Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Auta táhnou Evropskou unii

 
pátek, 23. září 2016, 18:25

Více než 12 milionů lidí nachází práci v automobilovém sektoru. Loni se v EU prodalo 27 nových osobních aut na tisíc obyvatel, v ČR to bylo 22. Automobilový průmysl je unijním rekordmanem v investicích do výzkumu a vývoje. Automobilky EU jsou nejinovativnější na světě.

S mnohdy živelným rozvojem individuální automobilové dopravy se pojí i některá negativa. Mezinárodní den bez aut konaný 22. září si klade za cíl přimět širokou veřejnost k zamyšlení nad zodpovědnějším využíváním osobních automobilů při přepravě po městech. Nakolik důležitou roli vlastně sehrává automobilový sektor v ekonomice Evropské unie i celého světa?

Automobily jsou v Evropské unii dopravním prostředkem číslo jedna

Obyvatelé EU v nich absolvují více než 70 % svých cest. Klíčovou roli v pozemní dopravě sehrávají i kamiony a dodávková vozidla. Každoročně přepraví 18 miliard tun nákladu, což představuje 75 procent výkonů všech prostředků pozemní dopravy.

Automobilový sektor v EU zaměstnává 12,2 milionu lidí - tedy 5,6 procenta veškeré pracovní síly

V Evropské unii je celkově zaměstnáno na 217,7 milionů lidí, automobilový sektor dává práci 12,2 milionům z nich. Z uvedeného počtu 2,3 milionu lidí pracuje přímo ve výrobních závodech a 800 tisíc v dodavatelských firmách. Další 4,2 milionu osob nalézá práci v prodejnách vozidel a jejich příslušenství, rovněž tak v autoservisech či půjčovnách a leasingových společnostech. Automobilová doprava zaměstnává 4,3 milionu lidí. Konečně pak výstavbu silnic zajišťuje 600 tisíc osob. Automobily se vyrábějí v 19 státech EU, a to celkově ve 225 závodech. Nejvíce jich najdeme v Německu (42), Velké Británii a Francii (shodně po 33) a Itálii (25). Následují Polsko (15) a Česká republika spolu s Belgií (po 8).

Na světě se loni vyrobilo celkem 91,5 milionu automobilů, celá pětina - 18,4 milionu – na území EU

Více vozidel bylo vyrobeno jen v Číně (vč. Tchaj-wanu a Hongkongu), a to 24,8 milionu. Pomyslná třetí příčka patří Severní Americe s 18 miliony vozidel, následují Japonsko s Jižní Koreou (dohromady 13,3 milionu), státy jižní Asie (8,5 milionu), Jižní Amerika (3,1 milionu), další evropské státy včetně Turecka (3 miliony) a Afrika společně se státy Středního východu (2 miliony).

Osobních automobilů bylo ve stejném roce vyrobeno 73,5 milionu, z toho 16 milionů (22 %) v EU28

Z celkového počtu 73,5 milionu vyrobených osobních automobilů spatřilo světlo světa 26 procent v Číně společně s Tchaj-wanem a Hongkongem, 22 procent v EU28, 19 procent v Severní Americe, 16 procent v Japonsku a Jižní Koreji, 8 procent v jižní Asii, 4 procenta v Jižní Americe, 3 procenta v dalších evropských státech společně s Tureckem a 2 procenta v Africe a na Středním východě. Největšími výrobci osobních aut v rámci států EU28 byly Německo (5,6 milionu), Španělsko (2,2 milionu), Velká Británie (1,6 milionu), Francie (1,5 milionu) a pátá příčka patřila České republice (s cca 1,25 miliony). 

V roce 2015 bylo na světě zaregistrováno 73,2 milionu nových osobních automobilů

Nejvíce to bylo v Číně (19,7 milionu), USA (14,5 milionu) a Evropské unii (13,7 milionu). Následují Japonsko (4,2 milionu), Indie (2,8 milionu), dále pak Jižní Korea a Rusko (shodně po zhruba 1,5 milionu). Celosvětově počet registrací meziročně vzrostl o 2,6 procenta, nejvýrazněji v Jižní Koreji (11,8 %) a EU28 (9,3 %). V některých státech však došlo k poklesu – např. na Ukrajině o 52, v Rusku o 36, Brazílii o 24 a v Japonsku o 10 procent.

