Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jde to i jinak. Jizerskohorský stánek bourá představy o rychlém stravování

 
pátek, 13. září 2019, 06:00

Typický jizerskohorský stánek vám v zimě nabídne čaj a grog, v létě třeba tatranku nebo klobásu. Už pár měsíců ale funguje v Jizerkách stánek, kde je všechno jinak. A Maliník si pro svou odlišnost získává pozornost místních, turistů i médií.

Za výraznou proměnou, která mění celý koncept horského stravování, stojí dvojice Pavel Šišma a Martina Nádeníková. Společně už roky pracují v oblasti gastronomie, a i když nejsou rodilí Liberečáci ani Jablonečáci, k Jizerkám mají dlouholetý vztah. Loni zde nadobro zakotvili a pod jejich rukama vzniklo úplně nové občerstvení.

Samotný stánek na Maliníku stojí už pěkně dlouho. Aktuální majitelka Martina Nádeníková sama vzpomíná, jak se tu občas stavovala na čaj. „Pamatuju si, jak tu byl vždycky čaj, tatranka a lízátka, spousta lízátek. Když jsem studovala na TULce, jezdila jsem na Bedřichov na snowboard a občas se tu stavila,“ vypráví Martina.

Od stánku lidi moc neočekávaj a pak jsou příjemně překvapení

Stejně tak si to tu pamatuju i já. Stánek, kam lidé vždycky chodili už jen proto, protože byl na skvělém místě. Po lyžích se tu člověk ohřál čajem, v létě tu cyklisté hasili žízeň studeným pivem. Jenže když sem přijdete nyní, patrně vám nabídka vytře zrak.

Nenajdete tu sice pět druhů sušenek a klobásu, za to vás ale přiláká vůně právě upečeného quiche nebo třeba bábovky. Právě díky tomu, že „se tu dělá něco jinak“, se Maliník dostal i do předních českých magazínů. „Hezký na tom je, že by to nebylo tak, že bychom sem zvali nějaký novináře. Ale oni sami byli třeba na kole nebo na lyžích, pak se tu stavili a sami se rozhodli, že o nás chtějí psát,“ říká mi Pavel Šišma.

Zatímco já svou pozornost musím dělit mezi Martinu s Pavlem a jejich čtyřnohého kamaráda, majitelé pilně pracují na přípravách. Za vedením stánku stojí velké úsilí a mnoho hodin práce. Ale právě díky tomu je Maliník jiný a vyhledávaný. „Samozřejmě se to dá dělat i jinak. Mohli bychom tu mít friťák, kterej akorát zapneme a hodíme do něj hranolky nebo něco a měli bychom hotovo. Tak jsme to ale nechtěli,“ říká mi Pavel, zatímco vybaluje zásoby.

Stojíme si za tím, že jsme jen stánek

Přestože Pavel má za sebou bohaté zkušenosti i z vyšší gastronomie, restaurace mu nechybí ani se ze stánku na Maliníku nesnaží udělat něco jiného. „Určitě není naším cílem stánek posouvat na nějakou vyšší úroveň. Ono to ani vzhledem k zázemí nejde. Stojíme si za tím, že jsme prostě stánkem s občerstvením,“ konstatuje Pavel. I když už si za život zkusil všechno možný a dostal se i do vybraných restaurací, neměnil by. „Já sám se považuju za kuchaře amatéra, ale celý život mě vaření bavilo a do gastra mě to vždycky táhlo. A díky tomu jsem získal i spoustu zkušeností. Ono je třeba úplně něco jinýho uvařit si polívku doma a uvařit ji v obrovským hrnci.“

Pavel s Martinou prostě přišli s nápadem a měli dostatek odvahy, aby to zkusili. „Jasně, že jsme se trochu báli. Ale měli jsme asi i štěstí na současnou dobu. Lidé se teď nebojí experimentovat, zkoušet nové věci. A už také jinak koukají na stravování,“ říká mi Martina. A právě i novým trendům se snaží majitelé stánku vyjít vstříc. Jejich jídlo je lehké a člověk i po něm nepotřebuje šlofíka. „Snažíme se dělat jídlo podle období a tak, aby se tu třeba i sportovci posilnili a mohli pokračovat,“ komentuje Martina.

