Počasí dnes13 °C, zítra19 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Rychlému spojení do Německa brání stav trati v Polsku, oprava by vyšla na 77 milionů korun

Rychlému vlakovému spojení z Liberce do německé Žitavy a dál na Drážďany stále brání špatný stav železniční trati na polském území. Zatímco na české a německé straně mohou vlaky jezdit až stokilometrovou rychlostí, přes Polsko jezdí 40 kilometrů v hodině. Jednání o polském úseku mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou se vedou na úrovni ministerstev dopravy Saska, Česka a Polska, řešení je ale otázkou let.

Železniční trať z Liberce do Žitavy patří k nejstarším v Libereckém kraji, za dva roky oslaví 160 let od svého otevření. Jednokolejná trať prošla v minulých deseti letech modernizací, která umožnila, aby vlaky na českém území po celé trase od hranic do Liberce jezdily stokilometrovou rychlostí. Obnovu nutně potřebuje i tříkilometrový úsek v Polsku, náklady se odhadují na více než tři miliony eur (77 milionů Kč).

Pro Poláky ale není trať důležitá, vlaky v Polsku nestaví. Proto už léta usilují o to, aby se na financování rekonstrukce úseku podíleli sousedé. Podobně už Česko a Německo přispěly Polákům na stavbu téměř čtyřkilometrového silničního spojení Libereckého kraje s Německem přes Polsko. Němci na něj dali 13 milionů eur (333 mil. Kč), dalších 2,5 milionu eur (64 mil. Kč) přidalo Česko.

"Nejpravděpodobnější scénář je, že správu trati převezmou česká a německá strana. O most by se starali Němci - společnost Deutsche Bahn, a o zbytek trasy by se starala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). K tomu je ale potřeba prezidentská smlouva. O ní se začíná jednat, ale podpis té smlouvy je záležitostí několika let," dodal Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Stav trati v Polsku není jedinou komplikací, která na cestující na trase čeká. V Žitavě se už rok pracuje na celkové přestavbě železniční stanice. Práce měly skončit už v listopadu, ale protáhly se a podle předběžných informací budou zřejmě pokračovat i po Novém roce. Cestující, kteří o adventních sobotách využijí posílené vlaky mířící na trhy do Drážďan, tak musí podle Blažka počítat s přestupem do náhradních autobusů zajišťujících dopravu mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou a opačně.

Autoři | Foto Trilex

Štítky Liberec, vlak, Polsko, Německo, Žitava, Drážďany, koleje, Korid LK, Česko, Hrádek nad Nisou, Ministerstvo dopravy České republiky, Sasko, Liberecký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Rychlému spojení do Německa brání stav trati v Polsku, oprava by vyšla na 77 milionů korun  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.