Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jak pokračují práce na rekonstrukci tramvajové trati? Zeptejte se člověka nejpovolanějšího

 

Není snad týdne, aby do redakce Liberecké Drbny nedorazil dotaz na tramvajovou výluku mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, která skončí až v březnu 2015. Právě proto se nyní můžete zeptat provozně technického ředitele libereckého dopravního podniku Ludvíka Lavičky na vše, co vás zajímá. Na otázky čtenářů bude odpovídat v pondělí 20. října po desáté hodině ranní.

 
Formulář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.
 

Otázka: To je absurdní - proč jste vybraly člověka, který nemá žádné kompetence se vyjadřovat ohledně postupu prací a jejich prodlevě? Může říct jen o případných sankcích za nesplnění termínu, více o stavbě nemá ponětí. A lidé by chtěli vědět právě jak si stavba stojí. Nezdá se vám, že by měl odpovídat přímo někdo z té firmy? Tohle se drbně nepovedlo.

Karel Novák
 
 

Otázka: Proč sem máme psát dotazy, když vy naně odpovídáte na půl huby?

Bohuslava Hořavková
 
 

Otázka: Mate nějaký termín kdy bude provoz skutečně spuštěn??? Když procházím stavbou.žádnou velkou činnost nevidím. Naposledy na měnírně jeden cikán spal na mechu a druhý ho hlídal.Na Nové rudě jich ve výkopu spalo 6 pěkně naskládaných jeden na druhým. Ten jeden jedinej čilej kouřil, asi proto,že už se tam nevešel Když autobus jezdí přes tu fabriku,tak tam zase sedí tak ožralí vrátný že si musí chodit závoru otevírat sám řidič autobusu za dobře se bavících pasažérů.

Jaroslava Řezáčová
 
 

Otázka: Ve všech jiných městech vídám nové moderní tramvaje. U nás zatím jezdí jen jedna. Bude v Liberci brzo více nových tramvají? Zdá se mi, že tu máme nejzastaralejší tramvaje v ČR.

Matěj Krytinář
 
 

Otázka: Dobrý den, mám otázku, jak se provede zimní údržba na rozkopaných silnicích? Dělníci pracují jak mohou, práce probíhají ve městě, je to problém. Jinak držím palce.

Ivan Polesný
 
 

Otázka: Děkujeme za Vás zájem. Pokládání otázek skončilo.

Liberecká Drbna
 
 

Otázka: Dobrý den přeji, lidé to tak cítí, považujete i Vy celou rekonstrukci tramvajové tratě za jednu velké fiasko? Nebo spíše za jednu velkou ostudu pro DP, že si neumí vybrat solidní firmu?

Karel Novák
 

Odpověď: Ve výběru firmy jsme postupovali přesně podle zákona, a jinak to nelze. Probíhající práce na rekonstrukci jsou spíše špatnou vizitkou pro prováděcí firmy. 20.10.2014 11:45:52

Otázka: Pardon v předchozí otázce došlo k chybě...Zajímalo by mě, na jaké zastávky se budou instalovat nové informační systémy (nedávno se objevila zakázka na zakazky.liberec.cz) a zda se nějakým způsobem bude opravovat dlažba na zastávkách městské trati - spousta dlaž. kostek je rozpadlá.... je do budoucna nějak plánováno zdvoukolejnění i úseku Lékárna - Výhybna? (Samozřejmě po dobudování nového obchvatu) a nakonec - zdá se mi,že s tramvají EVO2 jsou docela problémy - téměř pokaždé když s ní jedu a spěchám je s ní nějaký problém - tuhle zastavovala mezi zastávkami kvůli otevírajícím se dveřím...tuhle se dveře zase vůbec neotvíraly... ono to vcelku hodně zdržuje když člověk spěchá...

Dominik
 

Odpověď: Nové informační systémy budou instalovány hned na několika místech rekonstruované trati. Oprava dlažebních kostech probíhá průběžně a i na tomto úseku s ní počítáme. Tramvaj EVO 2 má jako každá jiná tramvaj své mouchy, ale jako problémovou ji nehodnotíme. Některé problémy působí také samotní cestující. Zvoukolejnění na úseku Lékárna - Výhybna není plánováno. 20.10.2014 11:44:25

Otázka: Slyšel sem od více lidí,že po rekonstrukci celkové mají mít tramvaje na Jbc interval 60min?Je to krutý žert nebo co?Rekonstrukce za X milionů a nejen,že se na trati dělá jak za socialismu=jeden dělá a dva ne něho koukají ale naco rekonsrukce pokud by tam jel tramvaj jednou za hodinu?Jak se dostaneme do práce atd?Vlakem?Děkuji......

