Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Nenechte se oklamat. Co e-shop nabízí, to platí

 
neděle, 8. února 2015, 18:32

Lákání na falešné slevy se internetovým obchodům nemusí vyplatit. Spotřebitelé totiž ze zákona mají nárok nakoupit zboží za přesně takovou cenu, kterou e-shop uvádí na webu nebo v reklamě. Závazné jsou také ostatní informace, týkající se například termínu doručení nebo kvality zboží.

Jakmile zákazník učiní objednávku, nemůže již prodejce podmínky obchodu měnit. V opačném případě může kupující trvat na dodání zboží za původních podmínek, odstoupit od smlouvy nebo dokonce žádat náhradu škody.

„Všechny informace uvedené prodejcem na jeho webu nebo v reklamě jsou závazné a obchodník je povinen je dodržet. V okamžiku jejich zveřejnění se totiž stávají oficiální nabídkou k uzavření obchodu, kterou může kupující přijmout a následně trvat na dodržení přislíbených podmínek,“ uvádí Petr Novák, právník ze společnosti Vaše nároky.cz, která pomáhá spotřebitelům v boji proti nepoctivému jednání obchodníků a institucí.

Svému příslibu musí obchodníci dostát dokonce i tehdy, pokud by omylem uveřejnili informace nesprávné. „Nedávno jsme zaregistrovali stížnosti zákazníků jednoho e-shopu s elektronikou, který na svém webu avizoval výraznou slevu na vybrané mobilní telefony. Tuto nabídku ovšem následně stáhl a zákazníkům, kteří si mezitím zboží objednali, ho odmítl za přislíbenou cenu dodat s tím, že se spletl. Takové jednání je ovšem nepřijatelné a zákazníci se proti němu mohou bránit,“ tvrdí Petr Novák. Je totiž zcela běžné, že prodejci nabízejí výrazné slevy nebo dokonce zboží zdarma. „Chybující prodejce by se v takové situaci určitě neměl bránit tím, že smlouvu prohlásí za neplatnou pro rozpor s dobrými mravy. Slevy patří mezi běžné marketingové postupy a kupující proto nemají důvod o ceně zboží pochybovat a kupují jej v dobré víře,“ dodává.

Kupující má tedy nárok trvat na dodání zboží za přislíbenou cenu. Pokud by mu ho e-shop odmítal doručit, mohl by si zboží také opatřit jinde a po e-shopu následně požadovat náhradu škody. „E-shop by měl zákazníkovi zaplatit rozdíl mezi cenou zboží, za kterou ho zákazník koupil jinde, a cenou, kterou mu původně přislíbil,“ vysvětluje Petr Novák.

Častým a nechvalným jevem v nabídkách e-shopů bývají také rozpory v popisu zboží. Pokud zákazník bezprostředně po obdržení zboží zjistí, že produkt nemá slíbené vlastnosti, může ho samozřejmě ve standardní lhůtě 14 dnů vrátit. Může se ovšem stát, že kupující neodpovídající kvalitu zboží odhalí až po delší době. „Zákazník by si mohl například v zimě zakoupit potápěčské brýle, které podle popisu e-shopu mají odolat vysokému tlaku. Teprve v létě při potápění zjistí, že jejich kvalita popisu neodpovídá. V takovém případě může i zpětně žádat výměnu zboží za jiné, případně slevu z kupní ceny, nebo zcela odstoupit od smlouvy a požadovat náhradu nákladů na doručení a zpětné odeslání zboží,“ tvrdí právník z Vaše nároky.cz.

Velkou pozornost by měly e-shopy věnovat také avizovanému termínu dodání zboží, který může být pro kupující rozhodujícím kritériem pro výběr obchodu nejen v období Vánoc. „Zákazník může v případě prodlení s doručením zboží odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny včetně nákladů na dopravu. Pokud by mu pozdním dodáním byla způsobena škoda, může požadovat také její kompenzaci,“ uzavírá Petr Novák.

Vizitka autora

 

Michael Daněk

šéfredaktor projektu Drbna
kontakt: sefredaktor@drbna.cz

Liberecká Drbna je v pořadí třetím z regionálních zpravodajských webů projektu Drbna.cz

 
 


 

Kam dál?

Galerie U Rytíře je znovu otevřená a zve k návštěvě

úterý, 6. ledna 2015, 08:27

V prostorách suterénu radnice je opět k vidění výstava s názvem Zapomenuté dějiny města Liberce. V pondělí 5. ledna byl znovu...

Lesy ČR zatraktivnily tři turistická místa v Libereckém kraji

neděle, 31. srpna 2014, 11:23

Lesy ČR za bezmála dva miliony korun zatraktivnily tři turisticky zajímavá místa v Libereckém kraji. Vybudovaly naučnou...

Za Konradem na slavnosti přišly tisíce lidí

neděle, 30. června 2013, 12:43

Čtrnácté Slavnosti vratislavického piva jsou úspěšně za námi. V sobotu se na ně i přes zakaboněné nebe vypravily tisíce...

Česká pošta zdražuje, připlatíme si za dopis nebo složenku

neděle, 23. června 2013, 13:58

Od srpna si připlatíte za velkou část služeb České pošty. Ta po pěti letech přikročila ke zdražování. Připlatíte si tak nejen za...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

FOTO: Lidl prodával masné výrobky z Polska, u kterých byl falšovaný podíl masa

Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) našli při kontrole masných výrobků značky Pikok původem z Polska, které prodává řetězec Lidl Česká republika, menší obsah masa, než bylo uváděné.

Policie ukončila vyšetřování kauzy Čapí hnízdo

Policie ukončila vyšetřování kauzy Čapí hnízdo. Dle informaci NEOVLIVNI.CZ policie navrhne žalobci, aby premiéra Andreje Babiše postavil před soud. Případ Andreje Babiše juniora chce policie vyřešit samostatně.

Nejhorší, co můžete v kampani říkat, jsou vlastní názory, vzpomíná rok po prezidentské volbě Vratislav Kulhánek

Ani více než rok po neúspěšné kandidatuře na úřad prezidenta republiky nelituje pětasedmdesátiletý Vratislav Kulhánek této zkušenosti. Otevřeně ale přiznává, že by do něčeho podobného už nešel. „V tomhle věku bych se měl starat spíš o vnoučata,“ dodává. Jak na prezidentskou volbu vzpomíná a co ho nyní nejvíce zaměstnává? To zjišťovala v rozhovoru Drbna.