Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Ministerstvo dopravy: S Taxify neplánujeme memorandum ani soudy, vše vyřeší novela zákona

 
čtvrtek, 13. prosince 2018, 17:18

Na trhu taxislužeb a osobní přepravy platformami tzv. sdílené ekonomiky je v posledních měsících živo prakticky neustále. A ještě nějaký pátek určitě bude. Poté, co vláda Andreje Babiše podepsala se společností Uber a hlavním městem Prahou memorandum o sdílení dat a dodržování zákona, zainteresovaní čím dál více upínají své zraky na společnost Taxify.

Ačkoliv odvětvím rezonuje hypotéza, že kroky všech zainteresovaných, zejména Uberu, přihrály společnosti Taxify nemalou část trhu, vláda, potažmo ministerstvo dopravy žádné kroky vůči této společnosti nechystá. Vyplývá to z odpovědí, které Drbna obdržela ústy Zdeňka Neusara z tiskového oddělení Ministerstva dopravy ČR. Daly by se shrnout do jediné věty: Vše vyřeší novela zákona příští rok. 

Jak ministerstvo dopravy hodnotí nedávná vyjádření soudů týkající se fungování platformy Taxify?
Rozhodnutí soudů ve věci platforem Taxify a Uber z posledních týdnů jsou zcela v souladu s dlouhodobým názorem MD. Tyto společnosti zprostředkovávají taxislužbu, nikoliv nějaké jiné činnosti a řidiči a dopravci spolupracující s těmito společnostmi vykonávají taxislužbu.

Bude ministerstvo podnikat právní kroky proti platformě Taxify?
Proti společnosti Taxify nebude MD konat žádné kroky, neboť pravomoc ke kontrole dodržování zákonných povinností, ať už řidičů nebo samotných společností mají dopravní a živnostenské úřady. Ty mají kontrolovat, zda si společnosti Uber a Taxify zřídily české živnostenské oprávnění a jestli mají jejich spolupracující dopravci evidovaná vozidla jako taxi nebo zda řidiči mají oprávnění řidiče taxislužby a složené zkoušky. Uber vedl jednání s MD s cílem upravit aplikaci, provedl změny, ale dle zjištění dopravních úřadů aplikace stále nesplňuje podmínky pro využití výjimky na smluvní taxislužbu.

Nad rámec dotazu uvádím krátké shrnutí dalších principů novely přeložené vládě. Vedle zavedení povinností zprostředkovatelů, bude umožněno provozovat taxislužbu bez taxametru s využitím aplikace, prostřednictvím které bude předem uzavřena smlouva o přepravě s určením dané ceny. To znamená, že všichni provozovatelé taxislužby budou muset mít živnostenské oprávnění, zaevidované vozidlo a na vozidle mít nově nalepenou identifikační nálepku. Dosavadní svítilna „TAXI“ dál bude výsadou pro ty, kteří budou chtít přepravovat i cestující mimo aplikaci takzvaně „z ulice“ („standardní taxislužby“). Novela nicméně umožní, že i tyto „standardní taxislužby“ budou moct jet některé jízdy s klienty s taxametrem a jiné (za splnění předepsaných podmínek) bez taxametru.

Bude tak ministerstvo dopravy nebo vláda alespoň tlačit na dosažení podobné seberegulující dohody s firmou Taxify tak, jak bylo předtím dosaženo se společností Uber?
S Taxify se uzavření memoranda neplánuje. Novela zákona o silniční dopravě byla již předložena Úřadu vlády a v průběhu následujících týdnů bude projednána Legislativní radou vlády. Snahou bude změny projednat co nejdříve v Poslanecké sněmovně, aby mohly začít brzy platit. Předpokládáme, že by novela zákona mohla nabýt účinnosti v druhé polovině roku 2019. Jednat dále se společností Taxify je tedy zbytečné, neboť se bude muset přizpůsobit české právní úpravě, aby zde mohla nadále podnikat.

Jak je ministerstvo připraveno na to, že po platformách, které začnou dodržovat zákon a doporučení regulátora, se mohou vyrojit platformy, které budou kopírovat obchodní model, který se těmto doporučením vyhýbá? Monitorujete trh s osobní přepravou ve městech?
Ministerstvo dopravy sleduje trh taxislužby v České republice a spolupracuje s městy, ve kterých působí platformy nedodržující zákony a poskytuje jim metodickou pomoc. Tomu, aby nevznikaly platformy, které nebudou dodržovat zákonné povinnosti má zabránit právě povinnost doposud neupravená povinnost zprostředkovatelů (nejen Uberu nebo Taxify, ale i klasických dispečinků, mezi které patří např. patří i AAA Taxi Praha) zprostředkovat legální taxislužbu, tedy evidované vozidlo taxislužby provozované dopravcem s koncesí a řízené držitelem oprávnění řidiče taxislužby. Pokud nebude zprostředkovatel plnit výše uvedené povinnosti, bude mu hrozit zákaz činnosti.

Napsal(a) Aleš Rod, Michael Daněk | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Po vědeckých skriptech se pustil do dětské knížky, byl to můj tajný...

pátek, 9. listopadu 2018, 18:52

Taky jste si vždycky říkali, že učitelé a přednášející jsou banda divnotvorů, kteří jsou na světě proto, aby vám ztěžovali život?...

Při cvičení je důležitá správná technika, říká bývalý hokejista a...

pondělí, 15. října 2018, 12:43

S přicházejícím podzimem si mnoho lidí oddychlo od únavných veder. Jenže k těmto měsícům patří i sychravé počasí a vítr šlehající...

Ani chvilku jsem se nevzdával, vzpomíná na závod nový mistr ČR v...

neděle, 30. září 2018, 10:32

Václav Vančura z Rokytnice nad Jizerou je nejen hasič, ale také kynolog a sportovec. Na triko si připsal již mnoho titulů v...

Nejraději mám Záskok, je nejvtipnější, říká Jan Pražák z ansámblu,...

středa, 26. září 2018, 10:38

Legendární cimrmanovské hry, nebo alespoň jejich útržky zná snad každý. Originální důvtip a jedinečné slovní hříčky učarovali i...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Filmem roku je Omerzuova roadmovie Všechno bude s šesti lvy

Chlapecká roadmovie Všechno bude režiséra slovinského původu Olmo Omerzua opanovala 26. ročník filmových a televizních cen Český lev 2018 v pražském Rudolfinu. Film získal šest Českých lvů včetně ceny za nejlepší film, nejlepší režii, scénář i herecké výkony Elišky Křenkové a Jana Františka Uhera ve vedlejších rolích. Historický politický thriller Toman Ondřeje Trojana, který měl rekordních 13 nominací, nakonec nezískal ani jedinou skleněnou lví sošku.

KOMENTÁŘ: Rychlý internet v obcích? Memorandum obcí nad Prahou ukazuje, jak na to

Všichni se shodují na tom, že rychlý a stabilní internet bude vytvářet základ naší konkurenceschopnosti v následující dekádě. Ale nejen to… Rychlý internet je také klíčovým pilířem pro vyrovnávání příjmových disproporcí mezi jednotlivými regiony. V analogovém světě je vzdálenost hlavní bariérou mobility na trhu práce, v digitálním světě ale tato bariéra padá. Takže otázka zní: Jak přivést do menších obcí rychlý a stabilní internet?

Sníst, nebo vyhodit prošlé potraviny?

Prošlé potraviny nepatří automaticky do koše. Spotřebitelská organizace dTest vydala praktického průvodce, který pomáhá určit, jestli je možné prošlou potravinu ještě sníst, nebo je už nutné ji vyhodit.