Vladimír Jablonec
 

Odpověď: Dobrý den, tyto informace nám nejsou známy. S takovým intervalem se nepočítá. 20.10.2014 11:39:49

Otázka: Dobrý den, jak dlouho ještě budou autobusy jezdit tim intexem? To je furt zpožděný, po celý den....

Jiří Kocián
 

Odpověď: Dobrý den, předpokládaný termín je podle posledních informací 7. listopadu letošního roku. 20.10.2014 11:38:46

Otázka: Jak budou probíhat práce v zimě? Počítáte, že zima tuto sezónu opět nebude?

Ivan Lejčar
 

Odpověď: Tato otázka je spíše na zhotovitele stavby. 20.10.2014 11:34:51

Otázka: No není to jednoduchý, to beru, ale když lidé vidí, že se nikde nic neděje, přes léto se již tak snědí dělníci opalovali, ležíc na trávě vedle výkopu, lopata opřená o sloup a takto každý den po celé léto. Jsou nějaké sankce za nedodržení termínu? Jinak souhlasím s názorem, že nejdřív se měla udělat jedna půlka a pak druhá, zavřít to celé byl nesmysl.

Chaoz
 

Odpověď: Ano, sankce jsou vysoké. 20.10.2014 11:34:25

Otázka: Dobry den,chtela bych se zeptat,proc druhy autobus 7:37 nezastaje u Kyselky a jede rovnou na Vratislavice uz se to stalo po nekolikaty,ze projel kolem poloprazdny autobus a my se museli namackat do jednoho autobusu.

Katka
 

Odpověď: Dobrý den, děkujeme za podnět, který prověříme. 20.10.2014 11:33:45

Otázka: Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak je to s údržbou provizorních zastávek? Jedná se mi o zastávku Proseč Pošta ve směru na Jablonec, která je umístěna u místní hasičárny, kde chybí min. 1,5 m obrubníku který je přibližně v místě dveří autobusu a proto se ptám zda v rámci stavby by nebylo možné tento obrubník doplnit jelikož je to při vystupování nebezpečné a bude to ještě horší až začne zima a bude sníh. Předem děkuji za odpověď a doplnění obrubníku Mirek B. Proseč nad Nisou

Mirek B.
 

Odpověď: Dobrý den, možnost ověříme se správcem komunikace. 20.10.2014 11:32:46

Otázka: Kdy předpokládáte, že se dokončí tato rekonstrukce s ohledem na to jak to jak to ve Vratislavicích vypadá. Protože jsou Vratislavice celé rozkopané a nějak jít pěšky je za trest o jízdě autem ani nemluvě.

ZV
 

Odpověď: Dobrý den, termín 14. dubna 2015 je stále závazný. V případě nedodržení hrozí zhotoviteli poměrně vysoké sankce. 20.10.2014 11:32:07

Otázka: Dobrý den, jakým způsobem lze získat "nepotřebný" materiál? Například dlažba z celého parkoviště, které bylo u zastávky Lékárna bylo odvezeno na zahradu domu zastávky Pivovar, resp. skládáno kde se dá např. do tamní garáže. Jednalo se cca o 20 palet. Kdyby to bylo nové zboží, stálo by nejméně 50 tis. Kč. Protože se ulice rekonstruovala nedávno a dlažba nebyla poničena, dala by se použít např. na méně frekventované úseky v obci. případně na opravy některých částí.

AB
 

Odpověď: Dobrý den, odkup nepotřebného materiálu je v kompetenci příslušného správce nebo majitele pozemku, odkud byl materiál vytěžen. Bližší informace by vám měl sdělit stavbyvedoucí. 20.10.2014 11:29:35

Otázka: Neuvažujete o tom, aby ranní spoje X5 a X11, řekněme od 5 do 6 hod ráno jezdily až na nádraží? Vzhledem k tomu, že na zastávku Nová Ruda přijíždějí o cca 4-5 minut později, navazující bus nelze stihnout, natož pak vlak.

Dana Černá
 

Odpověď: V tuto chvíli to není možné. Nabízená kapacita linky 2 a 3 je dostačující. 20.10.2014 11:26:37

Otázka: Proč jste se nepoučili u jiných DP, jak se dělaly generální rekonstrukce tratí, např. v Ostravě přímestská trať do Kyjovic. Rozdělilo se ta na několik úseků (matně si vzpomínám, že na tři), jeden se rekonstruoval a na zbytku dál jezdily lokálky. Takhle zavřít celou trať mi rozhodně nepřipadá jako dobrý nápad, zvlášť když jsem viděl pracovní nasazení.