Když je pozoruji, jak od rána vaří, pečou, připravují, pak se celý den točí kolem zákazníků a večer je čeká ještě úklid, napadá mě, že je to docela otročina. Na tohle musí mít člověk náturu a povahu. A co je na tom všem těší nejvíc? „Největší radost mám samozřejmě ze spokojených zákazníků. Nejhezčí ale asi je, když přijdou třeba maminky s dětmi a říkají, že dostat do jejich dětí nějaký jídlo není jen tak, ale tady u nás jim chutná a všechno zbaštěj,“ přiznává s úsměvem Pavel. 

Tak až příště zamíříte do Jizerek, stavte se tu a přesvědčte se sami. 

Vizitka autora

 

Denisa Albaniová

redaktorka portálu Liberecká Drbna

kontakt: albaniova@libereckadrbna.cz

Liberecká Drbna je v pořadí třetím z regionálních zpravodajských webů projektu Drbna.cz

 
 


 

Kam dál?

V pátek proběhne na náměstí ve Frýdlantu Den IZS

čtvrtek, 12. září 2019, 17:48

Pokud najdete v pátek dopoledne chvilku volna, můžete se přijít podívat na Den IZS na náměstí T.G. Masaryka ve Frýdlantu.

Kauza opravy libereckého kostela se blíží k rozsudku. V prosinci mají...

čtvrtek, 12. září 2019, 14:26

K závěru spěje soud v Liberci v korupční kauze, v níž je obžalováno 13 lidí včetně hejtmana Libereckého kraje Martina Půty...

Z libereckého ANO vystoupí čtyři členové. Vadí jim napojení na Busline

čtvrtek, 12. září 2019, 14:16

Z liberecké buňky ANO vystoupí čtyři členové, z toho jeden zastupitel města a jeden kraje. Jako důvod udávají nestandardní...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

ČSSR tlakem na řešení emigrace z NDR uspíšila pád berlínské zdi

Československá vláda na podzim 1989 tlačila na Německou demokratickou republiku, aby vyřešila krizi na západoněmecké ambasádě v Praze, přes níž se od jara pokoušely dostat na Západ tisíce východních Němců. Podle historika Oldřicha Tůmy z Ústavu pro soudobé dějiny tím uspíšila pád berlínské zdi. Praha a východní Berlín byly přitom do poslední chvíle blízcí spojenci, kteří si přáli udržení statu quo.

PRŮZKUM: Češi nadále hodnotí kvalitu vzdělávání kladně

Více než polovina Čechů je nadále přesvědčena o tom, že kvalita výuky na českých školách je dobrá. Nejlépe z hodnocení vycházejí stejně jako v předchozích letech gymnázia a základní školy. Na opačném konci žebříčku jsou odborné školy, přesto se jejich hodnocení od loňského roku mírně zlepšilo. Vyplynulo to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM), které jeho výsledky poskytlo.

Podvodné e-maily lákaly ze stovek lidí čísla platebních karet

Nejméně stovky lidí v Česku dostaly v tomto týdnu podvodné textové zprávy, které informují o výhrách u obchodníků nebo nabízejí výhodnou koupi zboží a od zákazníků se snaží vylákat čísla platebních karet a následně peníze. Novináře o tom dnes informovala mluvčí internetového prodejce Alza.cz Patricie Šedivá. Útok se podle ní týkal i dalších prodejců, třeba dm drogerie. Český rozhlas Radiožurnál uvedl, že podvodníci se vydávali také za zástupce řetězců Penny Market a Tesco.