Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Výdaje na potraviny rostou – chudší domácnosti kupují více pečiva, bohatší více ryb, ovoce a zeleniny

 
středa, 27. května 2015, 08:42

Pokračujme v cestě za objevováním zajímavostí z analýz Českého statistického úřadu, které by jinak zapadly v propadlišti dějin, a podívejme se dnes na potravinářský trh v České republice. Analýza ČSÚ, jež se zaměřila na spotřební výdaje domácností za nápoje a potraviny, totiž nabízí velmi zajímavá čísla.

Oživení tuzemské ekonomiky se dle statistik Českého statistického úřadu projevilo i na trhu s potravinami. Po třech letech poklesů tuzemští výrobci v roce 2014 zvýšili produkci potravin, přičemž hodnoty růstu v České republice překonaly i hodnoty v zemích našich tradičních importérů – v Německu a Polsku. Apetit Češek a Čechů spotřebovávat se projevil v reálném růstu výdajů na potraviny a nápoje (reálný růst = růst výdajů reflektující vyšší zájem o potraviny, nikoliv vyšší objem výdajů v důsledku růstu cen). Růst zájmů o potraviny v čase je tažen zejména výdaji na potraviny, jelikož nákupy alkoholu a nealkoholických nápojů spíše stagnují (viz obrázek níže). Faktem však je, že z vývoje prezentovaného v grafu není možné vyčíst, jak se změnila kvalita potravin. Hodně se totiž mluví o tom, že Češi pomalu ale jistě začínají preferovat dražší a kvalitnější výrobky.

GRAF: Výdaje za potraviny a nápoje (v mil. korun, reálně)

Pramen: ČSÚ, národní účty

Zajímavou statistiku zato poskytuje srovnání výdajů domácností na jednotlivé potraviny dle jejich příjmu. Níže uvedené dva grafy prezentují strukturu výdajů na potraviny u nízkopříjmových domácností (vlevo) a vysokopříjmových domácností (vpravo), tj. kolik procent svých celkových výdajů na jednotlivé potraviny utrácí 10 % nejchudších domácností a 10 % nejbohatších domácností . Z obrázků je patrné, že mezi výdaji bohatých a chudých domácností panují velké rozdíly. Oba typy domácností utrácejí zhruba stejný podíl potravinových výdajů za maso, cca 26 %. Nízkopříjmové domácnosti utrácejí relativně více za pečivo a obiloviny (20,2 %), mléko, sýry a vejce (21,6 %) a také oleje a tuky (5,2 %). Naproti tomu bohaté domácnosti si dopřávají větší podíl ovoce (7,7 %), zeleniny a brambor (10,1 %) a nebo ryb (3,2 %).

GRAF: Struktura vydání nizkopříjmových domácností (vlevo) a vysokopříjmových domácností (vpravo) za potraviny (% celkových spotřebních vydání; 2013)



Pramen: ČSÚ, rodinné účty

Je samozřejmé, že v deseti procentech nejchudších domácností trpí při výběru potravin zejména kvalita – absolutní výše příjmů totiž uspokojování preferencí výrazně limituje. Pokud zohledníme výdaje na energie a bydlení základní životní potřebu a přidáme je k potravinám, tak za ně nejchudší lidé vydají téměř polovinu svých příjmů (48,3 %). Bohatí za ně utratí zhruba jen

Vysvětlivka: Struktura výdajů nerovná se výše výdajů ale jak je složený jídelníček. Jestliže chudá domácnost utratí za potraviny týdně 1.000 Kč, znamená 20% výdajů 200 Kč. Jestliže bohatá domácnost utratí za potraviny týdně 10.000 Kč, znamená 20 % výdajů nákupy za 2.000 Kč.

Napsal : Aleš Rod, Malostranská Drbna

 


 

Kam dál?

Město hodlá podat pomocnou ruku jednomu z největších znečišťovatelů

úterý, 26. května 2015, 13:00

Jeden z největších znečišťovatelů v Liberci chystá velké změny. Slévárna Ferex se spojila s vedení města, které jí má pomoci s...

Do boje se šmejdy se zapojí i liberečtí strážníci

úterý, 26. května 2015, 12:11

Liberec chce ještě víc přitvrdit v boji proti nepoctivým pořadatelům prodejních předváděcích akcí, pro které se vžilo pojmenování...

Prázdniny v Libereckém kraji? 12 tisíc dětí je tráví na táboře

neděle, 24. května 2015, 11:49

Na letní tábory v Libereckém kraji míří každoročně tisíce dětí. Kolem 12 tisíc jich tradičně tráví část prázdnin na pobytových...

Spojení Liberečanů s vojáky ze sedmileté války genetika nenašla

čtvrtek, 21. května 2015, 19:37

Spojení Liberečanů s vojáky ze sedmileté války, jejichž pozůstatky objevili archeologové při rekonstrukci Nerudova náměstí v...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Kaspersky: Falešná aplikace FaceApp šíří nevyžádanou reklamu

Na internetu se objevila falešná aplikace, která se vydává za populární nástroj pro úpravu fotografií FaceApp. Mobilní zařízení uživatelů infikuje programem pro nevyžádanou reklamu MobiDash. Uvedla to antivirová firma Kaspersky Lab. Aplikace FaceApp od ruských vývojářů Wireless Lab se stala v posledních týdnech hitem. Pomocí nástrojů umělé inteligence dokáže vyfotografovanou osobu nechat zestárnout, omládnout, nebo dokonce změnit pohlaví. V souvislosti s ní se ale objevilo i varování před narušením soukromí, protože aplikace posílá fotografie k úpravě na servery mimo zařízení uživatele.

Polský zákazník skoupil jízdenky na celý vlak

Nespokojený zákazník polských drah vynaložil tisíce zlotých a hodiny svého času, aby skoupil jízdenky na celý vlak, a to jen proto, aby je hned následující den zkusil vrátit. To vše udělal kvůli tomu, aby na sociálních sítích předvedl, jak byrokraticky se státní dráhy chovají k cestujícím. A železnice se nechala vyprovokovat, napsal polský list Gazeta Wyborcza.

KOMENTÁŘ: Spasíbo, soudruzi! Za nejlepší digitální osvětu posledních let

Chceš vidět, jak budeš vypadat za 40 let? Na. “Tyjo, celý můj tata. Neskutečný, to musí vidět ostatní!!”