Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Nenechte se oklamat. Co e-shop nabízí, to platí

 
neděle, 8. února 2015, 18:32

Lákání na falešné slevy se internetovým obchodům nemusí vyplatit. Spotřebitelé totiž ze zákona mají nárok nakoupit zboží za přesně takovou cenu, kterou e-shop uvádí na webu nebo v reklamě. Závazné jsou také ostatní informace, týkající se například termínu doručení nebo kvality zboží.

Jakmile zákazník učiní objednávku, nemůže již prodejce podmínky obchodu měnit. V opačném případě může kupující trvat na dodání zboží za původních podmínek, odstoupit od smlouvy nebo dokonce žádat náhradu škody.

„Všechny informace uvedené prodejcem na jeho webu nebo v reklamě jsou závazné a obchodník je povinen je dodržet. V okamžiku jejich zveřejnění se totiž stávají oficiální nabídkou k uzavření obchodu, kterou může kupující přijmout a následně trvat na dodržení přislíbených podmínek,“ uvádí Petr Novák, právník ze společnosti Vaše nároky.cz, která pomáhá spotřebitelům v boji proti nepoctivému jednání obchodníků a institucí.

Svému příslibu musí obchodníci dostát dokonce i tehdy, pokud by omylem uveřejnili informace nesprávné. „Nedávno jsme zaregistrovali stížnosti zákazníků jednoho e-shopu s elektronikou, který na svém webu avizoval výraznou slevu na vybrané mobilní telefony. Tuto nabídku ovšem následně stáhl a zákazníkům, kteří si mezitím zboží objednali, ho odmítl za přislíbenou cenu dodat s tím, že se spletl. Takové jednání je ovšem nepřijatelné a zákazníci se proti němu mohou bránit,“ tvrdí Petr Novák. Je totiž zcela běžné, že prodejci nabízejí výrazné slevy nebo dokonce zboží zdarma. „Chybující prodejce by se v takové situaci určitě neměl bránit tím, že smlouvu prohlásí za neplatnou pro rozpor s dobrými mravy. Slevy patří mezi běžné marketingové postupy a kupující proto nemají důvod o ceně zboží pochybovat a kupují jej v dobré víře,“ dodává.

Kupující má tedy nárok trvat na dodání zboží za přislíbenou cenu. Pokud by mu ho e-shop odmítal doručit, mohl by si zboží také opatřit jinde a po e-shopu následně požadovat náhradu škody. „E-shop by měl zákazníkovi zaplatit rozdíl mezi cenou zboží, za kterou ho zákazník koupil jinde, a cenou, kterou mu původně přislíbil,“ vysvětluje Petr Novák.

Častým a nechvalným jevem v nabídkách e-shopů bývají také rozpory v popisu zboží. Pokud zákazník bezprostředně po obdržení zboží zjistí, že produkt nemá slíbené vlastnosti, může ho samozřejmě ve standardní lhůtě 14 dnů vrátit. Může se ovšem stát, že kupující neodpovídající kvalitu zboží odhalí až po delší době. „Zákazník by si mohl například v zimě zakoupit potápěčské brýle, které podle popisu e-shopu mají odolat vysokému tlaku. Teprve v létě při potápění zjistí, že jejich kvalita popisu neodpovídá. V takovém případě může i zpětně žádat výměnu zboží za jiné, případně slevu z kupní ceny, nebo zcela odstoupit od smlouvy a požadovat náhradu nákladů na doručení a zpětné odeslání zboží,“ tvrdí právník z Vaše nároky.cz.

Velkou pozornost by měly e-shopy věnovat také avizovanému termínu dodání zboží, který může být pro kupující rozhodujícím kritériem pro výběr obchodu nejen v období Vánoc. „Zákazník může v případě prodlení s doručením zboží odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny včetně nákladů na dopravu. Pokud by mu pozdním dodáním byla způsobena škoda, může požadovat také její kompenzaci,“ uzavírá Petr Novák.

Vizitka autora

 

Michael Daněk

šéfredaktor portálu Liberecká Drbna
kontakt: sefredaktor@libereckadrbna.cz

Liberecká Drbna je v pořadí třetím z regionálních zpravodajských webů projektu Drbna.cz

 

Kam dál?

Galerie U Rytíře je znovu otevřená a zve k návštěvě

úterý, 6. ledna 2015, 08:27

V prostorách suterénu radnice je opět k vidění výstava s názvem Zapomenuté dějiny města Liberce. V pondělí 5. ledna byl znovu...

Lesy ČR zatraktivnily tři turistická místa v Libereckém kraji

neděle, 31. srpna 2014, 11:23

Lesy ČR za bezmála dva miliony korun zatraktivnily tři turisticky zajímavá místa v Libereckém kraji. Vybudovaly naučnou...

Za Konradem na slavnosti přišly tisíce lidí

neděle, 30. června 2013, 12:43

Čtrnácté Slavnosti vratislavického piva jsou úspěšně za námi. V sobotu se na ně i přes zakaboněné nebe vypravily tisíce...

Česká pošta zdražuje, připlatíme si za dopis nebo složenku

neděle, 23. června 2013, 13:58

Od srpna si připlatíte za velkou část služeb České pošty. Ta po pěti letech přikročila ke zdražování. Připlatíte si tak nejen za...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • VIDEO: Půlnoční překvapení na maturiťáku....

  • Bude se měřit. Policisté chystají manévry,...

  • Policie zasahovala v libereckém dopravním...

  • Dopravu v dolním centru Liberce blokovala...

 
 

O čem píše Drbna.cz

Mynář: Ovčáček se za své tweety k Sýrii postihu obávat nemusí

Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček se nemusí obávat postihu za své vyjadřování na sociálních sítích v souvislosti s útokem západních zemí proti Sýrii. Jeho výroky podle kancléře Vratislava Mynáře odpovídají názoru prezidenta Miloše Zemana.

Aritmetika spojenectví ANO, SPD a KSČM

ANO se po poradě svého poslaneckého klubu rozhodlo pokusit se o obnovení vyjednávání s ČSSD pro silný odpor části poslanců proti dohodě s SPD. Kolik poslanců se muselo postavit proti, aby tato možnost padla?

Křetínský se svou firmou kupuje rádia včetně Frekvence 1 a Evropy 2

Společnost Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní a řídí miliardář Daniel Křetínský, kupuje od Lagardére rozhlasové stanice v Česku, Polsku, na Slovensku a v Rumunsku. K těm patří třeba Frekvence 1 a Evropa 2. Prodejní cena činí 73 milionů eur (zhruba 1,8 miliardy Kč).