Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Legendární "Fáčko" slaví 30. narozeniny. Novinka na trhu tehdy vyšla na osmadvacet průměrných výplat

 
pátek, 15. září 2017, 18:15

V sobotu tomu bude 30 let, co vstoupila automobilka Škoda do nové epochy. Přesně 16. září 1987 představila na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně moderně řešený hatchback Škoda Favorit, který byl srovnatelný s tehdejší západní konkurencí. I po třiceti letech nejsou Favority něčím výjimečným na českých silnicích.

„Model Favorit položil základy nové éry automobilky Škoda. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí,“ říká předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier.

Málokdo ví, že projekt nového osobního vozu s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartoval rozhodnutím československé vlády už v prosinci 1982. Termíny realizace byly šibeniční a to vývoj dokončit během dvou a půl roku, tedy do 30. června 1985, výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu, kterým tehdy byl Petr Hrdlička, kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu.

„Právě progresivní koncepce vozu Favorit spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda ucházel koncern Volkswagen,“ dodává Maier.

Významnou roli hrál i design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení.

Oficiální světový debut osobního Favoritu se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kam se za novinkou vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce v srpnu 1988. První automobily Favorit 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun.

Vizitka autora

 

Michael Daněk

šéfredaktor projektu Drbna
kontakt: sefredaktor@drbna.cz

Liberecká Drbna je v pořadí třetím z regionálních zpravodajských webů projektu Drbna.cz

 
Foto Škoda Auto/Petr Homolka | Zdroj Škoda Auto
 


 

Kam dál?

Nejstarší mechanická tkalcovna v Čechách je využívaná z pětiny

neděle, 10. září 2017, 15:03

Několik set lidí si o víkendu prohlédlo v Lomnici nad Popelkou bývalou továrnu Mastných, jež byla první mechanickou tkalcovnou v...

O farmářské máslo je po zdražení v obchodech větší zájem. Jiní řeší...

neděle, 10. září 2017, 13:43

Rostoucí ceny průmyslově vyráběného másla na pultech tuzemských obchodů přispěly k vyšší poptávce po farmářském másle, které se...

Festivalová pravidla a zákazy – na co mají pořadatelé právo?

sobota, 9. září 2017, 08:42

Řadě návštěvníků festivalů vadí, že pořadatelé nedovolují vnášet do areálu vlastní jídlo a pití, a prakticky je tím nutí kupovat...

Srovnání mražených pizz odhalilo náhražky sýra a ošizenou šunku

pátek, 8. září 2017, 14:40

Existuje nespočet variant, ve kterých se pizza vyrábí. Spotřebitelský časopis dTest porovnal deklarované složení mražené pizzy v...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Hledej sysla! Do mapování ohroženého hlodavce se může zapojit i veřejnost

Zima je ta tam a s ní i zimní spánek živočichů, včetně sysla obecného. V tomto období se tak odborníkům nabízí ideální čas pro mapování tohoto kriticky ohroženého druhu. Do toho se navíc může zapojit i široká veřejnost.

RECENZE: To nejlepší nakonec. Avengers: Endgame několikrát právem roztleskali plný sál diváků

Čtvrtek 25. května byl hodně dlouho nejočekávanějším dnem všech komiksových fanoušků a nadšenců do superhrdinů. A dočkali se. Právě dnes totiž do kina míří poslední Avengers s podtitulem Endgame. A je opravdu o co stát.

Čína slibuje větší transparentnost ohledně nové Hedvábné stezky

Čínský prezident Si Ťin-pching v reakci na mezinárodní kritiku přislíbil více transparentnosti projektu takzvané nové Hedvábné stezky. Na začátek dvoudenního summitu věnovaného čínským plánům zlepšit dopravní spojení mezi Asií, Evropou a Afrikou dnes také vyzdvihl důležitost ochrany životního prostředí a boje proti korupci.