Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Úroveň informační a digitální gramotnosti na školách? Neuspokojivá, přiznává ministerstvo

 
středa, 26. září 2018, 09:12

Jaká je úroveň digitální gramotnosti a výuky IT na českých základních a středních školách? Podle poslední zprávy České školní inspekce neuspokojivá, což přiznává také ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Příliš nepřesvědčily ani průzkumy a testy, které ukázaly na řadu nedostatků. Podle ministerstva by ale mohlo svítat na lepší zítřky.

„Provedené testy a průzkumy, které stanovily jako uspokojivou hranici úspěšnosti 67 procent odpovědí na tuto laťku nedosáhly. V současné době probíhá revize Rámcových vzdělávacích programů, která se významně dotkne i digitálního vzdělávání,“ říká mluvčí ministerstva Jarmila Balážová. Jakou podobu by programy mohly mít, najdete v tabulce pod článkem.

V souvislosti s digitalizací školství se šíří také řada polopravd, omylů a mýtů. Internetem koluje například informace, že by se měla přesunout výuka Wordu do hodin češtiny, Excelu do hodin matematiky a v hodinách informatiky, povinné od první třídy, vyučovat hlavně programování.

„O přesunutí výuky Wordu do jiného předmětu, než je programování se centrálně neuvažuje. Obecně - Word a Excel jsou nástroje, měly by tedy být tak využívány jak v hodinách češtiny tak matematiky i jinde. Nicméně důležité je na co a jak budou využívány. Informatika a informatické myšlení není zdaleka jen schopnost programovat,“ dodává Balážová.

Řadu nedostatků si ale ministerstvo uvědomuje a podle mluvčí se už na změnách ve výuce pracuje. „Výuka by se měla zmodernizovat a přizpůsobit současnému stavu a potřebám IT. Dále byly spuštěny dva projekty s názvy Podpora rozvoje informatického myšlení a Podpora rozvoje digitální gramotnosti. První je zaměřen na předmět informatika na všech stupních škol, druhý na vybudování didaktické a metodické podpory pro učitele,“ říká Balážová.

Pro základní školy přinese program toto:

1. stupeň
- základní pojmy informační činnosti – informace, informační zdroje, informační instituce
- struktura, funkce a popis počítače a přídavných zařízení
- operační systémy a jejich základní funkce
- seznámení s formáty souborů (doc, gif)
- multimediální využití počítače
- jednoduchá údržba počítače, postupy při běžných problémech s hardwarem a softwarem
- zásady bezpečnosti práce a prevence zdravotních rizik spojených s dlouhodobým využíváním výpočetní techniky
- společenský tok informací (vznik, přenos, transformace, zpracování, distribuce informací)
- základní způsoby komunikace (e-mail, chat, telefonování)
- metody a nástroje vyhledávání informací
- formulace požadavku při vyhledávání na internetu, vyhledávací atributy základní funkce textového a grafického editoru


2. stupeň
- vývojové trendy informačních technologií
- hodnota a relevance informací a informačních zdrojů, metody a nástroje jejich ověřování
- internet
- počítačová grafika, rastrové a vektorové programy
- tabulkový editor, vytváření tabulek, porovnávání dat, jednoduché vzorce
- prezentace informací (webové stránky, prezentační programy, multimédia)
- ochrana práv k duševnímu vlastnictví, copyright, informační etika

Právě znalosti informačních a digitálních technologií jsou mezi učiteli rozdílné, což může působit komplikace při výuce. „Záleží samozřejmě na tom, do jaké míry jsou učitelé pro výuku IT aprobovaní a jak využívají možností dalšího vzdělávání v tomto oboru. Učitelé mohou využít například nabídku kurzů Národního institutu pro další vzdělávání,“ uzavřela mluvčí ministerstva.

Ruku v ruce s digitalizací školství jde také finanční gramotnost, kterou dlouhodobě podporuje společnost Mastercard. K nejnovějším aktivitám společnosti patří digitální projekt nazvaný „Peníze pod kontrolou” realizovaný ve spolupráci s firmou Edhance. Lekce cílené na žáky 7. až 8. tříd se skládají ze základů finanční gramotnosti, fungování občana ve státě a státu samotného a hospodaření s osobním a rodinným rozpočtem. Přizpůsobení didaktiky a materiálů pro druhý stupeň základních škol vzniklo ve spolupráci s pedagogickým sborem 6. Základní školy v Kolíně. Právě v Kolíně budou v říjnu spuštěny první ukázkové hodiny, poté bude následovat spolupráce se školami/školou v Praze.

