Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Zabezpečit dopravu v plném rozsahu je věc naší hrdosti, říká Marcela Minaříková z dopravního podniku

 
pátek, 7. prosince 2018, 14:18

Že s koncem ledna přestane část služeb v městské hromadné dopravě zajišťovat společnost BusLine se ví. Situace vyvolává otázky veřejnosti, jak dopravní podnik zvládne situaci personálně, když stav řidičů stačí krýt pouze současné potřeby. Zeptali jsme se na to Marcely Minaříkové, která má personální politiku dopravního podniku ve své gesci.

Můžete říci otevřeně, jak jste na tom se stavem řidičů?
V jednotkách osob bychom zvýšení stavu sice uvítali, ale to je situace, s níž se potýkají všechny dopravní podniky v republice a kterou jsme schopni za běžného provozu díky našim zaměstnancům zvládnout. Kurzy na řidiče autobusů i tramvají běží nepřetržitě, běžnou fluktuaci a odchody do důchodu v zásadě pokryjeme. Situace na konci ledna se samozřejmě změní a na to reagujeme.

Jak přesně?
Poměrně velkoryse, na naše možnosti. Navýšili jsme pro příští rok nabídku zaměstnaneckých benefitů. Samozřejmostí jsou stravenky, zvýhodněné jízdné pro celou rodinu, příspěvek na rekreaci dětí, hrazené pojištění odpovědnosti i řidičské a profesní průkazy, vstupenky na fotbal, hokej či do divadla zdarma, to všechno zůstává zachováno. Navyšujeme příspěvek na životní pojištění z 500 Kč na 750 Kč na měsíc, náborový příspěvek z 30 000 Kč na 45 000 Kč a odměnu za doporučení zaměstnance z 5 000 Kč na 10 000 Kč. Zcela nově zvyšujeme měsíční bonus za odpracovaný fond pracovní doby z 500 na 750 Kč a navyšujeme i stabilizační příspěvek, nově to budou částky ve výši 500 Kč, 700 Kč či 1 000 Kč měsíčně, které budeme vyplácet při délce trvání pracovního poměru 1-3 roky, respektive 3-5 let a nad pět let. Nezapomínáme ani na zaměstnance s pracovním jubileem.

Neodmítneme ani brigádníky

Bude to dostatečná motivace?
Snaha dopravního podniku mířila i k zabezpečení ubytování, což by jistě byl argument. Bohužel nejsme tak bohatý region, jako Praha či Plzeň, kde i takové možnosti využívají. Nevzdáváme se, ale v tomto bodě asi bez pomoci města mnoho nezmůžeme. Na druhou stranu je pravda, že i zkušenosti z jiných měst ukazují, že některé firmy se již zbavují agenturních zaměstnanců, takže jistota budoucnosti stabilní firmy, nezávislé na ekonomickém cyklu, s transparentními mzdami a režimem znatelně vstřícnějším k individuálnímu nastavení směn, než jaké nabízejí výrobní podniky, je pro mnoho lidí přitažlivá. Dopravní úsek je totiž připraven směny plánovat i s ohledem na požadavky a podmínky jednotlivých řidičů, takže neodmítneme ani brigádníky nebo řidiče na částečný úvazek. Je to pro nás sice složitější organizačně, ale zvládnout se to dá a ti, kteří nám naopak se směnami vyjdou vstříc, to pocítí na bonusech.

Nezkoušeli jste sehnat řidiče v zahraničí?
To není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Plzeň ani Brno, města, která to zkusila, nemají příliš dobré zkušenosti, v Plzni dokonce po několikaměsíčním úsilí zbyl jeden jediný zahraniční řidič. Režim Ukrajina či obecně možnosti získání chybějících řidičů ze zahraničí není pro dopravní podniky ideální, je určen spíše výrobním podnikům. Jazyková bariéra v kombinaci s omezenou či žádnou možností ubytování v našem případě jsou těmi hlavními příčinami, proč jsme tuto cestu nezvolili. Řidič autobusu není dělník ve výrobě, kterému přeložíte technologické postupy a je schopen pracovat i bez znalosti jazyka, řidič musí být schopen komunikovat s cestujícími i s dispečinkem.