Petr Veselý
 

Odpověď: K rekonstrukci byly vybrány dva nejproblematičtější úseky na trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Rozsah rekonstrukce je dán především dotačními prostředky z Evropské unie. 20.10.2014 11:23:12

Otázka: Nepřipadá vám celá akce jako jedno velké fiasko? Vaši zaměstnanci, cikáni atd. rozkrádájící barevné kovy na trati, pár a to doslova dělníků opřených o lopaty na kilometrových úsecích, nasranost lidí z toho všeho protože ty lidi to vidí jak to tam vypadá. Technicky a logisticky nezvládnuto, pokud nebude splněn termín rezignace by byla na zvážení!

Martin P.
 

Odpověď: Celá akce by určitě mohla probíhat lépe a však zhotoviteli nelze nařizovat způsob organizace jejich práce. Za případné nesplnění termínu jsou velmi vysoké sankce. Nemáme indicie, že by naši zaměstnanci kradli barevné kovy. Spíše demontují zbytky, které zůstávají po zlodějích. 20.10.2014 11:19:05

Otázka: Nešlo by vysvětlit řidičům posilových busů, že aby jejich jízda měla smysl, musí jezdit v kontaktu s regulérním busem ? Teď posily často jezdí i o 1-2 m pozdějí, takže jedou prázdné a kloubák vepředu je přeplněnej ...

Petr K
 

Odpověď: Děkujeme za upozornění. Na tuto problematiku se zaměříme. 20.10.2014 11:16:33

Otázka: slyšel jsem, že je většina trati kabelově rozkradená, snad prý i troleje někde chybí a že škody jdou do milionů korun? Jak dlouho to budete dávat zpátky do provozu?

Josny
 

Odpověď: Ano, je to pravda. Zbytek demontovali naši zaměstnanci. Škodu zatím neumíme odhadnout, ale půjde do milionů. Předpokládaná doba zprovoznění je dva měsíc. 20.10.2014 11:15:49

Otázka: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, asi jako ostatní tady, jak dlouho to utrpení s průjezdností Vratislavicemi bude ještě trvat? To je opravdu příšerné jak to teď u nás vypadá. Na tramvaje se tu většina již moc těšíme. Když vidím ale to pracovní (ne)nasazení, počítám že dlouho. Proč se u kostela nepracuje? Od lékárny nahoru to jde, na výhybně taky, jen od Dlouhomostecký po lékárnu ani živáčka a ještě nám zavřete silnici. Děs....Na druhou stranu musím smeknout před řidiči autobusů, zvládají to vůči všem okolnostem dobře, již hůře chodím a zatím na mě vždy páni řidiči počkali, navíc jsem byl posledně svědkem něčeho co jsem ještě nikdy neviděl, slečna s kočárkem chtěla u kostela nastoupit do toho dlouhého autobusu, žel ji nikdo nechtěl pomoci, nebo spíše všichni dělali, jako že nevidí, staří, mladí, všichni do jednoho, až po chvíli vstal řidič a pomohl ji sám. Dalších 100 lidí jen čumělo. Jsou prostě hovada jak mezi řidiči, tak mezi námi cestujícími, ale paušalizovat nelze. Že jezdí pozdě je asi jasné a že by jelo někdy něco dřív se mi také ještě nestalo. Jedině snad ten interval 20 minut, to je fakt moc, ale s tím asi nikdo nic dělat nebude, že? Díky a pevné nervy nám všem!

Josef Bernáš
 

Odpověď: Dobrý den, děkujeme za pochvalu řidičů. Dvacetiminutový interval je dán na základě ekonomických možností naší společnosti. Podle potřeby jsou spoje posilovány. 20.10.2014 11:13:59

Otázka: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda-li se bude stavět tramvajová trať do Rochlice, pokud ano, kdy ? Myslím si, že tramvaje by v této oblasti byly vhodnější.