„Hlavním cílem je pomoci dětem se lépe orientovat v problematice týkající se financí, státních institucí, povolání a všeho podstatného, co jim umožní lépe fungovat v budoucím reálném životě,“ uvedla Zuzana Weissová, manažerka rozvoje obchodu v Mastercard.

Od loňského roku se podílí Mastercard na projektu unikátní chytré Klíčenky, kterou používají žáci v kolínských školách. Klíčenky slouží v základní podobě jako přístupová čipová karta ve škole a evidence pro stravování. Vedle toho mohou rodiče svým dětem zařídit i jinou náplň, jako jsou čtenářský průkaz, jízdenka pro MHD nebo předplacená bezkontaktní platební karta. Právě platební funkce s limitovaným vkladem je možnou cestou pro rozšiřování finančního vzdělávání u dětí, které se tím mohou seznamovat s již v Česku velmi rozšířenou bezkontaktní technologií a stále více převládajícím bezhotovostním placením.

„Pokud se aktivuje platební funkce Klíčenky, tak na ní mohou děti dostávat od rodičů pravidelné kapesné a učit se samostatnému nakládání s penězi a tím vstřebávat základy finanční odpovědnosti,“ doplnila Zuzana Weissová.

Vizitka autora

 

Michael Daněk

šéfredaktor projektu Drbna
kontakt: sefredaktor@drbna.cz

Liberecká Drbna je v pořadí třetím z regionálních zpravodajských webů projektu Drbna.cz

 
Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Stavěla barikády, pracovala v čokoládovně. Město má další stoletou...

úterý, 25. září 2018, 15:00

Sté narozeniny oslavila 22. září oslavila Marie Svobodová. Liberec tak má další občanku, která překročila tuto magickou věkovou...

Sedmatřicet psů soutěžilo o 37. Liberecký pohár. Vyhrál Descent...

úterý, 25. září 2018, 10:57

Pavlovický kynologický klub uspořádal v sobotu 22. září 37. ročník soutěže psů „O LIBERECKÝ POHÁR – memoriál Josefa Velechovského...

Teplárna reaguje na razantní ochlazení, zahájila topnou sezónu

pondělí, 24. září 2018, 13:33

Lidé napojení na libereckou teplárnu se nemusí bát zimy, právě dnes totiž odstartovala topná sezóna. Je to o devatenáct dní...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Zeman loni řekl, že abolici Babišovi neudělí a názor nezmění

Miloš Zeman před loňskou volbou prezidenta v České televizi prohlásil, že trestní stíhání premiéra Andreje Babiše (ANO) v žádném případě nezastaví, premiér se musí podle jeho tehdejšího vyjádření očistit sám. Názor nezměním, protože bych se tím zesměšnil, řekl tehdy. Ve čtvrtek přitom v rozhovoru pro televizi Barrandov Zeman uvedl, že kdyby bylo nedávno zastavené Babišovo stíhání v kauze Čapí hnízdo obnoveno, takzvanou abolici by v případě předsedy vlády udělil. Doufá ale v to, že to nebude nutné. Podle Hradu Zeman názor nezměnil.

Finanční správa omezí činnost 33 finančních úřadů

Finanční správa omezí v prvním pololetí příštího roku činnost 33 finančních úřadů. Úřady budou služby poskytovat v úřední dny pondělí a středa, tedy minimálně dva dny v týdnu, a budou je zajišťovat alespoň dva pracovníci správy. Finanční správa o tom dnes informovala v tiskové zprávě. Rozsah služeb pro občany by tak měl podle správy zůstat stejný. Zástupci obcí a samospráv změny kritizují s tím, že plánované kroky omezí služby v regionech a navíc se tím centralizuje státní správa.

Česka pojišťovna a pojišťovna Generali se do konce roku propojí

Česka pojišťovna (ČP) a pojišťovna Generali, které v Česku působí v rámci světové pojišťovací skupiny Generali, propojí své aktivity. Pojistné portfolio pojišťovny Generali se do konce letošního roku stane součástí ČP. Ponese nový název Generali Česká pojišťovna. Nyní Česká pojišťovna vede nezbytná jednání s regulátorem.