Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Platba kartou v městské hromadné dopravě se stává samozřejmostí, shodují se dopravní podniky

 
středa, 16. května 2018, 07:01

Jízdné placené hotovostí v městské hromadné dopravě pomalu ale jistě vytlačují různé varianty elektronické platby, které dnes nabízí většina dopravních podniků v tuzemsku. Právě bezhotovostní platba je čím dál více oblíbenou alternativou, kterou se chystají města do budoucna rozvíjet.

Nejrozšířenější možností bezhotovostní platby zůstává stále platební karta, kterou přijímá většina dopravních podniků. Kartou zaplatíte za jízdné v Liberci, Jihlavě, Olomouci, Budějcích, Brně i Hradci Králové.

Pokutu zaplatíte kartou přímo u revizora

Jeden z uživatelsky nejpřívětivějších systémů pro platbu kartou využívá liberecký dopravní podnik, jehož cestující mají nejvíce možností bezhotovostní platby. „Platit kartou je umožněno na předprodeji jízdenek při nákupu jízdného či dobíjení elektronické peněženky. Dále je možnost bezkontaktní platební kartou nakoupit v automatu na jízdenky na terminále MHD a také ve všech tramvajích provozovaných dopravním podnikem,“ shrnul vedoucí IT oddělení libereckého dopravního podniku Pavel Bouma.

Validátory umožňujícími platbu platební kartou by dopravní podnik rád do konce letošního roku dovybavil také autobus. „Do konce roku bychom také rádi pořídili nová revizorská zařízení s možností platby pokuty platební kartou přímo ve vozidle bez nutnosti návštěvy oddělení přepravní kontroly,“ doplnil Bouma.

Funkční a efektivní doprava je kritickým předpokladem úspěšného fungování města, pokud mu opravdu leží na srdci zlepšování kvality života občanům a efektivnější správa veřejných statků. Proto města řeší primárně fungování městské hromadné dopravy, včetně její organizace, optimalizace  a odbavení cestujících. V podmínkách České republiky se platební karty stávají nedílnou součástí těchto řešení i kvůli tomu, že jde o dostupný a rozšířený nástroj bezpečného, pohodlného a bezhotovostního placení, “ uvádí Zuzana Weissová, manažerka rozvoje obchodu společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Společnost Mastercard funguje jako konzultant, který pomáhá městům s celým procesem udržitelného rozvoje postaveného na využití moderních technologií, tedy konceptu chytrých měst - Smart Cities. Oblast dopravy v podmínkách České republiky představuje kritickou komponentu Smart City projektů. Platební karta slouží dnes běžně jako platební nástroj pro nákup jízdného, ale i jako identifikátor, tedy nosič jízdného, a to pro časové, ale i například pro jednotlivé jízdné. Současně se už v podmínkách České republiky spustily projekty nákupu jízdného pomocí mobilní aplikace s úhradou pomocí platební karty či mobilní peněženky Masterpass.

Zatímco v Liberci už platba kartou například v tramvajích funguje, budějcký dopravní podnik možnost bezkontaktní platby přímo ve vozidlech plánuje zavést během letošního roku. „Chystáme bezkontaktní možnost platby jízdného přímo ve vozidlech pomocí validátorů, které by byly umístěny po dvou v každém vozidle MHD. Tato možnost se plánuje ve druhém pololetí letošního roku,“ potvrdil mluvčí budějického dopravního podniku Viktor Lavička.

Na nový odbavovací systém si v Jihlavě počkají

Modernizaci odbavovacího systému v městské hromadné dopravě v Jihlavě odložil dopravní podnik na roky 2019 a 2020. Výsledkem by měl být propracovaný systém, který by měl cestujícím ulehčit odbavování. „Kromě jednotného jízdního dokladu v rámci kraje Vysočina modernizace předpokládá i další novinky, jako je zřízení e-shopu pro nákup časových kuponů a dobíjení elektronické peněženky přes internet, možnost nákupu jízdenky ve voze bezkontaktní platební kartou a možnost platby bankovní kartou v předprodeji,“ prozradil ekonomický náměstek jihlavského dopravního podniku František Koumar.

A platba kartou je hlavním tématem také na Hané. Olomoucký dopravní podnik totiž plánuje obměnu prodejních automatů za takové, které umožní platbu kartou. „Momentálně je umožněna platba v hotovosti a kartou na prodejnách. Ve vozech a v prodejních automatech se dá platit v hotovosti,“ dodala mluvčí olomouckého dopravního podniku Martina Krčová.

