Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Konec tramvaje do Jablonce? Rekonstrukce a dostavba za více než miliardu je v ohrožení

 
úterý, 20. srpna 2019, 16:50

Pokud dopravní podnik do konce listopadu nepodá žádost o dotaci, velmi reálně hrozí možnost, že tramvaj mezi Libercem a Jabloncem přestane jezdit. A důvod? Průtahy v jednání mezi zástupci jednotlivých měst. Na dnešní schůzku, kde se prodloužení tratě řešilo, například vůbec nedorazil jablonecký primátor.

Čas se krátí. To byl věta, kterou v různých obměnách zástupci Liberce a dopravního podniku říkali po schůzce nejčastěji. Na přípravu smluv a všech podkladů už ale přitom obě města mají jen dva měsíce. „Dohání nás termíny, musíme podat finální žádost do konce listopadu a potřebujeme stanovisko obou akcionářů,“ vysvětlil předseda představenstva dopravního podniku Michal Zděnek.

Podle něj jde o největší zakázku dopravního podniku v historii. „Je to hromada peněz a musíme jednat včas,“ dodal.

Uzavření trati?

V případě, že se žádost o evropské dotace nepodaří odeslat včas, přitom může být tramvajová trať během několika let uzavřena. „Existuje možnost, že drážní úřad nám tam zakáže bez oprav jezdit,“ vysvětlil Zděnek.

Jednání mezi oběma městy přitom běží už dlouho. „Situace převažuje už od minulého vedení, kdy se nedokázali dohodnout. Ať už je ve vedení kdokoliv, je to tak trochu zakleté. My v Liberci dávno známe náklady tramvajové trati, kdežto v Jablonci stále asi porovnávají, zda není lepší ji provozovat autobusy. Je to levnější, to víme. Tramvajová trať je ale ekologičtější,“ myslí si primátor Liberce Jaroslav Zámečník.

Jablonecký primátor sice na jednání nedorazil, tiskovou zprávou ale vzkázal, že tramvaj mezi oběma městy zachovat chce. „Vzhledem k aktuální situaci ve vedení města jsem nejprve telefonicky a následně emailem požádal pana primátora Zámečníka o odložení schůzky. Jablonec nad Nisou za provoz tramvaje platí a stojí o to, aby jezdila mezi oběma statutárními městy i do budoucna. Žádné riziko, že by měla přestat jezdit tu z naší strany nehrozí,“ uvedl Milan Kroupa.

ČTĚTE TAKÉ: Pětatřicet let od děsivé srážky tramvají mezi Libercem a Jabloncem. Zranily se desítky lidí

Podle něj mohla schůzka proběhnout až za pár dní i za jeho účasti. Schůzka se ale uskutečnila, dopravní podnik na ni pozval zástupce jednotlivých zastupitelských klubů v Jablonci. „Jde o důležitou věc, přesto takový postup ze strany DPMLJ nepovažuji za standardní. Nemám nic proti účasti jabloneckých zastupitelů na takové schůzce, ale měli by se o ní dozvědět s předstihem, nikoliv necelý den před jednáním,“ dodal Kroupa.

Zámečník ale podle svých slov vyzýval jabloneckého primátora Milana Kroupu ke schůze už od května, ale neúspěšně. „Datum byl odložen až na 20. srpna a teď se nám to vymstilo. Zbytečně jsme ztratili čtvrt roku, mohli jsme být domluveni jak na provozu, tak na investici,“ dodal.

Žádný jiný termín už není

Obě města přitom budou muset finální žádost o dotaci ještě schválit na zastupitelstvech. K dispozici ale přitom budou mít jen zářijové a říjnové, do konce listopadu pak musí dokumenty odejít. A pokud by se to nepovedlo? „Žádný jiný další termín poskytovatelem dotace není, dostavba a rekonstrukce trati by nebyla a ta by přestala jezdit,“ vysvětlil náměstek libereckého primátora Jiří Šolc

Žádný jiný dotační program například jen na rekonstrukci trati není. „Pokud by byla pouze rekonstrukce, žádné jiné dotační projekty nejsou, z vlastních peněz to nejsme schopni zaplatit,“ doplnil.

Vizitka autora

 

Luboš Vrabec

šéfredaktor portálu Liberecká Drbna
kontakt: sefredaktor@libereckadrbna.cz

Liberecká Drbna je v pořadí třetím z regionálních zpravodajských webů projektu ČeskáDrbna.cz.

 
Foto Dominik Svoboda
 


 

Kam dál?

Obchvat Frýdlantu? Nejspíš za třicet let. Vedl by kolem Větrova a...

čtvrtek, 15. srpna 2019, 17:34

Je to stále spíš hudba budoucnosti, ale ve Frýdlantě nechtějí nic promeškat. Proto už nyní startují jednání o případném obchvatu,...

Nulové mýtné v Jestřebí nebude. Musí vzniknout opatření, která...

čtvrtek, 15. srpna 2019, 06:05

Liberecký kraj požádal v souvislosti se zavedením mýtného na nových úsecích o udělení výjimky na silnici I/38 z Jestřebí na...

Zipování na průtahu Libercem? Hodně řidičů pořád nechápe, jak se před...

středa, 14. srpna 2019, 17:45

Každý den je to stejné. Před zúžením na průtahu Libercem před tunelem se tvoří kolona. Jenže místo zipu tam probíhá chaotické...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Zastupitelé Prahy 5 odvolali starostu Mazura i radní

V čele Prahy 5 skončila dosavadní rada v čele se starostou Danielem Mazurem (Piráti). Zastupitelé ODS, ANO, TOP 09, STAN a SNOP 5 schválili její odvolání, nyní se bude volit nové vedení městské části. Koalici dosud tvořili Piráti, ODS, ANO a SNOP 5, tři ze čtyř stran v pondělí vypověděly koaliční spolupráci s Piráty. Podle zástupců dalších stran starosta nezvládal vedení radnice. Podle Pirátů jde o zástupné důvody a ve skutečnosti zastupitelům vadilo, že se začaly řešit problémy s veřejnými zakázkami.

PRŮZKUM: Česká společnost je rozdělena do šesti sociálních tříd

Česká společnost je rozdělena do šesti společenských tříd, které se liší složením svých zdrojů a pozicí ve společnosti. Vyplývá to z průzkumu, na kterém spolupracoval Český rozhlas (ČRo) s několika sociology. Do dvou typů vyšší střední třídy náleží zhruba třetina lidí, tři typy nižší střední třídy podle odborníků zahrnují téměř polovinu respondentů a do nejnižší, takzvané strádající třídy patří 18 procent lidí. Průzkumu se v červnu zúčastnilo 4039 respondentů z 1300 obcí, provedly jej agentury MEDIAN a STEM/MARK. Na dnešní tiskové konferenci ho představili zástupci ČRo a tři sociologové.

O ekologického Oskara bojuje deset projektů. Kvalita přihlášených projektů každým rokem roste

Celkem deset inovativních projektů soupeří v ekologické soutěži E.ON Energy Globe, která letos odstartovala už pojedenácté. Ekologického Oskara získá ale jen jeden. Vítězný projekt bude Českou republiku zastupovat na mezinárodním finále ve Finsku. České vyhlášení odvysílá 12. října ČT1.