Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Mlha se hlásí...Riziko nehody je vyšší a horší jsou i následky

 
úterý, 27. září 2016, 10:32

Pravděpodobnost usmrcení při kolizi za mlhy je téměř 3x vyšší než při průměrné nehodě. Za mlhy vnímají motoristé svou rychlost jako výrazně nižší, než odpovídá skutečnosti. Rozsvícené mlhovky musí pomáhat, ne oslňovat druhé. Na své bezpečí by měli pamatovat i chodci a cyklisté.

Podzim se vehementně hlásí o slovo. A s ním přicházejí první mlhy. Zpočátku se vyskytují tu a tam, zrána či kvečeru. Po odchodu babího léta už to bude na většině území, nezřídka po většinu dne. Nejen řidičům nezbyde než vzít možnost jejího výskytu na vědomí.

Jízda za mlhy je skutečně nebezpečná. Nejen že výrazně klesá viditelnost, ale navíc mlha zkresluje vnímání rychlosti, kterou motoristé vnímají jako výrazně nižší, než tomu ve skutečnosti je. Řidiči totiž mohou jen stěží porovnávat rychlost jedoucího vozidla s okolními předměty, které vidí nezřetelně a ke všemu jen v nejasných obrysech. Nezřídka se stává, že v prvním okamžiku považují stojící vozidla za jedoucí. Vzdálenost od okolních předmětů vyhodnocují jako větší, než odpovídá realitě. Už to samo o sobě je nebezpečné. Navíc na vozovce mlha kondenzuje, brzdná dráha se proto citelně prodlužuje. Šofér, který včas nesníží rychlost jízdy, nestačí před neočekávanou překážkou zastavit a naráží do ní plnou rychlostí.

Nehody v mlze s horšími následky

Nelze se divit, že nehody za mlhy mívají horší následky. To potvrzují i statistiky dopravních nehod. V roce 2015 vyšetřovala Policie ČR celkem 803 nehod, ke kterým došlo za mlhy. Zemřelo při nich 16 osob, dalších 32 bylo zraněno těžce a 284 lehce. V Praze nezemřel nikdo, na Ústecku, v Jihomoravském kraji a v Kraji Vysočina zemřelo po 2 osobách, ve zbývajících regionech pak po jednou účastníkovi silničního provozu. V každém případě ze statistik vyplývá, že pravděpodobnost usmrcení při nehodě za mlhy je 2,8x vyšší než u průměrné dopravní nehody.

Na cestu je dobré vydávat se s potřebnou časovou rezervou. Narazíme-li na mlhu za dne, světla pro denní svícení rozhodně nepostačí. Automobil musí být pro ostatní řádně viditelný ze všech stran, je proto třeba svítit potkávacími světly a pamatovat na povinnost rozsvítit zadní mlhové světlo. Je-li vozidlo vybaveno předními mlhovkami, určitě stojí za to je použít. „Mlhu pravidla silničního provozu nedefinují. Určitě by měla být mlhová světla rozsvícena při dohlednosti pod 50 metrů, v takovém případě by rychlost jízdy neměla překročit 50 kilometrů za hodinu. Na dálnicích a při jízdě mimo obec pak neváhejme svítit i při dohlednosti větší,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pamatujte na zákeřnost mlhy

Dobré je pamatovat na zákeřnost místních mlh. Bohužel doposud řada řidičů vjíždí z úseku s dobrou viditelností do mlhavého oblaku bez snížení rychlosti a bez řádného osvětlení svého vozidla. Spoléhají na to, že silnici dobře znají, a že je tedy nemůže nic překvapit. Ovšem stačí, aby byla na silnici neočekávaná překážka, a může být zaděláno na vážnou nehodu. „Na druhou stranu po vynoření se z mlhy do dlouhého úseku s dobrou viditelností je nutno mlhová světla vypnout. Zvláště za tmy jsou pro vzadu jedoucí řidiče nepříjemně oslňující. S rozvahou je třeba používat mlhovky i při loudavé jízdě v koloně,“ říká Roman Budský.

Ovšem na svou viditelnost za mlhy musí pamatovat i nemotorizovaní účastníci silničního provozu. Platí zásada, že za mlhy musí každý, kdo se po silnici pohybuje, nejen vidět, ale také být viděn. „Chodci musí důsledně používat reflexní doplňky. Cyklisté musí být osvětleni vpředu i vzadu, určitě nezaškodí, pokud svou viditelnost zvýší používáním reflexních vest. A v každém případě by se měli snažit chodci i bicyklisté pohybovat mimo jízdní dráhu vozidel.  Tedy na samém okraji vozovky, kde je to možné, na krajnici,“ apeluje Budský.

Tisková zpráva
 


 

Kam dál?

Nehoda v Albrechticích: Řidič nezvládl jízdu a čelně narazil do stromu

pondělí, 26. září 2016, 14:02

K dopravní nehodě došlo v noci ze soboty na neděli v Albrechticích v Jizerských horách. Asi v půl třetí tam jel řidič Škody Yeti...

PÁTRÁNÍ: Policie už týden pítrá po mladíkovi, mohl se stát obětí...

neděle, 25. září 2016, 19:53

Policisté stále pátrají po dvaadvacetiletém muži z Kunratic u Cvikova. Daniel Bočák, kterého vidíte na fotografii, odešel ze...

FOTO: Muž spadl z hradeb na Ronově, zachraňovat ho musel vrtulník

neděle, 25. září 2016, 18:26

Náročný zásah má za sebou letecká záchranná služba, která dnes zasahovala u zraněného turisty u hradu Ronov na Českolipsku. Muž...

FOTO: Hasiči zachraňovali koně z hluboké jímky. Vyprostit se ho...

sobota, 24. září 2016, 20:11

Šest jednotek hasičů dnes mělo náročné dopoledne, kdy tahalo z velké odpadní jímky koně. Hasiči se o pádu zvířete do jímky v...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Bývalý moderátor Slávek Boura může skončit ve vězení. Jeho jméno figuruje v drogové kauze

Českým showbyznysem hýbe kauza, která nemá obdoby. V obří drogové aféře, která se má týkat pašování stovek kilogramů narkotik mezi Českou republikou, Austrálií a Novým Zélandem, má figurovat také bývalá televizní hvězda Slávek Boura. Celou kauzu podle policie dozoruje státní zastupitelství v Českých Budějovicích.

Gazdík chce v dubnu skončit v čele Starostů

Předseda Starostů a nezávislých (STAN) Petr Gazdík chce skončit v čele hnutí, které podle něj potřebuje nový impulz. Příští týden navrhne širšímu vedení STAN, aby zkrátil funkční období předsednictva a v dubnu se uskutečnil volební sjezd. Sám se chce více věnovat školství a podílet se na přípravě jeho reformy. Gazdík tak potvrdil informaci serveru Aktuálně.cz o svém připravovaném odchodu.

Jaromír Soukup opět neudržel jazyk za zuby. Česká televize na něj podává trestní oznámení

Vyhrocená atmosféra mezi veřejnoprávní Českou televizí a soukromou televizí Barrandov opět graduje. Postaral se o to majitel Barrandova Jaromír Soukup, který ve svém pořadu hrubě urážel jednoho z redaktorů ČT. Reakce veřejnoprávní televize na sebe nenechala dlouho čekat.