V Brně se dají klasické jízdenky v automatech platit hotově a v mnoha z nich i kartou. Stejné je to i při nákupu „Šalinkarty“, pokud si ji cestující koupí přes internet, může zaplatit i převodem na účet.

Platebním terminálem v současnosti disponují také revizoři. „Pokuta u revizora lze zaplatit hotově i kartou, revizoři jsou vybaveni mobilními pokladnami na bezhotovostní platbu. Stejné je to s placením pokuty na pokladně na některé z poboček a od začátku května lze pokutu uhradit také online přes e-shop,“ shrnula mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová.

Odbavovací technologie hodlá modernizovat také Hradec Králové

V současnosti je pro odbavování cestujících v městské hromadné dopravě v Hradci Králové od roku 2005 využíván odbavovací systém elektronické městské „Hradecké“ karty. Dohromady je vydáno zhruba 100 tisíc takových karet. Technologie a kapacitní možnosti systému a vlastní karty však odpovídají roku pořízení. „Dopravní podnik proto připravuje žádost o dotaci na nový odbavovací systém na stejném principu bezkontaktních čipových karet, jako je nyní s rozšířením na přijímání bankovních platebních karet ve všech vozidlech a hlavně pro možnost přijímání dalších karet od linkových dopravců,“ uzavřel vedoucí marketingu hradeckého dopravního podniku František Meduna.

Vizitka autora

 

Michael Daněk

šéfredaktor projektu Drbna
kontakt: sefredaktor@drbna.cz

Liberecká Drbna je v pořadí třetím z regionálních zpravodajských webů projektu Drbna.cz

 
Foto město Kolín
 


 

Kam dál?

Proč policie neukončila CZarotek? Zvažovali jsme pro a proti, došlo...

středa, 9. května 2018, 15:26

Policie po týdnu zhodnotila akci CZarotek Free Party, která se konala na loukách v Krásné Studánce pět dní. Policejní opatření...

Řešíte složitou životní situaci? Poradí vám nově spuštěné S.O.S....

středa, 9. května 2018, 13:44

S.O.S. Liberecký kraj – tak se jmenuje nový elektronický portál. Ten by vám měl poradit kudy kam, a to zejména v situacích ve...

Je prakticky nemožné, aby pyl řepky "ožlutil" auto nebo lavičku,...

středa, 9. května 2018, 08:45

Žluté parapety, auta i prádlo na šňůrách. Česko na přelomu dubna a května zasypal jemný žlutý prášek z kvetoucích stromů....

FOTO: Lidé si připomněli oběti druhé světové války. Zpívala se hymna

úterý, 8. května 2018, 19:13

V den třiasedmdesátého výročí ukončení druhé světové války se k pietními shromáždění sešli i lidé v Liberci. Nejprve na vojenském...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Pět hasičských jednotek vyráží k požáru...

  • Auto se střetlo s motorkářem, ten v...

  • V Mníšku dostal řidič smyk a napálil to do...

  • V Liberci by mohl vyrůst nový bazén, o jeho...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Jak to bylo? Sovětské politbyro schválilo invazi do ČSSR usnesením z 17. srpna

Tři dny před invazí Varšavské smlouvy udělalo nejvyšší sovětské vedení definitivní tečku za reformním procesem pražských komunistů, když na schůzi politického byra komunistické strany schválilo usnesení o "pomoci a podpoře komunistické straně a lidu Československa ozbrojenými silami". Podle textu usnesení členové politbyra schválili intervenci jednomyslně.

„Už pošel?“ ptali se ruští vojáci nad postřeleným Čechem v srpnu 1968 v okupované Praze

Okupace Československa, jejíž 50. výročí si v těchto dnech připomínáme, představuje klíčovou českou zkušenost. Se společenskými následky normalizačního marasmu se potýkáme dodnes. V rámci Příběhů 20. století přinášíme vzpomínky dalších dvou přímých svědků tehdejších událostí. Třeba slavný herec Pavel Landovský v osudný večer seděl v hospodě s Karlem Gottem. Následující léta se ale jejich životy odvíjely úplně jiným směrem.

Dobrá zpráva. Dálnice D1 u Prahy bude na konci prázdnin průjezdná bez omezení

Tahle zpráva řidiče určitě potěší. Rekonstrukce dálnice D1 u Prahy jde do finále. Za dva týdny bude hotová oprava asfaltového krytu vozovky v obou směrech mezi 12. – 16. kilometrem nejvytíženější české dálnice. V září a říjnu budou také postupně dokončeny tři úseky modernizované D1, celkem tak bude v provozu bezmála 90 kilometrů nové dálnice.