Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

dTest vyzval mobilní operátory ke změně cenové politiky

 
sobota, 18. února 2017, 12:16

České mobilní telekomunikační služby patří mezi nejdražší v Evropské unii. Spotřebitelská organizace dTest vyzvala největší české mobilní operátory ke změně cenové politiky. Současná výše cen dlouhodobě poškozuje zájmy spotřebitelů a neodpovídá poskytovanému objemu služeb. Ceny služeb však nejsou jediným problémem v tomto odvětví.

Čeští spotřebitelé platí za mobilní služby více než obyvatelé evropských zemí s příjmy značně převyšujícími ty české. Podle Asociace provozovatelů mobilních sítí, sdružující největší české mobilní operátory O2, T-Mobile, Vodafone a Air Telecom, je současná výše cen odvozena od reliéfu krajiny a hustoty zalidnění v naší zemi. „Podíváme-li se však na nabídku tarifů v hornatém Švýcarsku nebo v řídce zalidněném Finsku, zjistíme, že za ceny srovnatelné s českými nabízí místní operátoři podstatně větší objem služeb, a výjimkou není ani možnost neomezeného čerpání dat,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Mobilní operátoři uvádějí, že poskytované objemy dat jsou pro české spotřebitele dostačující, protože mnozí z nich obvykle nevyčerpají ani celý měsíční limit svých tarifů. Spotřebitelská organizace namítá, že se čeští spotřebitelé naučili kvůli vysokým cenám datových služeb odkládat činnosti spotřebovávající větší množství dat až na chvíli, kdy se připojí k síti Wi-Fi. Zmíněná nízká spotřeba mobilních dat tak není přirozeným jevem, ale důsledkem nepřiměřené cenové politiky panující na českém trhu.

Levnější nabídku dat brzdí také současná výše velkoobchodních cen LTE. Ta virtuálním mobilním operátorům neumožnuje účastnit se hospodářské soutěže, natož vyvíjet aktivity vedoucí ke zlepšování služeb, což v důsledku působí újmu právě spotřebitelům.

V rámci výzvy dTest upozornil také na fakt, že čeští spotřebitelé doplácejí na korporátní zákazníky, kterým jsou nabízeny tarify za pouhý zlomek běžné ceny. „Za stejný tarif, který běžného spotřebitele vyjde na více jak 700 korun měsíčně, platí korporátní zákazníci částky přibližně od 100 do 300 korun. Nejedná se přitom vždy o korporace s velkým množstvím zaměstnanců, ale tarify jsou nabízeny i podnikatelům s jednotkami SIM karet,“ uvádí Zelený a shrnuje: „Vyzvali jsme mobilní operátory k úpravě cenové politiky tak, aby lépe odpovídala obvyklým cenám za služby nabízené spotřebitelům v sousedních zemích. Dále k navýšení současných datových balíčků u neomezených tarifů alespoň na výši 5 GB a k zavedení neomezených tarifů s neomezenými daty při cenách odpovídajících ostatním evropským zemím.“

Vysoké ceny služeb však nejsou jediným problémem českých spotřebitelů v oblasti telekomunikací. Znevýhodňuje je i současná podoba zákona o elektronických komunikacích upravující jednostranné změny smluv ze strany mobilních operátorů. Při těchto změnách totiž mohou spotřebitelé od smlouvy bez sankce odstoupit pouze v situacích, kdy jde o podstatnou změnu zhoršující jejich postavení. O tom, zda konkrétní změna splňuje tato kritéria, ale rozhoduje sám operátor, který změnu inicioval. „V současné době se připravuje novela, která by v této oblasti mohla nahnout misky vah opět ve prospěch spotřebitelů. Podaří-li se však tuto změnu přes silnou lobby operátorů prosadit, to je otázka,“ uzavírá Zelený.

Tisková zpráva
 


 

Kam dál?

Rozšířené veřejné bruslení o jarních prázdninách ve Svijanské aréně

pátek, 17. února 2017, 13:49

Nejen školáci si mohou během jarních prázdnin užít rozšířených časů veřejného bruslení ve Sport Parku Liberec. Svijanská aréna se...

Nový portál pomůže žadatelům snadno projít dotacemi Libereckého kraje

pátek, 17. února 2017, 13:16

Dotacemi krok za krokem provede žadatele nový internetový portál Libereckého kraje. Začal fungovat v polovině února a je určen...

V ZOO jsou v očekávání. Vejce snesly rovnou dva páry orlosupa...

čtvrtek, 16. února 2017, 18:15

Další velký chovatelský úspěch hlásí ZOO. Pokud všechno dobře půjde, v příštích dnech by se měla vylíhnout mláďata orlosupa...

Hasičští lezci trénovali na ledové stěně v centru Liberce

čtvrtek, 16. února 2017, 15:09

V posledních třech dnech se lezecká libereckých hasičů zúčastnila výcviku v Horolezecké Aréně Hanibal Liberec. Výcvik byl...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • FOTO: Ještěd zahalil kouř. Na hřebeni...

  • Bezmoc ve veseckém domě. Město tam dočasně...

  • Pět hasičských jednotek vyráží k požáru...

  • Auto se střetlo s motorkářem, ten v...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Správce Monsport chystá trestní oznámení na zakladatele H-Systemu Smetku. Vadí mu slova o zmanipulovaném konkursu

Správce konkursní podstaty po zkrachovalém H-Systemu Josef Monsport připravuje trestní oznámení na Petra Smetku. Vadí mu výroky odsouzeného zakladatele společnosti o tom, že H-System zničil až konkurs a „směšně nízké prodeje“. Monsport to uvádí v prohlášení, které má HlídacíPes.org k dispozici.

Výrobce kebabů musí zlikvidovat více než tunu polotovaru. Rozbor odhalil bakterie salmonely

Konzumace kebabu se stává rizikovou aktivitou. Není snad týdne, kdy by se v databázi dozorových orgánů neobjevilo nějaké rychlé občerstvení, které „zaujalo“ inspektory nevalnou hygienou či výrobna kebabu, která používá závadné suroviny. Další záchyt hlásí veterinární správa z Teplicka.

Jindřichohradecký psovod Lubomír Ábel vypátral se psem Gaunerem pohřešovaného seniora

Třináctou vypátranou osobu si na své konto připsal psovod Lubomír Ábel z Jindřichova Hradce. Na začátku srpna vypátral mezi obcemi Lomy a Budkov na Třebíčsku s policejním psem Gaunerem čtyřiaosmdesátiletého seniora, kterého pohřešovala jeho rodina.