nečekaně zrušeného zájezdu. Kancelář však neodpovídá v případě, kdy škoda vznikla objektivními okolnostmi nebo byla zaviněna třetí osobou, která není spojena s poskytováním služeb cestovního ruchu.

Cestovní kancelář musí také kompenzovat i narušení dovolené například jejím zkrácením nebo úplným zmařením. „Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené,“ podotýká Zelený a vysvětluje: „Máte-li tedy již nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za zmařenou dovolenou, i když budete muset sami od smlouvy o zájezdu z tohoto důvodu odstoupit.“

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Když zraněný nedýchá. Co dělat, aby poraněný člověk přežil?

pondělí, 25. července 2016, 16:37

Průzkum zaměřený na vyhodnocení schopnosti evropských řidičů poskytnout první pomoc zraněným při nehodě provedený v roce 2012 ve...

TREND: Snoubenci si pro sňatek oblíbili netradiční místa a zážitky

neděle, 24. července 2016, 15:37

Čeští snoubenci si oblíbili tematické svatby na nezvyklých místech. Výjimkou nejsou sňatky uprostřed vinic, v mlýně, hlubokém...

Na jaké klíčové zásady poskytování první pomoci by měli zachránci...

pondělí, 18. července 2016, 19:27

Statistiky dopravních nehod každoročně dokazují, že zdaleka ne každý je ochoten poskytnout pomoc zraněným následkem dopravní...

Aby se grilování nezměnilo v noční můru. Znáte základní bezpečnostní...

pondělí, 11. července 2016, 11:11

Řada z nás má spojenou letní dovolenou s grilováním. Radost z této přípravy jídla nesdílí hasiči, kteří často zasahují u požárů,...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Nezvyklé teplo v pátek v Česku přepisovalo tabulky rekordů

Teploty na několika místech Česka v pátek vystoupaly nad 15 stupňů Celsia. Nejvyšší teplotu, 15,5 stupně, naměřili meteorologové v Neumětelích na Berounsku. Teplotní rekordy pro 15. únor dnes byly překonány na pětině stanci měřících alespoň 30 let, uvedl na svém informačním webu Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Statisíce lidí ve městech spí v hluku, v Praze přes milion

Statisíce lidí ve velkých městech spí podle strategických hlukových map ministerstva zdravotnictví v nadměrném hluku. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) i českých hygieniků by neměl hluk před okny domů přesáhnout během dne v průměru 55 a v noci 40 decibelů. V Praze tuto hranici překračuje bydliště 1,12 milionu lidí, v Brně 350 tisíc.

Jednodenní, vícedenní či celosezónní skipasy – jak si dobře vybrat?

Lyžaři mají na výběr z různých druhů skipasů – jednodenních, vícedenních nebo na celou sezónu. Díky propojování a modernizaci lyžařských areálů platí některé skipasy i pro více středisek. Na co si ale dávat pozor?