Karel Jirkal
 

Odpověď: Dobrý den, pokud bude schválen dotační program OPD, stavět se bude. Termín zatím není znám. 20.10.2014 11:11:16

Otázka: Řidiči autobusů,kteří jezdí linkami X5 a X11 jsou řidiči autobusů,nebo byli staženi z nějakých náklaďáků ? Tipoval bych,že mnozí z nich jsou přímo "podbagráci". Jejich cit na plyn,brzdu a dodržování přiměřené rychlosti zejména v zatáčkách,je nulový.Stav autobusů nebudu raději komentovat.Pohybuju,že by aspoň 10% z nich prošlo řádnou STK.Přinejmenším jejich pérování a tlumiče jsou na hranici únosnosti.Nic ve zlém-tuhle akci Vám v žádném případě nepřeje ani Váš úhlavní nepřítel.

Antonín Suk,Vratislavice n.N.
 

Odpověď: Všichni naši řidiči jsou majitelé řidičského oprávnění skupiny D. Jízdní vlastnosti a techniku jízdy ovlivňuje stav komunikace, po které se jezdí. Všechny naše autobusy mají platné STK a jsou pravidelně řádně servisovány. 20.10.2014 11:10:23

Otázka: Před měsícem jsem zaslechl nadějnou zprávu,že se rekonstrukce části trati mezi Novou Rudou a konečnou linky č.5 stihne do této zimy,tedy cca do 20.prosince 2014.Že se rekonstrukce části od konečné linky č.5 sice protáhne do jara 2015,ale tramvaje do vratislavic už budou jezdit před Vánocemi 2014.Co je na tom pravdy ? Situace v dopravě na území Vratislavic je tragicky strašná.Těšíme se na ukončení akce víc než na Ježíška ! :-)

Antonín Suk,Vratislavice n.N.
 

Odpověď: Tato informace nám není známa. Musím se ale přiznat, že na ukončení této akce vzhledem k problematickému zhotoviteli, těším také více než na Ježíška. 20.10.2014 11:07:34

Otázka: No spoj dřív mi nejel nikdy, to se mi ještě nestalo, spíš věčně pozdě. Od lékárny je jasný, že jezdí pozdě, protože to objíždí přes Intex a jízdní řád se nezměnil. A z Nové Rudy jedou spíš všichni o 5 minut dýl, než o 5 minut dřív. Pak to pro někoho vypadá, že jede dřív, opak je pravdou. Co takhle upravit jízdní řády do stavu, aby se to dalo reálně stíhat?

Bedřich z Vratislavic
 

Odpověď: Dobrý den, děkujeme za podnět k řešení. Na připomínky reagujeme průběžně. Jakékoliv zpoždění může být způsobeno také dopravní situací, kterou nelze předvídat. 20.10.2014 11:05:57

Otázka: Firma, která provádí rekonstrukci, má už bezmála 3 měsíce vyskládané kolejnice v areálu libereckého nádraží. Proč se už nezačalo s jejich pokládkou, když jsou připravené? Na teplou zimu jako minulý rok bych nesázel, co když bude tato zima tuhá? Jen bych se pak nechtěl příští rok dočíst od vás prohlášení, že se to nestihlo kvůli klimatickým podmínkám...

Fanda Holý
 

Odpověď: Zdravím Vás. Tato otázka je spíše určena na zhotovitele stavby. 20.10.2014 11:03:50

Otázka: Dobrý den. Mám opět víc dotazů k výluce .. Jak je možné,že ráno v 5.07 přijede autobus k zastávce "Vratislavice Lékárna" s pravidelnou přesností o 5 minut déle?? A dál se pokračuje do Liberce "vyhlídkovou rychlostí". Také sama vidím,že se zrovna rychlost výluky nijak nepřehání a pravděpodobně se již teď chystáte vymlouvat na "tuhou zimu a nepředvídatelné klimatické podmínky" Myslíte to opravdu vážně??

pegrimova.martina
 

Odpověď: Dobrý den, vámi zaslanou informaci prověříme. 20.10.2014 11:01:40

Otázka: Proc nahradni autobusova doprava nejezdi dle jizdniho radu. Na rude autobus bezne projizdi o pet minut driv. Chapu, ze nejde jezdit presne na minutu a na zastavku je treba prijit s predstihem, ale pet minut je moc. Bud musi ridic pockat, nebo je treba upravit jizdni rad. Dekuji

Tomas Hegr
 

Odpověď: Dobrý den. Nadjetí autobusu není přípustné. Pokud k němu dojde, je za něj řidič postihován. Takovou informaci je třeba předat dispečinku. 20.10.2014 11:00:29

Otázka: Jen pro zajímavost - proč někteří řidiči autobusů ve směru na Liberec jezdí ulicí Pobočná, zatímco někteří využívají cestu přes areál za zauhlovací věží za areálem Intexu? Jde o jejich vlastní interpretaci objížďky, nebo je v tom nějaký systém? A je možné se dovolat spravedlnosti, pokud některé spoje jezdí o minutu až o dvě dříve, než by podle jízdního řádu skutečně měly?

