Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Narovnání podmínek zákazníků eshopů, nově platí zákaz neoprávněného zeměpisného blokování

 
úterý, 4. prosince 2018, 14:43

Ode dneška nesmí e-shopy ze zemí EU bránit spotřebitelům z jiných členských zemí, aby si u nich nakoupili. Nabývá totiž účinnosti evropské nařízení o zákazu neoprávněného zeměpisného blokování. Spotřebitelům se tím na začátku prosince otevírá mnohem více možností, jak vyřešit vánoční nákupy. Nově si mohou vybrat z těch nejvýhodnějších nabídek bez toho, aby je někdo diskriminoval na základě státní příslušnosti, místa bydliště nebo usazení.

„E-shopy z jiných členských zemí Evropské unie již nesmí českým spotřebitelům blokovat nebo omezovat přístup. Zákaz platí rovněž pro automatické přesměrování na verzi webu určenou pro zákazníky z jiné země, kde byly často i výrazně vyšší ceny,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Výzkum Evropské komise prováděný formou náhodných nákupů v oblasti e-komerce ukázal, že nějakou formu geoblokace užívá přes 60 % obchodníků v Evropské unii. Nařízení by mělo tuto situaci značně vylepšit.

Nařízení sice samo o sobě neukládá obchodníkům povinnost dodávat zboží do jiných členských států, ale pokud se tak podnikatel rozhodne, musí dodávat nebo poskytovat služby všem zákazníkům z EU za stejných podmínek. „Diskriminace občanů ČR nebo jiného členského státu EU na základě státní příslušnosti nebo místa bydliště je v rozporu s principy jednotného trhu, takže odstranění bezdůvodného znevýhodňování vítáme,“ komentuje nařízení Lukáš Zelený.

Další oblast, na kterou nařízení míří, jsou platby. V budoucnu tak nebude možné, aby obchodník z jiné členské země odmítl platbu kartou či převodem z účtu jenom proto, že jde o zahraniční platební transakci. Zákazník však musí platit měnou, kterou obchodník přijímá, takže je nutné dávat si pozor na převodní kurz.

„Nová právní úprava bohužel nedopadá na audiovizuální sektor, takže televizní vysílání stále může být blokováno. Na úplné odstranění bariér si tak budeme muset ještě nějakou chvíli počkat,“ uzavírá Lukáš Zelený.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Štítky dTest, eshop, nákup,

 


 

Kam dál?

Jak je to s Evropskou unií? Pojďte debatovat s viceprezidentem Svazu...

pondělí, 3. prosince 2018, 17:48

O Evropě a České republice v 21. století. Tak se jmenuje akce, kterou pořádá Knihkupectví Fryč v úterý od 18 hodin. Debatovat...

Dívka pátrá po krabici andílků k benefičnímu prodeji, za jejich...

pondělí, 3. prosince 2018, 11:52

Studentka Tereza Šrytrová z Liberce pátrá po krabici plné skleněných a papírových andělíčků, kteří byli určeni k benefičnímu...

Dnes zapálíme první svíčku na adventním věnci. Začíná očekávání...

neděle, 2. prosince 2018, 12:47

Dnes je první adventní neděle, kterou začíná očekávání vánočního času. Pro křesťany připomíná příchod Ježíše Krista, mnozí lidé...

Liberecké zastupitelstvo si počet výborů zvýšilo ze čtyř na osm

pátek, 30. listopadu 2018, 10:34

Počet výborů zastupitelstva v Liberci stoupl ze čtyř na osm. Dnes to schválili zastupitelé. Počet placených členů se ale ve...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Kaspersky: Falešná aplikace FaceApp šíří nevyžádanou reklamu

Na internetu se objevila falešná aplikace, která se vydává za populární nástroj pro úpravu fotografií FaceApp. Mobilní zařízení uživatelů infikuje programem pro nevyžádanou reklamu MobiDash. Uvedla to antivirová firma Kaspersky Lab. Aplikace FaceApp od ruských vývojářů Wireless Lab se stala v posledních týdnech hitem. Pomocí nástrojů umělé inteligence dokáže vyfotografovanou osobu nechat zestárnout, omládnout, nebo dokonce změnit pohlaví. V souvislosti s ní se ale objevilo i varování před narušením soukromí, protože aplikace posílá fotografie k úpravě na servery mimo zařízení uživatele.

Polský zákazník skoupil jízdenky na celý vlak

Nespokojený zákazník polských drah vynaložil tisíce zlotých a hodiny svého času, aby skoupil jízdenky na celý vlak, a to jen proto, aby je hned následující den zkusil vrátit. To vše udělal kvůli tomu, aby na sociálních sítích předvedl, jak byrokraticky se státní dráhy chovají k cestujícím. A železnice se nechala vyprovokovat, napsal polský list Gazeta Wyborcza.

KOMENTÁŘ: Spasíbo, soudruzi! Za nejlepší digitální osvětu posledních let

Chceš vidět, jak budeš vypadat za 40 let? Na. “Tyjo, celý můj tata. Neskutečný, to musí vidět ostatní!!”