V EU28 našlo svého majitele 13,7 milionu nových osobních automobilů

Po propadu prodejů v letech 2008-2013 vloni druhým rokem pokračoval růst. Prodalo se na 13,7 milionu osobních vozů. Nejvíce to bylo v Německu (3,2 milionu), Velké Británii (2,6 milionu), Francii (1,9 milionu) a Itálii (1,6 milionu). V České republice to bylo téměř 231 tisíc automobilů. Na jeden tisíc obyvatel tak bylo v Evropské unii registrováno průměrně 27 nových osobních automobilů. Rekordmanem bylo Lucembursko (83), s velkým odstupem následují Belgie (45), Velká Británie (41), Německo (39) a Dánsko (37). V České republice i ve Španělsku se prodalo na jeden tisíc obyvatel 22 nových aut, oba státy se proto dělí o 13. - 14. příčku. Naopak nejméně registrací bylo v Bulharsku (3), Rumunsku (4), Litvě (6) a Lotyšsku či Řecku (shodně po 7). 

Nejvíce se loni v Evropské unii prodávala malá vozidla, také dominovaly naftové motory

Z celkového počtu osobních automobilů bylo 31 procent z kategorie minivozů a malých vozů. Následovala SUV (23 %), nižší střední třída (22 %), MPV (11 %), střední třída (10 %) a luxusní vozidla (3 %). Zhruba 52 procent aut mělo pod kapotou dieselový motor, 45 procent poháněl benzin a 3 procenta alternativní pohon.   

Na jeden tisíc obyvatel světa připadá 180 automobilů

“Během poslední dekády se o celou čtvrtinu zvýšil počet automobilů připadajících na jeden tisíc obyvatel naší planety. Dnes se tak každá tisícovka pozemšťanů pomyslně dělí o 180 aut,” říká Roman Budský. Nejvíce jich připadá na obyvatele USA (808), Nového Zélandu (778), Austrálie (714), Kanady (644), EU28 (574) a Japonska s Jižní Koreou (551). Nemalý stupeň motorizace je i v Rusku (354 osobních aut na tisíc obyvatel) či Argentině (320). Naopak v Brazílii se jedná o 207, Číně o 102 a v Indii o 22 vozidel. Na území EU se pohybuje 291 milionů automobilů, z toho 253 milionů osobních. Na jeden tisíc obyvatel připadá v průměru 574 vozů, z toho 498 osobních. Nejvíce je to v Lucembursku (757), na Maltě (741) a trochu překvapivě i v Litvě (710). V České republice stejně jako ve Švédsku je to 537 vozů. Nejnižší stupeň motorizace je naopak v Rumunsku (286), Maďarsku (366) a Lotyšsku (373). Průměrné stáří osobních vozů se v Evropské unii zvyšuje. Zatímco v roce 2007 to bylo 8,4 roku, v roce 2011 se jednalo o 9,1 roku, v roce 2014 o 9,6 roku a loni již o 9,7 roku. V ČR bylo k poslednímu prosinci 2015 průměrné stáří 14,3 roku. 

Evropská unie je významným světovým exportérem automobilů

Z EU byla do celého světa exportována motorová vozidla o celkové hodnotě 139,5 miliardy eur, naopak jejich import dosáhl významně nižší hodnoty - 39 miliard. Každoročně se tak z EU vyveze na 6,2 milionu automobilů (z toho 5,7 milionu osobních), opačným směrem míří polovina (3,1 milionu, z toho 2,5 milionu osobních). Nejvíce vozidel se dováží z Turecka (840 tisíc), Japonska (481 tisíc), Jižní Koreje (376 tisíc), USA (250 tisíc) a Číny (242 tisíc). Naopak nejvíce vyrobených automobilů míří na trhy USA (1,27 milionu), Turecka (592 tisíc) a Číny (473 tisíc).  

Automobilový průmysl - rekordman v investicích do výzkumu a vývoje v EU

V roce 2014 to bylo přes 44,7 miliardy eur. S velkým odstupem následují farmakologický a biotechnologický průmysl se 31,4 miliardami a vývoj hardwaru a příslušenství výpočetní techniky s 15 miliardami investovaných eur.

Automobilový průmysl EU – světová špička v inovacích

Celosvětově bylo během roku 2015 v automobilovém průmyslu uděleno 5 996 patentů. Nejvíce v Německu (2 058), Japonsku (1 291), USA (657), Francii (609), Itálii (268), Švédsku (221) a Velké Británii (146). S velkým odstupem následují Čína (90) a Jižní Korea (46).

