Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jak se bránit zasílání neobjednaného zboží

 
pondělí, 10. října 2016, 10:24

Objednávka zboží za 179 korun, po které však následuje doručení zásilky s výzvou k platbě částky 1195 korun a příslib zasílání dalších balíčků. Takto popisují spotřebitelé praktiky některých zásilkových obchodů a stížností opět přibývá.

Zákazníci si zpravidla stěžují na skutečnost, že si sice zboží objednali, ovšem v domnění, že jim přijde pouze jedna zásilka. O následně zasílané zboží již nemají zájem. „Zde v prvé řadě doporučujeme, aby si spotřebitelé důkladně zkontrolovali objednávku a to, co je v ní uvedeno,“ radí vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený a pokračuje: „Pokud vám podnikatel dodá zboží bez objednávky, nejste povinni ho převzít. Často bývá zboží vhozeno do poštovní schránky, ale ani v takovém případě se ho nemusíte ujmout.“

Rozhodnete-li se ponechat si neobjednané zboží, považujete se za poctivého držitele. „Nemusíte podnikateli na své náklady nic vracet ani ho o tom jakkoliv vyrozumět. Podnikatel si může neobjednanou věc na svůj náklad vyzvednout, ale vy v žádném případě nemáte povinnost za neobjednané zboží platit,“ podotýká Zelený.

Zasílání nevyžádaného zboží a následné vymáhání platby za něj je zároveň zakázanou agresivní obchodní praktikou. Spotřebitel se tak může dle druhu zboží obrátit s podnětem na příslušný dozorový orgán, nejčastěji tedy na Českou obchodní inspekci.

Problém některých zásilkových obchodů spočívá v tom, že objednávku následných zásilek sice oznámí, informaci ovšem velmi důkladně skryjí. Nejčastěji uvede obchodník drobným písmem na letáčku či vnitřní straně obálky s nabídkou zboží, že zákazník souhlasí se zařazením do „sběratelského servisu“. Je na zákazníkovi, aby si ohlídal, zda s tvrzením souhlasí, a v opačném případě je přeškrtnul. „Takové jednání obchodníků je minimálně nekorektní. Správně bychom předpokládali opačný přístup,“ uvádí Zelený.

Řada spotřebitelů upřednostňuje, aby jim neobjednané zboží nebylo vůbec zasíláno a aby je podnikatel neobtěžoval požadavky na zaplacení. V takovém případě je vhodné se obrátit písemně na odesílatele. Forma tohoto podání sice není nijak stanovena, obecně ovšem lze doporučit formu písemnou (doporučený dopis nebo e-mail).

„Důležité je si uvědomit, že právo nevracet neobjednané zboží se vztahuje pouze na případy, kdy zboží posílá podnikatel, tedy osoba, která při uzavírání smlouvy jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti. Pokud by věc poslala fyzická osoba, která není podnikatelem, tak by se v případě, že by si spotřebitel zboží ponechal, jednalo o bezdůvodné obohacení,“ upozorňuje Zelený.

Tisková zpráva
 


 

Kam dál?

Kam volat a jak komunikovat se záchrannou službou?

čtvrtek, 25. srpna 2016, 11:18

Včasné přivolání odborné pomoci po vážné nehodě může rozhodnout o lidském životě. Celých 11 procent evropských řidičů nezná číslo...

Vodafone musí vrátit peníze za neoprávněně účtovaný internet

středa, 17. srpna 2016, 08:48

Český telekomunikační úřad definitivně potvrdil, že automatické účtování poplatků za data nad rámec tarifu bylo nezákonné, a...

Na co si dávat pozor, když si dovolenou zařizujete sami

sobota, 6. srpna 2016, 17:34

Chystáte-li se dovolenou strávit v Česku, asi nebudete listovat katalogy cestovních kanceláří nabízejícími kompletní zájezd s...

Když zraněný nedýchá. Co dělat, aby poraněný člověk přežil?

pondělí, 25. července 2016, 16:37

Průzkum zaměřený na vyhodnocení schopnosti evropských řidičů poskytnout první pomoc zraněným při nehodě provedený v roce 2012 ve...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • V objednané zásilce mu omylem dorazil také...

  • VIDEO: Policie pátrá po viníkovi nehody,...

  • Další uzavírka v centru. Do konce prázdnin...

  • FOTO: Zlomená vidlice, prasklá helma....

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

V Indonésii kvůli fotbalu prudce vzrostla cena vajec

Nečekaný dopad měl v Indonésii nedávný světový šampionát ve fotbale. V zemi o více než pětinu stoupla cena vajec, která tak byla nejdražší za poslední dva roky. Mistrovství výrazně podpořilo spotřebu, neboť lidé během sledování zápasů doma konzumovali oblíbené nudle s vejci.

Zajímá vás přítomnost úředníků na krajském úřadě? Teď už se ji na internetu nedozvíte

Telefonní seznam Krajského úřadu Kraje Vysočina už zhruba týden nenabízí aktuální přehled přítomností označených barevnými symboly u konkrétních jmen jednotlivých pracovníků. V praxi to znamená, že na internetu i nadále najdete u jmen kolegyň a kolegů jejich pracovní kontaktní informace, nikoli však aktuální informaci o jejich přítomnosti na pracovišti, popisuje změnu ředitel Krajského úřadu Kraje Vysočina Zdeněk Kadlec.

Afričan, kterého v tramvaji zmlátili fanoušci Sigmy Olomouc, utrpěl trauma. Nepřijde k soudu

Sedmatřicetiletý Afričan, kterého v pražské MHD napadli fotbaloví chuligáni podporující tým SK Sigma Olomouc, trpí posttraumatickou stresovou poruchou, depresemi a komplikacemi v práci. Podle serveru Lidovky.cz to plyne z obžaloby. Tři agresoři předstoupí před soud počátkem září. Napadený se soudu pravděpodobně zúčastní přes video.