Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Seznamte se s hipstery, novými tahouny ekonomiky

 
úterý, 8. září 2015, 14:28

Vyspělé ekonomiky dostávají nový růstový impulz od lidí, od nichž by to ještě před deseti lety nikdo nečekal. Díky nim se zejména hlavní města ve statistikách ekonomického růstu „trhají ze řetězu“ ve srovnání se zbytkem národních ekonomik.


Zprvu byli vnímáni jako jedinci s originálním módním výstřelkem rebelující proti stávající silně materialistické kultuře budící tu úsměv tu nepochopení, nyní se však stávají objektem pro seriózní ekonomickou analýzu. Je to tak, hipsteři dobývají svět.

A to dokonce tak, že „jejich“ ekonomika dostala svůj vlastní název: Flat White Economy. Označení je odvozeno od kávového nápoje, který je pro hipstery zejména v Londýně charakteristický. Stejný titul pak dostala i kniha od britského ekonoma Douglase McWilliamse z  think-tanku Centre for Economics and Business Research, v níž je tento nový ekonomický fenomén důkladně analyzován. Nejde samozřejmě o nápoj samotný (mimochodem jedná se o kávu s mlékem, něco mezi cappuccinem a caffè latte, jen menší), ale spíše o životní styl, který je pro „Flat White individuals“ typický.

Na míru střižené drahé obleky, drahé košile, hedvábné kravaty bankéřů vystřídaly slim-fit kalhoty, košile s motýlkem a ohrnutými rukávy nebo rozhalenkou tak akorát, aby odhalila tetování. Ručně šité boty byly nahrazeny pestrobarevnými ponožkami a legendárními converskami, případně koženou obuví vzhledu vintage nezbytně doplněnou o barevné tkaničky. Brýle ze zlatými obroučkami a diamantové hodinky u hipsterů nehledejte, zato výrazné kostěné brýle a imageové quartzky ano. Namísto ranní návštěvy holiče a spojeného s povinnou četbou deníku Financial Times jen přečísnout plnovous, popadnout laptop, iphone, longboard či kolo a hurá do práce. Nebo za zábavou? Cílem totiž není luxusně zařízená kancelář ani korporátní vězení zvané open space office v proslulém City, ale jakákoliv kavárna plnící dva požadavky – káva a wifi. Jednotlivci z Flat White totiž odmítají dělit svůj den mezi pracovní dobu a večerní setkávání s přáteli, oni se totiž v kavárnách setkávají celý den. Je to totiž jejich práce.

A daří se jim skvěle. Aktivita Flat White je spojená zejména s moderními technologiemi – hipsteři pomáhají firmám komunikovat na sociálních sítích, pracují jako kreativci v marketingu a reklamě, konzultanti PR, vývojáři unikátních softwarů, her a aplikací do mobilních telefonů, hipsteři provozují e-shopy, radí v oblasti e-commerce či využívají znalost internetového prostředí k základům obchodování „levně koupím, draze prodám, rozdíl si nechám“. McWilliams upozorňuje, že v roce 2014 pracovalo v londýnské Flat White zhruba 220 tisíc lidí. Hipsterská ekonomika v roce 2012 přispěla k ekonomickému blahobytu Británie zhruba 7,6 % hrubého domácího produktu, a podle prognóz by to kolem roku 2025 by to mělo být více než jednou tolik. Deník The Guardian dodává, že mezi roky 2012 a 2014 v Mekce hipsterů, tedy v okolí ulice Old Street ve východním Londýně, vzniklo 32 tisíc nových firem. To je větší číslo než v Newcastlu a Manchasteru dohromady!

Ale nejde jen o ně. Tak, jak se daří hipsterům, daří se i podnikatelům uspokojujícím jejich preference. V posledních třech letech nebývale kvete sektor služeb pro tuto klientelu – butiky a obchody s oblečením a obuví vznikají jako houby po dešti, sdílené kanceláře se základními službami pro start-upy nestačí vyřizovat poptávkové formuláře, tetovacím salonům se prodlužují objednací lhůty a kavárny praskají ve švech. Mezi lety 2007 a 2014 se v konzervativní Británii proslulé pitím čaje zvýšila konzumace kávy o neuvěřitelnou polovinu, zatímco konzumace šampaňského se o čtvrtinu snížila. Již zmíněné Old Street je považováno i za centrum současného umění, především graffiti – dokonce sem již několikrát zavítal slavný Banksy nebo  Jean-François Perroy, známý jako Jef Aérosole.