Gryphonheart, James
 

Odpověď: Pobočnou ulicí určitě není vedena objížďka. Vede po trase zauhlovací věží za areálem Intexu. V každém případě lze volat na dispečink nebo nás kontaktovat formou e-mailu. 20.10.2014 10:58:19

Otázka: Zdravím. Není tato rekonstrukce tramvajové trati zbytečný luxus v situaci, kdy existovaly už celkem konkrétní plány na Regiotram Nisa? To by znamenalo lepší spoje, vyšší kapacitu, lepší dostupnost Německa i Polska.. je nějaká šance, že k jeho realizaci i tak ještě někdy dojde? Ideálně za využití evropských dotací.. A druhá otázka: doporučoval bych na závěr rekonstruce položit v celé délce travní koberec místo vysypání tratě kameny, dost podstatně by to zlepšilo finální vzhled, nemluvě o bezpečnostních rizicích, hlavně v úseku Lékárna - V. Kostel. Znamenalo by to kromě posílení vizuální atraktivity i snížení vibrací a zlepšení zážitku pro cestující i kolemjdoucí, je toto doufám v plánu? Děkuji za odp. :-)

Gryphonheart, James
 

Odpověď: Zdravím Vás, Projekt Regiotram Nisa neřešil přímo otázky městské hromadné dopravy, ale jednalo se spíše o regionální dopravu. Tramvajová síť prioritně neslouží prioritně na obsluhu vyšších územních celků, ale především městskou nebo příměstskou dopravu. Projekt Regiotram by v podstatě zastaven z důvodů velkých technických obtíží a velmi vysokých ekonomických nákladů. Zatravněné těleso není v místních klimatických podmínkách vhodné, neboť při provádění zimní údržby by docházelo k poničení zatravněných ploch. Bezpečnostní rizika v lokalitách Vratislavice Lékárna a Kostel jsou řešena jiným způsobem a to odstupem chodníku od tramvajové tratě, kde je vložen zelený pás. 20.10.2014 10:56:20

Otázka: Dobrý den. Nebylo by lepší už nové koleje nedávat a místo toho za ty peníze opravit vozovky? Stačí pak natáhnout trolejové vedení nad vozovkou a pustit do sítě trolejbusy. Údržba tratí by se výrazně zlevnila (udržovalo by se pouze trolejové vedení). Nehledě na to že by byl vyřešen problém rozvoje sítě. Myslím že natáhnout dráty vyjde levněji než stavět kolejovou trať.

Ludvík Lavička
 

Odpověď: Dobrý den, tato možnost byla v minulosti prověřována a provoz trolejbusů byl pro aglomeraci Liberce a Jablonce zpochybněn. Tramvajová síť se jeví jako více spolehlivá. I kolem trolejbusové dopravy je také spousta dalších nákladů, které u tramvajové nejsou. 20.10.2014 10:50:50

Otázka: Dobrý den. Musím souhlasit, že na stavbě se snad opravdu nic nedělá. Místo toho, aby na tom dělalo několik desítel lidí a bylo to co nejrychleji, tak tam dělá asi tak 5 :-( Proč jich tam není víc? Kdy tedy vyjede první tramvaj na tuto trať? A proč ten maličký autobusek č.41 nejezdí i na zastávku k Nové Rudě? Ten okruh by mohl být nyní větší! Děkuji za odpovědi. Jenda.

Jan Korýtkář
 

Odpověď: Autobus linky 41 nezajíždí na zastávku Nová Ruda z důvodu, že ji obsluhuje linka X11 a X5. Na předchozí otázku bylo odpovězeno už níže. Na nedostatky zhotovitele je upozorňováno denně. 20.10.2014 10:49:01

Otázka: Dobrý den, proč se v pracovní dny při hezkém počasí na rekonstrukci nepracuje? Proč mají dovoleno dělníci spát během dne ve výkopech a zevlovat unuděně po stavbě? Jezdím tam denně, vidím to. To nefunguje žádný kontrolní systém? To si necháte líbit? Každým dnem se ta stavba prodražuje čím dál víc. Prosím o upřímnou odpověď kdy se předpokládá, že bude v provozu CELÁ tramvajová trať. Děkuji

Matěj Král
 

Odpověď: Toto je otázka spíš na zhotovitele stavby, jehož vedoucím je firma COLAS a.s. 20.10.2014 10:46:57

Otázka: Dočetl jsem se že: Liberecký kraj. Chtěl dotovat více vlaků a zároveň dotovat méně tramvají než doposud Na trati Liberec- Jablonec. A přesto se staví hlavně kvůli zrychlení a zkapacitnění tratě? Četl jsem, že jste měli v plánu desetiminutový takt. Co je na tom pravdy a jak často budou v budoucnu jezdit tramvaje linek 5 a 11?

