Počasí dnes6 °C, zítra4 °C
Čtvrtek 18. dubna 2024  |  Svátek má Valérie
Bez reklam

Kdo bude zajišťovat autobusovou dopravu? Zájem je malý

O zajištění veřejné autobusové dopravy v Libereckém kraji není mezi firmami zájem. Do veřejné soutěže na dopravce pro Semilsko a Jablonecko dostal kraj vždy jen dvě nabídky od dvou stejných firem. Jednoho uchazeče ale musela komise v obou případech vyloučit, protože nabídková cena za kilometr překročila maximální přípustnou cenu stanovenou v zadání. V soutěži tak zůstal v obou regionech jen BusLine, který tam v současnosti jezdí.

Zakázku na východní regiony Jablonecko a Semilsko vypsal kraj na deset let s předpokládaným zahájením 20. dubna 2019. „Na základě doporučení odborníků jsme oblast rozdělili na dvě, abychom snížili vstupní náklady a soutěž otevřeli co největšímu počtu dopravců," řekl hejtman Martin Půta.

Jak se ale ukázalo, žádný zásadní vliv na zájem to nemělo. Důvodem je zřejmě krátká doba, kterou také těsně před vypršením lhůty pro podání nabídek jeden dopravce napadl. „Podání námitek půl minuty před koncem zadávací lhůty považujeme za účelové a šikanózní, a tak jsme je odmítli," dodal hejtman. Krátkou lhůtu si podle Půty kraj nevymyslel.

Smlouva s dopravcem ve východní části kraje na Jablonecku a Semilsku z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) skončí 19. dubna příštího roku. Kraj tak musel přípravu soutěže urychlit. Nezájem dopravců o zakázky na Jablonecku a Semilsku podle Půty naznačuje na nějakou tajnou dohodu dopravců o rozdělení trhu. „Kraj proto připravuje podání na ÚOHS, aby prozkoumal, zda v této oblasti nedochází k nějaké dohodě firem," dodal liberecký hejtman.

O zajištění dopravy na Liberecku a Českolipsku budou zastupitelé rozhodovat příští týden. Tam smlouvy s dopravci končí až v závěru příštího roku. Na Jablonecku jde o zakázku na zajištění 2,013 milionu kilometrů ročně s maximální cenou 37,12 Kč za kilometr, což představuje za deset let kolem 750 milionů korun. Rozsah dopravy na Semilsku je zhruba dvojnásobný - 4,123 milionu naježděných kilometrů. Zadání připouští maximální cenu 37,35 Kč za kilometr, což představuje zakázku za více než 1,5 miliardy korun. Nyní tam BusLine jezdí za 36,39 Kč.

Při přípravě zakázky podle Půty kraj zohlednil růst cen pohonných hmot a také zvýšení mezd řidičů. Mimo jiné požaduje moderní nízkopodlažní autobusy. Už v roce 2012 vypsalo ještě tehdejší sociálnědemokratické vedení Libereckého kraje velký tendr na autobusovou dopravu od prosince 2014 do prosince 2024. Zakázku mohl získat jediný uchazeč nebo až tři. Kvůli námitkám se tehdy lhůta pro podání námitek desetkrát posouvala.

Soutěž za více než čtyři miliardy korun byla od začátku terčem kritiky a opakovaně ji prověřoval ÚOHS. V květnu 2014 dokonce zakázku zrušil, Liberecký kraj se ale odvolal. Konečné rozhodnutí padlo až v září 2016. ÚOHS vrátil hodnocení nabídek na začátek. V závěru roku 2016 ale kraj soutěž zrušil, protože nabídky dopravců už neodpovídaly současnému trhu, mimo jiné nezohledňovaly zvýšení mezd řidičů o 1. ledna 2017.

Autoři | Foto

Štítky ČSAD, Liberecký kraj, doprava, autobusy, autobusová doprava, soutěž, okres Semily, okres Jablonec nad Nisou, BusLine, Martin Půta, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Kdo bude zajišťovat autobusovou dopravu? Zájem je malý  |  Liberecko  |  Z kraje  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.