Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Průzkum: Dvě třetiny lidí by daly lékaři dárek, pětina i peníze

 
sobota, 20. června 2015, 19:47

Více než dvě třetiny Čechů jsou ochotny dát lékaři bonboniéru, láhev alkoholu či jiný drobný dárek, aby si zajistili lepší péči ve zdravotnickém zařízení. Pro pětinu lidí je přijatelné dát doktorovi ze stejného důvodu i peníze. Ukazuje to průzkum agentury Median pro Český rozhlas.

Sněmovna uplynulý týden odmítla poslanecký návrh znovu zavádějící příplatky za nadstandardní péči, například kvalitnější sádru nebo lehčí klouby, ministerstvo zdravotnictví chystá vlastní normu.

Dát peníze lékaři je pro 13 procent lidí přijatelné a šest procent respondentů se přiznalo, že "všimné" už nabídli. "Podle průzkumu se k tomu přiznávají jen neradi a když už, tak spíš ti mladší," uvedl rozhlas. Drobnou pozornost či peníze nepovažují Češi za úplatek, ale za výraz poděkování lékařům. Zhruba dvě třetiny respondentů považují za přijatelné využívat při zajištění lepší péče u lékaře známostí, zhruba třetina je připravena nabídnout lékaři nějakou protislužbu.

"Ono je vůbec zajímavé, že to, že je na vás doktor slušný, má někdo potřebu si kupovat bonboniérou. To by přece měl být standard. Lidé si opravdu neuvědomují, že toho lékaře už jednou zaplatili - zaplatili ho ve svém pojištění," řekl Radiožurnálu odborník na zdravotnické právo Jan Zahálka.

Pacienti si nyní oficiálně za lepší zdravotní péči připlatit nemohou. Buď souhlasí s tím, co proplácí pojišťovna, nebo musí zaplatit úplně vše. Některá zdravotnická zařízení to obcházejí a vybírají od pacientů takzvané sponzorské dary.

Veřejnost je však v názoru na nadstandardy rozdělená. Podle průzkumu s nějakou formou doplatků souhlasí až polovina lidí, druhá polovina je ale proti. "Většina z té poloviny, 37 procent z celku, s tím souhlasí za podmínky, že by se nezměnil dnešní standard, který je hrazen z veřejného pojištění," dodal analytik Medianu Daniel Prokop.

Za zákrok na přání, jako je porod císařským řezem, by si rádo připlatilo 49 procent lidí, 46 procent dotázaných je pro možnost platit za lehčí sádry, oční čočky nebo lepší endoprotézy. Zavedení příplatků za péči se bojí hlavně senioři a lidé s nižšími příjmy.

Zdroj: ČTK

 


 

Kam dál?

Oslavy Ještědu letos rozšíří ke konečné tramvaje v Hanychově

čtvrtek, 4. září 2014, 15:54

Letošní ročník oslav Ještědu bude více zaměřen na rodiny s dětmi, mottem akce je den plný klaunů. Program se navíc rozšíří až k...

Do Hanychova nepojedou tramvaje. Na týden je nahradí autobusy

pondělí, 7. října 2013, 15:38

Liberečáci, opět se připravte na tramvajovou výluku. Od nadcházející soboty do neděle 20. října se nedostanete tramvají do...

Starostka Višňové: Voda opadla, teď budeme řešit komáry

středa, 26. června 2013, 11:25

Zatímco hladiny řek v noci z úterý na středu začaly klesat, starostové obcí řeší další problémy spojené s povodněmi, které...

Vraťte se do historie Ještědu. Slaví už 40 let

pondělí, 24. června 2013, 07:00

Výstavu, která vám umožní nahlédnout do historie horského hotelu a vysílače na Ještědu, přichystali v Severočeském muzeu v...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Desítky tisíc aut se dál valí přes Olbramovice. ŘSD chybí čtyři tisíce metrů čtverečných pozemků pro stavbu obchvatu

Stavba obchvatu Olbramovic se protáhne, otázkou zůstává o kolik měsíců. Realizace projektu poblíž Čapího hnízda fakticky začala, dělníci ale zatím nemohou „kopnout“ do země. Ne všechny pozemky, přes které by měl vést obchvat, jsou vykoupeny.

Čínská ekonomika rostla loni nejpomaleji za 28 let

Čínská ekonomika v loňském roce rostla jen o 6,6 procenta, což byl nejnižší růst od roku 1990. Informovala o tom agentura Reuters. Nejnovější čísla, která odpovídají předchozím odhadům analytiků, zveřejnil dnes čínský statistický úřad. V roce 2017 činil růst čínského HDP 6,8 procenta.

Jaké jsou nejčastější omyly při reklamacích?

Reklamace patří k nejčastěji uplatňovaným a také nejdůležitějším spotřebitelským právům. Pravidla pro uplatňování takzvaných práv z vadného plnění však nejsou jednoduchá a zákazníci v nich často tápou. S jakými omyly se ve spotřebitelské poradně dTestu nejčastěji setkávají?