Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Co dokážou české ručičky? Třeba světem uznávané ozdoby

 
pátek, 28. listopadu 2014, 07:49

Na skleněné ozdoby exportované z Jablonce do zemí za mořem je zaměřena letošní vánoční výstava v jablonecké Galerii Belveder. Má i okurkový podtext na základě jednoho anglosaského zvyku. Novinářům to řekla Milada Valečková, ředitelka Muzea skla a bižuterie, pod které galerie patří.

"Je to taková rodinná záležitost, kdy po vyzdobení stromečku je jeden člen rodiny pověřen schovat na něj okurku. Druhý den ji členové rodiny hledají a kdo ji najde, tak si může něco přát a zároveň má právo další rok okurku schovat," uvedla Valečková. V doprovodném programu výstavy proto budou návštěvníci vánoční okurky hledat nebo si je budou moci sami vyrobit.

Jablonecké muzeum má zřejmě největší veřejnou sbírku vánočních ozdob na světě, čítá asi 15.000 kusů. Pro výstavu, která dnes začala, muzeum vybíralo vzory navržené pro USA, Kanadu nebo Británii. Ve dvou sálech galerie je několik tisíc klasických i netradičních skleněných vánočních ozdob, kromě okurky třeba i brokolice. "Na výstavě jsou i pestré varianty Santa Clause, figurky ze známých hollywoodských animovaných filmů nebo ozdoby s motivy známého řetězce s rychlým občerstvením," uvedla kurátorka Dagmar Havlíčková. Pozoruhodné jsou například ozdoby andělů s tmavými obličeji, které se v Jablonci vyráběly pro černošské obyvatelstvo Ameriky.

S anglicky mluvícími zeměmi je spojen i název výstavy - Glass X Mass. "Je to výsledek našich hrátek s angličtinou. Spojuje Glass (sklo) a Xmas (čteno krismes), tedy zkrácený výraz pro vánoce (Christmas), přičemž výraz mass znamená, kromě jiného, velké množství. Zkrátka správné, nejen americké, vánoční šílenství," vysvětlila Valečková.

Výstava ozdob je nejnavštěvovanější akcí galerie, na minulou zavítalo asi 2000 lidí. Současná bude přístupná do 29. března, galerie je otevřena odpoledne od čtvrtka do neděle.

Napsala ČTK

Kam dál?

Oslavy Ještědu letos rozšíří ke konečné tramvaje v Hanychově

čtvrtek, 4. září 2014, 15:54

Letošní ročník oslav Ještědu bude více zaměřen na rodiny s dětmi, mottem akce je den plný klaunů. Program se navíc rozšíří až k...

Do Hanychova nepojedou tramvaje. Na týden je nahradí autobusy

pondělí, 7. října 2013, 15:38

Liberečáci, opět se připravte na tramvajovou výluku. Od nadcházející soboty do neděle 20. října se nedostanete tramvají do...

Starostka Višňové: Voda opadla, teď budeme řešit komáry

středa, 26. června 2013, 11:25

Zatímco hladiny řek v noci z úterý na středu začaly klesat, starostové obcí řeší další problémy spojené s povodněmi, které...

Vraťte se do historie Ještědu. Slaví už 40 let

pondělí, 24. června 2013, 07:00

Výstavu, která vám umožní nahlédnout do historie horského hotelu a vysílače na Ještědu, přichystali v Severočeském muzeu v...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Policie zadržela dva mladíky. Distribuovali...

  • Měří, nebo neměří? V Liberci se opět řeší...

  • FOTO, VIDEO: NA Kunratické shořela stodola....

  • FOTO, VIDEO: Konec objížděk do Jablonce. ...

 
 

O čem píše Drbna.cz

Začínají platit nová unijní pravidla pro ochranu osobních údajů

Nová pravidla EU o ochraně osobních údajů (GDPR), které mají pomoci hájit práva občanů proti zneužívání jejich osobních dat, dneškem nabyla účinnosti. Týkají se veřejných institucí i firem a společností, které nakládají s osobními údaji svých zákazníků či zaměstnanců. Kritici GDPR ale tvrdí, že nová pravidla jsou příliš byrokraticky náročná a v některých případech nejednoznačná.

Policie podle České televize zadržela muže podezřelého z napadení Kvitové

Podle informací České televize policisté zadrželi muže, který je podezřelý z předloňského napadení tenistky Petry Kvitové. S informací přišla veřejnoprávní televize, policisté se k podrobnostem zatím nevyjadřují.

Studie o vlivu fanoušků potvrdila existenci „12. muže na hřišti“

Studie vypracovaná sportovními psychology pro společnost Mastercard, sponzora Ligy mistrů UEFA, zjistila, že fanoušci skutečně dokážou být „12 mužem na hřišti“. Hlasitá podpora z tribun a mávání klubovými vlajkami a šálami dokáže ovlivnit duševní rozpoložení fotbalistů a zvýšit jejich úsilí až o osm procent. Když se vezme v potaz dopad na všech 11 hráčů týmu, odpovídá takové navýšení prakticky hráči navíc. Finalisté letošní Ligy mistrů, Liverpool a Real Madrid, tak budou mít i tajnou zbraň: své fanoušky.