Lukáš Pavlíček
 

Odpověď: Tramvajová trať se rekonstruuje z výhledem ne na 2-5 let, ale s výhledem až na 50 let. Kapacita této trati bude uzpůsobena na interval deseti minut v celé délce. O budoucím jízdním řádu se rozhodne později. 20.10.2014 10:45:32

Otázka: Dobrý den přeji, nemám přímo dotaz k rekonstrukci, ale souvisí to s ní: Jestlipak víte, že vám zloději kradou kabely v úseku U Lomu - Nová Ruda viz foto, nebo také na konečné u Viaduktu vám squatteři obydlují útulek pro řidiče?

Karel Smrž
 

Odpověď: Ano víme. Na celé trati je evidováno 16 škodných událostí a vše řádně nahlášeno na policii. V nejhorším úseku je v nočních hodinách přítomna bezpečnostní agentura. 20.10.2014 10:42:12

Otázka: Dobrý den, můžu Vás poprosit o odpověď na otázku, proč to ve Vratislavicích vypadá tak, jako kdyby výluka trvala teprve týden? Půl roku trpíme a co? Nic, nikde nic! Všude jen samé výkopy, rozbité silnice, uzavírky, ....ať mi nikdo nepovídá, že přeložit plyn, vodu a kanalizaci trvá víc jak půl roku. Pokud tudy v březnu 2015 pojede tramvaj, sním své boty, máte mé slovo!

Bedřich z Vraťáku
 

Odpověď: Dobrý den, zakázka provádí firma, která prošla řádným výběrovým řízením. Sankce za nedodržení termínu jsou pro ní více než palčivé. Přes veškerá upozornění na skutečnost, že stavba probíhá v zastavěném území, firma reaguje neobyčejně pomalu, ale i přesto věříme, že dodrží termín a 14. dubna 2015 přes Vratislavice projede tramvaj, abyste nemusel sníst své boty. 20.10.2014 10:42:38

 
 

O čem píše Drbna.cz

Jak bydlí Češi v regionech? Nejspokojenější jsou v obcích do tisíc obyvatel

Rozdíly mezi kraji panují především s ohledem na typ bydlení. Zatímco ve Středočeském nebo Zlínském kraji (46 %) převažuje bydlení ve vlastním rodinném domě, pronájmy vedou naopak v Praze (35 %), v Královehradecku žije téměř pětina obyvatel v bytě či domě u příbuzných nebo známých (17 %). Z hlediska spokojenosti s bydlením se rozdíly projevují spíše v souvislosti s velikostí obce. Nejvíce spokojení jsou se svým bydlením lidé žijící mimo Prahu, zejména ti z malých obcí. To a mnohé další vyplývá z výzkumu společnosti Ekonomické stavby, kterého se zúčastnilo více než tisíc respondentů.

DRBNA NA CESTÁCH: 3500 tun křišťálu, zlatem protkaný závěs a 1100 místností. Takhle si žil rumunský diktátor

Tří miliony tun mramoru, 3500 tun křišťálu na 480 lustrech a 1400 stropních světlech a mnoha zrcadlech a také 5500 tisíce tun betonu. To je jen krátký výčet materiálu, který byl použit při stavbě paláce pro bývalého rumunského diktátora Ceaușesca. Dnes druhá největší administrativní stavba na světě slouží jako budova parlamentu. A právě na honosný palác, který najdete v centru Bukurešti, se zaměříme v dnešním dílem Drbny na cestách.

Den s terénními pracovnicemi: Je výhodnější vyměnit jehlu, než léčit žloutenku

Den jsem strávil s terénními pracovnicemi Helenou a Ilonou ze Společnosti Podané ruce. Nejen u sbírání použitých injekčních stříkaček jsme si povídali třeba o tom, které nelegální drogy jsou v Olomouci nejrozšířenější, kde se v Olomouci nachází nejvíc použitých stříkaček a proč je dobré uživatelům drog jehly měnit.