Velkou výzvou, kterou bude muset Flat White Economy v příštích letech řešit, je především růst cen související s ekonomickým růstem v oblastech, kde hipsteři žijí a pracují. Již nyní dochází ve východním Londýně k dramatickým nárůstům cen bydlení – mezi lety 2009 a 2014 se např. v lokalitě kolem Old Street ceny bytů zdvojnásobily. Vyrovná se s tím rostoucí kupní síla? McWilliams dochází k tomu, že je to hipsterům v podstatě jedno. Pokud amo, růst bude pokračovat. Pokud ne, poslouží realitní bublina v oblíbených lokalitách jako impulz k tomu, aby se tahouni Flat White Economy přesunuli i do jiných oblastí Londýna nebo jiných měst Velké Británie. Tam  budou vznikat nové kavárny a v těch kavárnách nové start-upové projekty, které pomohou táhnout britskou ekonomiku.

Napsal Aleš Rod

 


 

Kam dál?

Vyšetření ve Frýdlantu, hospitalizace v Liberci. Spolupráce nemocnic...

úterý, 8. září 2015, 09:02

Liberecká krajská nemocnice zřejmě vypomůže frýdlantské se zajištěním nepřetržitého provozu interní ambulance. Zájem...

Stoleté garáže Theodora Liebiega zničilo nevkusné zateplení

neděle, 6. září 2015, 16:18

Přesně sto let vydržel bez většího zásahu a úprav nesmírně cenný areál autodomu s garážemi poblíž vily Theodora Liebiega....

Z Turnova do Jičína po nové silnici? Studie navrhuje dvě varianty

středa, 2. září 2015, 13:45

Dvě varianty trasy R35 označované i jako S5 od Turnova na Jičín projdou procesem vlivu stavby na životní prostředí EIA. Vzešly ze...

Většina uprchlíků přichází z ekonomických důvodů, soudí Zeman

neděle, 30. srpna 2015, 18:28

Většina uprchlíků přichází do Evropy z ekonomických důvodů, soudí prezident Miloš Zeman. V dnešním rozhovoru pro rozhlasovou...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Milion chvilek považuji za parodii na Občanské fórum, říká mluvčí Jiří Ovčáček. Kandidaturu na prezidenta nevylučuje

„Praha je díky prázdninám prázdná. Přijel jsem dřív, než jsem čekal,“ začal prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček po podání ruky před rozhovorem. Na hausbót na Císařské louce v Praze totiž dorazil se slušným předstihem. Z původně plánovaných čtyřiceti minut povídání se setkání protáhlo na téměř dvojnásobek. Kromě uvolněných témat se bývalý novinář a dnes asi nejkontroverznější mluvčí v tuzemsku rozpovídal také o tom, za jakých okolností by byl ochoten kandidovat na prezidenta a proč nemůže přijít na jméno spolku Milion chvilek.

Pamětní bankovky s Karlem Gottem lidé vykoupili během čtyř hodin. Při čekání ve frontách musela zasahovat i policie

V Praze se včera prodávaly pamětní eurobankovky s portrétem zpěváka Karla Gotta. K výročí jeho 80. narozenin vydala společnost Nunofia celkem 5 tisíc bankovek s nominální hodnotou nula euro. Ve frontách na ně čekaly tisíce lidí. Vyprodány byly během zhruba čtyř hodin. Den po vyprodání se cena bankovek v aukcích pohybuje v řádech tisíců korun.

Lidé si zvykají na vratné kelímky. Podnikům ale přibyla práce

Letní večery lákají na budějcký Sokolák spoustu lidí. Například v kavárně Coffe on the go nebo v klubu K2 už ale nedostanete drink do klasického jednorázového kelímku, ale do vratného. I když je na něj záloha padesát korun, lidé si pomalu zvykají. Podle ankety na Budějcké Drbně o zavedení vratných kelímků je patrné, že lidé nápad kvitují, a mají z něho radost i samotní majitelé podniků. Jejich realizace a následná cesta k zákazníkovi, ale není jednoduchá a jsou s ní spojené i trable.