Výše DPH z ceny nového osobního vozidla se v rámci EU28 významně liší

Státy EU se liší v DPH uvaleném na nové vozy. Setkat se můžeme s celkem devíti daňovými sazbami.  Nejvyšší je v Maďarsku (27 %), dále pak Dánsku, Chorvatsku a Švédsku (25 %), následuje Finsko (24 %). Kromě České republiky 21% sazbu uhradí majitelé nových vozidel v dalších pěti státech, např. v Belgii, Nizozemsku a Španělsku. Nejvíce států – sedm - inkasuje 20% sazbu. Nejméně si připlatí v Lucembursku a na Maltě – 17 procent.  

Automobilový průmysl je významnou součástí ekonomiky Evropské unie. Zdejší výrobci trvale patří k nejinovativnějším na světě. I díky tomu jsou osobní automobily vyrobené v Evropské unii považovány za nejčistší, nejbezpečnější a nejtišší na světě. Průměrný osobní automobil vyrobený v EU vypouští do ovzduší 28x méně CO2 než před dvaceti lety, za posledních deset let se o 15 procent snížila i jeho průměrná spotřeba, hlučnost nových osobních automobilů se od roku 1970 snížila o 90 procent. “Evropské značky jsou pro celý svět důležitým měřítkem kvality. Sektor výroby automobilů si tak v rámci celé EU zaslouží náležitou ekonomickou i politickou podporu,” uzavírá Roman Budský.  

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Jsou, nebo nejsou noví řidiči dostatečně připraveni na samostatnou...

úterý, 20. září 2016, 12:01

V 19 zemích odpovídalo na 15 500 nových řidičů, jejich rodičů i učitelů autoškol. Polovina čerstvých řidičů se během výcviku...

Část opozice kritizuje odstupné pro bývalého šéfa technických služeb

sobota, 3. září 2016, 03:04

Vyplacení odstupného ve výši šesti měsíčních platů pro bývalého ředitele Technických služeb města Liberce (TSML) kritizuje část...

Turnovský zlatník vytváří korunovační korunu Karla IV. Žádná jiná...

úterý, 23. srpna 2016, 11:41

Šperkař a zlatník Jiří Urban vytváří v Turnově repliku koruny, kterou si nechal zhotovit Karel IV. ve 14. století pro svoji...

V Libereckém kraji začalo fungovat první zvířecí krematorium

středa, 10. srpna 2016, 12:12

V Libereckém kraji funguje první zvířecí krematorium, v zemi je čtvrté. Po šesti letech příprav zahájilo provoz v úterý v...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Arch Enemy, Amon Amarth, Powerwolf… Metalfest Open Air vsadil na ověřená jména a hlásí: Vyprodáno!

Na konci května zažije Plzeň invazi metalových fanoušků ze všech možný koutů Evropy. V pátek 31. května odstartuje na Lochotíně tradiční třídenní Metalfest Open Air a už nyní je jisté, že atmosféra bude opět elektrizující. Je vyprodáno, a tak kapely mohou počítat s maximální možnou podporou.

KOMENTÁŘ: Vyberte si 21 volených

Dvojí kvalita potravin. Nelegální migrace. Bezpečnost. Zdanění velkých nadnárodních firem. Čtyři věci, jejichž řešení považují Češi za klíčové. Ale také záležitosti, se kterými Česká republika sama nepohne. Premiér těžko přijde za Markem Zuckerbergem a neoznámí mu, že odteď bude Facebook platit vyšší daně. Stejně tak zcela určitě sám holýma rukama nevyřeší nelegální migraci. Vždycky k tomu budeme potřebovat ostatní státy, se kterými můžeme společně prosadit to, na co sami nemáme.

Život v Česku se za posledních sto let protáhl o tři desetiletí

Život v Česku se za poslední století výrazně prodloužil. Muži mají šanci žít o 29 let déle než jejich předci, ženy o 32 let. V roce 1920 naděje dožití Čechů činila 47 let a Češek 49,8 roku, předloni u mužů byla na 76 letech a u žen na 81,8 roku. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Na proměny stáří a stárnutí se zaměřuje dvoudenní konference, která dnes začala v Praze. Podle expertů přístup institucí a politiků ke stáří výrazně zaostává za demografickými změnami a v Česku by opatření k aktivnímu stárnutí měla cílit hlavně na početnou generaci 70. let, takzvané Husákovy děti.