Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Legendární "Fáčko" slaví 30. narozeniny. Novinka na trhu tehdy vyšla na osmadvacet průměrných výplat

 
pátek, 15. září 2017, 18:15

V sobotu tomu bude 30 let, co vstoupila automobilka Škoda do nové epochy. Přesně 16. září 1987 představila na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně moderně řešený hatchback Škoda Favorit, který byl srovnatelný s tehdejší západní konkurencí. I po třiceti letech nejsou Favority něčím výjimečným na českých silnicích.

„Model Favorit položil základy nové éry automobilky Škoda. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí,“ říká předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier.

Málokdo ví, že projekt nového osobního vozu s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartoval rozhodnutím československé vlády už v prosinci 1982. Termíny realizace byly šibeniční a to vývoj dokončit během dvou a půl roku, tedy do 30. června 1985, výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu, kterým tehdy byl Petr Hrdlička, kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu.

„Právě progresivní koncepce vozu Favorit spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda ucházel koncern Volkswagen,“ dodává Maier.

Významnou roli hrál i design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení.

Oficiální světový debut osobního Favoritu se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kam se za novinkou vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce v srpnu 1988. První automobily Favorit 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun.

Vizitka autora

 

Michael Daněk

šéfredaktor portálu Liberecká Drbna
kontakt: sefredaktor@libereckadrbna.cz

Liberecká Drbna je v pořadí třetím z regionálních zpravodajských webů projektu ČeskáDrbna.cz

 
Foto Škoda Auto/Petr Homolka | Zdroj Škoda Auto

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Policie pátrá po šestnáctileté dívce z...

  • VIDEO: Koňské potahy ve městě, stará chata...

  • Nehoda v Londýnské ulici. Chodkyně sražená...

  • Kavárna Organza mění koncept. Liberečany...

 
 

Kam dál?

Služební auta semilské radnice mají značky na přání, veřejnost to kritizuje

středa, 9. srpna 2017, 22:51

SEMILY01 nebo SEMILY02. Obyvatelé osmitisícového města Semily nyní jednoduše rozeznají auta využívaná radnicí. Přesně...

Houbaři mají žně. Především ve vyšších polohách jsou nálezy pěkné, říká mykolog

čtvrtek, 3. srpna 2017, 13:03

V lesích a na loukách Libereckého kraje výrazně přibylo druhů hub, které se dají sbírat. Zatímco před měsícem jich bylo...

Na vakuová balení zapomeňte. Čerstvě ulovené mořské ryby putují na trh v Liberci jen pár desítek hodin

pátek, 21. července 2017, 16:16

Pražma, makrela, smuha nebo halibut. Čerstvé ryby, na které je asi většina z nás zvyklá z tržišť v přímořských...