Náborová kampaň i benefity

Jaký tedy máte výhled ke konci ledna?
Dopravu pro Jablonec bude zajišťovat externí dopravce, výběrové řízení probíhá. V Liberci BusLine zajišťoval dopravu 37 řidiči, když to přepočítáme na mezní pravidla, která musíme dodržovat my, a na kilometry, budeme potřebovat řidičů ještě o něco více. Víme, že část z potřebného počtu naplní současní řidiči společnosti BusLine, s nimiž již jednáme. A věříme, že k doplnění na celkový počet pomůže jak nové nastavení zaměstnaneckých benefitů, tak i masivní náborová kampaň, kterou jsme spustili v dopravních prostředcích, na plakátovacích plochách, v tisku i na sociálních sítích.

A pokud potřebný počet řidičů nepřijde?
Stát se to samozřejmě může a se současnými řidiči se na tu situaci připravujeme, víme, že na přechodnou dobu musíme předběžně počítat s navýšením přesčasů. Nicméně zajistit přepravní služby ve městě v plném rozsahu je věcí naší profesní hrdosti. V případě potřeby jsou připraveni za volant usednout i lidé z kanceláří a z vedení, kteří to dělají výjimečně, spíše pro radost. Jak říká náš nový slogan, jedeme v tom spolu. Je to pro nás závazek.

Napsal(a) redakce | Foto Luboš Vrabec
 


 

Kam dál?

Novinky v autobusové dopravě, spoje do Škodovky i více bezbariérových...

čtvrtek, 6. prosince 2018, 18:24

Od neděle se mění jízdní řád, a to nejen pro železniční ale i autobusovou dopravu. V minulém roce se osvědčila linka z Harrachova...

Od neděle přibudou vlakové spoje zejména na Českolipsku, ale i do...

středa, 5. prosince 2018, 05:52

Od neděle se vlaková doprava v Libereckém kraji bude řídit novým jízdním řádem, který bude platit až do příštího prosince....

Řidička s autem vjela na ostrůvek uprostřed kruháče. Udělalo se jí...

úterý, 4. prosince 2018, 19:11

K dopravní nehodě došlo v pondělí odpoledne přímo v Turnově. Řidička peugeotu tam kvůli náhlé indispozici nezvládla průjezd...

Nejoblíbenějším řidičem autobusu je Richard Lelek, za volant usedá s...

úterý, 4. prosince 2018, 18:32

Letošní anketu o nejoblíbenějšího řidiče veřejné dopravy v Libereckém kraji vyhrál zkušený řidič Richard Lelek, který už více než...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Na hostivařské trati nastal další milník. Začala rekonstrukce železniční stanice Praha-Vršovice

Jeden z největších železničních projektů v zemi, čtyřmiliardová optimalizace traťového úseku z Prahy-Hostivaře na Hlavní nádraží, pokročil k dalšímu milníku – rekonstrukci stanice Praha-Vršovice.

Kterým eshopům s potravinami se raději vyhnout? Upozorňuje na to web potravinářské inspekce

Jak nakoupit potraviny a doplňky stravy snadno přes internet a přitom se nenapálit? To se snaží zajistit potravinářská inspekce, která zřídila novou sekci webu Potraviny na pranýři s názvem Rizikové weby.

Stát chce podle Babiše koupit ArcelorMittal za korunu

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš (ANO) to uvedl v dnešním vydání Hospodářských novin (HN). Babiš řekl, že se zástupci ArcelorMittalu o koupi jedná. Britská firma Liberty House, která plánuje hutě koupit, není podle premiéra transparentní. Skupina ArcelorMittal musí ostravský podnik a další evropské hutě prodat, aby mohla koupit největší evropskou ocelárnu Ilva v Itálii. Evropská komise (EK) již dříve sdělila, že Liberty House je vhodným zájemcem o ostravské hutě a může je převzít.