Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Legendární "Fáčko" slaví 30. narozeniny. Novinka na trhu tehdy vyšla na osmadvacet průměrných výplat

 
pátek, 15. září 2017, 18:15

V sobotu tomu bude 30 let, co vstoupila automobilka Škoda do nové epochy. Přesně 16. září 1987 představila na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně moderně řešený hatchback Škoda Favorit, který byl srovnatelný s tehdejší západní konkurencí. I po třiceti letech nejsou Favority něčím výjimečným na českých silnicích.

„Model Favorit položil základy nové éry automobilky Škoda. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí,“ říká předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier.

Málokdo ví, že projekt nového osobního vozu s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartoval rozhodnutím československé vlády už v prosinci 1982. Termíny realizace byly šibeniční a to vývoj dokončit během dvou a půl roku, tedy do 30. června 1985, výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu, kterým tehdy byl Petr Hrdlička, kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu.

„Právě progresivní koncepce vozu Favorit spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda ucházel koncern Volkswagen,“ dodává Maier.

Významnou roli hrál i design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení.

Oficiální světový debut osobního Favoritu se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kam se za novinkou vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce v srpnu 1988. První automobily Favorit 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun.

Vizitka autora

 

Michael Daněk

šéfredaktor projektu Drbna
kontakt: sefredaktor@drbna.cz

Liberecká Drbna je v pořadí třetím z regionálních zpravodajských webů projektu Drbna.cz

 
Foto Škoda Auto/Petr Homolka | Zdroj Škoda Auto
 


 

Kam dál?

Nejstarší mechanická tkalcovna v Čechách je využívaná z pětiny

neděle, 10. září 2017, 15:03

Několik set lidí si o víkendu prohlédlo v Lomnici nad Popelkou bývalou továrnu Mastných, jež byla první mechanickou tkalcovnou v...

O farmářské máslo je po zdražení v obchodech větší zájem. Jiní řeší...

neděle, 10. září 2017, 13:43

Rostoucí ceny průmyslově vyráběného másla na pultech tuzemských obchodů přispěly k vyšší poptávce po farmářském másle, které se...

Festivalová pravidla a zákazy – na co mají pořadatelé právo?

sobota, 9. září 2017, 08:42

Řadě návštěvníků festivalů vadí, že pořadatelé nedovolují vnášet do areálu vlastní jídlo a pití, a prakticky je tím nutí kupovat...

Srovnání mražených pizz odhalilo náhražky sýra a ošizenou šunku

pátek, 8. září 2017, 14:40

Existuje nespočet variant, ve kterých se pizza vyrábí. Spotřebitelský časopis dTest porovnal deklarované složení mražené pizzy v...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

(NE)OBYČEJNÍ: Olomoucký vědec, který patentoval látku s antiparkinsonickou aktivitou

Gabriel Gonzalez v Olomouci studuje doktorský program Experimentální biologie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého. Snaží se najít lék na Parkinsonovu chorobu a mezi jeho největší úspěchy patří podání patentové přihlášky na skupinu látek, které vykazují výraznou antiparkinsonickou aktivitu. Ani přes tento výrazný úspěch Gabriel nemá rád novinové titulky, které křičí, že Olomoučtí vědci našli lék na nevyléčitelnou nemoc. Někdy tohle tvrzení mívá poměrně zásadní háček.

Monsport žaluje BD Svatopluk o 21 milionů za nájem v Horoměřicích

Správce konkurzní podstaty společnosti H-System Josef Monsport podal žalobu na bytové družstvo Svatopluk o zaplacení 21 milionů za nájem za byty v Horoměřicích za poslední tři roky, řekl předseda družstva Martin Junek. Monsport informaci potvrdil, žalobu podle svých slov podal na základě loňského rozhodnutí Nejvyššího soudu.

Pochybné ocenění z Oxfordu pro prezidenta Svazu průmyslu. Ukrajinská společnost parazituje na jméně slavné univerzity

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, který chce dávat "přes držku" studentům stávkujícím za klima, se na webu svazu chlubí pochybnou profesurou od ukrajinské společnosti European Business Assembly, kterou v roce 2000 založil podnikatel Anton Savvov. Ta se přiživuje na prestižním jméně slavné univerzity a díky kancelářím v britském Oxfordu se nazývá oxfordskou akademií.