Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Co dělat, když po vás operátor požaduje statisíce za mobilní internet

 
středa, 21. listopadu 2018, 20:14

Už vás někdy zarazila částka uvedená ve vyúčtování za telefon? Mávli jste nad tím rukou? Možná jste neměli, protože účtovaná suma nemusela být správná. S tímto problémem se musela vypořádat paní Andrea, která se na poradnu spotřebitelské organizace dTest obrátila s nevšedním problémem. Obdržela vyúčtování ve výši 190 000 korun.

Představte si situaci, kdy se vaše dítě nachází mimo domov a vy mu chcete umožnit přístup na internet. Aktivujete mu mobilní data. Přestože se na první pohled tento krok jeví jako rutinní záležitost, důsledky vás mohou nemile zaskočit. Dcera paní Andrey čerpala za účelem surfování na internetu mobilní data v rozsahu přibližně 200 MB.

Ještě ten večer byla paní Andrea kontaktována s informací, že čerpané služby byly operátorem vyčísleny na částku 190 000 korun. Následně byla vyzvána, aby uhradila zálohu ve výši 90 000 korun. „Je běžné, že operátor si za mobilní data účtuje podstatně vyšší částky, dojde-li k jejich čerpání mimo Evropskou unii. V tomto případě však byla data čerpána na území České republiky. Přestože zde nebyl nasmlouván žádný datový tarif, byla částka vymáhaná operátorem dosti zarážející,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Obdržíte-li vyúčtování a částky v něm uvedené neodpovídají skutečnosti, můžete se bránit. Podle zákona o elektronických komunikacích máte právo vyúčtování u operátora reklamovat. Rozhodně se však vždy nemusí jednat o částky dosahující takové výše jako v případě paní Andrey.

Reklamaci můžete uplatnit, pokud shledáte, že vyúčtování se jakkoliv odchyluje od nasmlouvaných sazeb. Co se týká způsobů uplatnění reklamace, nabízí se uplatnit ji buď osobně (například na pobočce či v sídle operátora), písemně, telefonicky anebo vyplněním internetového formuláře. „S reklamací se však nevyplácí otálet. Vyúčtování můžete napadnout pouze do dvou měsíců od chvíle, kdy jste jej obdrželi. Po uplynutí této lhůty se již operátor nemusí reklamací zabývat,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Jestliže reklamaci uplatníte řádně a včas, je povinností operátora ji ve lhůtě jednoho měsíce vyřídit a informovat vás o výsledku. Je však smutnou realitou, že operátoři nebývají vždy ochotní a někdy nevyhoví i oprávněným nárokům spotřebitelů. Pokud nastane tato situace, nemusíte ještě házet flintu do žita. Stále máte možnost na toto jednání upozornit podáním námitky k Českému telekomunikačnímu úřadu. Úřad následně rozhodne, zda operátor postupoval správně či nikoliv. V případě, že úřad shledá pochybení na straně operátora, může mu přikázat, aby vyúčtování změnil a spotřebiteli vrátil peníze.

Paní Andrea postupovala podle výše zmíněných rad a vyúčtování reklamovala. Následně ji operátor kontaktoval s informací, že vyúčtování jí bylo omylem počítáno podle nejvyšších sazeb a bude přepočítáno. V konečném výsledku zaplatila částku ve výši 500 korun. Přestože se nakonec vše vyjasnilo, rozhodně není příjemné se do takové situace dostat. Paní Andrea k celé věci uvedla: „Operátor se během řešení choval velmi vstřícně. Přesto jsem byla ráda, že jsem se mohla obrátit na poradnu dTestu. Je dobré vědět, že máte někde zastání.“

Spotřebitelská poradna dTestu letos vyřídila již téměř 42 000 dotazů a stížností z různých oblastí spotřebitelské problematiky. „Jsme rádi, když postup navržený našimi poradci vede k vyřešení problému. Cílem naší poradny je také osvěta, je důležité, aby lidé věděli, jak hájit svá práva,“ uzavírá Lukáš Zelený.

Tisková zpráva

Foto pixabay.com

Štítky data, účty, dTest, mobil

 


 

Kam dál?

POCTY HEJTMANA 2018: Předválečný starosta Karl Kostka věřil ve...

úterý, 20. listopadu 2018, 14:14

Byl prvním mužem Liberce v těžkých třicátých letech. Přesto věřil v to, že Češi a Němci mohou vzájemně spolupracovat. Karl Kostka...

FOTO, VIDEO: Na náměstí už stojí vánoční smrk. Poprvé se rozsvítí v...

úterý, 20. listopadu 2018, 13:51

Je čtrnáct metrů dlouhý a pochází přímo z Liberce. Po letech to také není smrk ztepilý, ale smrk stříbrný, neboli pichláč. Řeč je...

Ještěd začal se zasněžováním. Některým skiareálům v kraji chybí voda

úterý, 20. listopadu 2018, 11:30

Některým zimním střediskům v Libereckém kraji hrozí, že nebudou mít na začátku sezony dostatek vody na zasněžování. Problémy...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Plaga je proti plánovanému zavedení povinné maturity z matematiky

Ministr školství Robert Plaga (ANO) chce zrušit plánované zavedení povinné maturity z matematiky. Rozhodl se tak na základě analýzy výsledků maturantů ve vybraných úlohách z minulých let. Podle ministra je třeba nejdřív zlepšit výuku matematiky tak, aby jí žáci skutečně rozuměli, a až potom případně zavést povinnou maturitu. Novinářům to sdělilo tiskové oddělení ministerstva školství v reakci na informace Deníku. Zákon v současnosti počítá se zavedením povinné maturity z matematiky nejpozději od jara 2022.

Letiště Praha z tendru na skenery vyloučilo Huawei a ZTE

Letiště Václava Havla vyloučilo z výběrového řízení na sedm celotělových skenerů čínské firmy Huawei a ZTE. K tomuto kroku přistoupilo na základě loňského varování Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). Ani jedna z čínských korporací se do tendru nemohla ani přihlásit. Jiné společnosti v tendru jejich produkty nevyužívají. Skenery za 30 milionů korun mají přispět k vyšší bezpečnosti cestujících. Uvedl to Deník N.

Vedení ČSSD odmítlo odchod z vlády Andreje Babiše

Předsednictvo ČSSD dnes nepodpořilo odchod strany z vlády. Pro opuštění kabinetu hlasovalo 11 ze 42 přítomných představitelů vedení sociální demokracie. Po jednání předsednictva to novinářům řekl předseda sociální demokracie Jan Hamáček. Pro odchod z koaliční vlády s hnutím ANO podle něj nehlasoval nikdo z užšího stranického vedení.