Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Cesta vlakem z Liberce do Pardubic by se mohla zrychlit. Bude to ale ještě trvat

 
pondělí, 6. května 2019, 06:00

Jízda vlakem z Liberce do Pardubic nyní trvá dvě a půl hodiny. To by se ale mohlo změnit. Liberecký kraj by rád toto spojení zrychlil. Cesta by pak trvala o třicet minut méně. Nebude to ale hned.

Liberecký kraj by chtěl zrychlit železniční spojení z Liberce na Pardubice. Cesta by se mohla zkrátit zhruba o půl hodiny na dvě hodiny. Je třeba ale ještě zmodernizovat úsek mezi Starou Pakou a Dvorem Králové a také nádraží v Turnově. Modernizaci prodělala v Turnově jen nádražní budova a peróny, výhybky se pořád přehazují ručně a vlaky tam zbytečně stojí i čtvrt hodiny. U příležitosti oslav 160 let od dokončení trati to řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Navzdory investicím se trať z Liberce na Pardubice za 160 let od svého vzniku příliš nezměnila. Vlaky sice mohou na některých úsecích jezdit rychleji, přejezdy jsou zabezpečené, trať je ale stále jednokolejná jako v době svého vzniku a až na úsek mezi Hradcem Králové a Pardubicemi není elektrifikovaná.

„V minulých letech prošly modernizací úseky ze Staré Paky po Malou Skálu a mezi Libercem a Turnovem. Zvýšila se tam rychlost. Zatím je nám to ale k ničemu, protože pořád se křižujeme na stejných místech. K tomu, abychom to mohli zrychlit o půl hodiny, nám chybí zhruba tři minuty mezi Starou Pakou a Dvorem Králové,“ řekl Pavel Blažek.

Trať z Pardubic do Liberce měla ve druhé polovině 19. století zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na Vídeň. O její vybudování se velkou měrou zasloužil liberecký průmyslník Johann Liebieg, jehož rozmáhajícímu se textilnímu impériu už doprava formany nestačila. Jiho-severoněmecká spojovací dráha z Liberce do Pardubic je včetně odbočky do Svatoňovic dlouhá přes 196 kilometrů, přesto k její výstavbě stačily pouhé tři roky.

Na výstavbě trati pracovalo až 17.000 dělníků a má řadu unikátů jako ve své době nejdelší tunel nebo 120 metrů dlouhý a 32 metrů vysoký sychrovský viadukt. Náročné akci předcházely diskuse o vedení trati. Ve hře bylo pět variant. Rozhodující slovo měla ale armáda, proto trať vede podél hraničních hor a pevností v Josefově a Hradci Králové. První vlak dorazil do Liberce 1. května 1859.

Historii trati dnes připomněly oslavy, které na libereckém nádraží připravily České dráhy.

Napsal(a) ČTK | Foto ČD
 


 

Kam dál?

FOTO: Rozsáhlé práce v Turnově pokračují, pod viaduktem projdete jen...

neděle, 5. května 2019, 06:53

V Turnově se rozběhla rozsáhlá rekonstrukce. Pracuje se u nádraží i pod viaduktem. Pro auta zde platí úplná uzavírka, chodci zde...

Na železniční trati mezi Libercem a Frýdlantem dojde k výluce

pátek, 3. května 2019, 10:06

Ve dnech od 14. do 17. května bude na železniční trati mezi Libercem a Frýdlantem probíhat oprava železničního svršku. Z toho...

Silnice kolem Souše bude opět průjezdná od páteční půlnoci

čtvrtek, 2. května 2019, 14:04

V noci z pátku na sobotu bude opět průjezdná silnice druhé třídy č. 290 vedoucí kolem Souše. Pro některé řidiče se tak opět...

Stav mostu na průtahu Libercem není žádná sláva. Potřebuje kompletní...

středa, 1. května 2019, 07:02

Tohle asi moc libereckých řidičů nepotěší. Stav mostu na průtahu městem je v špatném stavu. Ten si už vyžádal nějaká dopravní...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Kdo na volbách vydělal? Z větších stran jen Piráti a ODS, ČSSD prodělala osm milionů

Ze sněmovních stran na letošních volbách do Evropského parlamentu vydělají patrně jen Piráti a mírně ODS. Vyplývá to z porovnání udávaných nákladů na kampaň a peněz, které dostanou úspěšné strany od státu za získané hlasy. Největší finanční ztrátu pak zřejmě utrpí vítězné hnutí ANO, mohla by činit kolem 20 milionů korun.

Aktualizováno před 7 hodinami

České volby do Evropského parlamentu vyhrálo ANO před ODS a Piráty. ČSSD propadlo

České volby do Evropského parlamentu znovu vyhrálo vládní hnutí ANO, bude mít šest europoslanců o dva více než dosud. Za ním skončila ODS se čtyřmi europoslanci, která počet mandátů zdvojnásobila. Třetí místo obsadili Piráti se třemi europoslanci. Po dvou europoslancích budou mít SPD a KDU-ČSL, komunisté jen jednoho oproti dosavadním třem. ČSSD zastoupení v europarlamentu ztratila, stejně jako Svobodní. Podle Hamáčka se vedení strany bude soustředit na přípravu na krajské volby. Ty by se měly konat příští rok.

Extrémní srážky budou častěji, podle odborníků by pomohla hluboká orba

Povodně z intenzivních srážek jsou přirozeným jevem, zemědělská půda by však mohla zadržet více vody, kdyby se hlouběji oralo. Novinářům to sdělili Martin Hanel a Petr Máca z Fakulty životního prostředí České zemědělské univerzity v Praze. Do budoucna bude se zvyšující se teplotou růst množství vlhkosti ve vzduchu, srážkové extrémy tak budou pravděpodobně růst, upozornili.