Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

DRBNA NA CESTÁCH: Nejmalebnější silnice na světe zaujala i Jeremyho Clarksona

 
středa, 15. května 2019, 06:00

Pokud vás přesvědčil minulý díl seriálu Drbna na cestách k tomu, abyste vyrazili na výlet do turistickým ruchem nepříliš poskvrněného Rumunska, nezapomeňte si do seznamu míst, která stojí za návštěvu, přidat také Transfăgărășan. Právě tohle místo je často nazýváno nejmalebnější silnicí na světe. Jeden z takovýchto názorů vyslovil i Jeremy Clarkson, který silnici navštívil při natáčení jednoho z dílů známého motoristického pořadu Top Gear. A něco na tom bude.

Skoro 170 kilometrů dlouhá silnice spojuje rumunská města Sibiu a Pitești. Samotný úsek horského přechodu Transfăgărășan je dlouhý zhruba 90 kilometrů. V zimním období, obvykle od 1. listopadu do 30. června je úsek silnice Transfăgărășan uzavřen pro silnou sněhovou pokrývku. I během zimních měsíců je ale možné k jezeru Balea a chatě „Balea Waterfall“ dojet zmíněnou lanovkou.

Slavnostnímu otevření byl přítomen i sám Ceausescu

Plány na vybudování silnice přes pohoří Fagaraš pocházejí ze šedesátých let 20. století a vznikly při budování přehrady Vidraru, které se budeme také v jednom z dílů Drbny na cestách věnovat. S výstavbou silnice ale nebylo započato, jelikož si Rumunsko v době výstavby přehrady nemohlo dovolit další takovýto výrazný finanční výdaj. Po okupaci Československa v roce 1968 se Nicolae Ceausescu rozhodl postavit strategickou jednoproudovou silnici přes pohoří Fagaraš, na což použil plány z dob výstavby přehrady.


Transfagarasan je dle mnoha názorů jednou z nejmalebnějších silnic na světě, v Rumunsku nazývána jako „Cesta světa“.

Práce na výstavbě jednoproudové silnice počaly v prosinci roku 1969. V roce 1971 ale Nicolae Causescu nechal původní plány pozměnit a rozhodl se na místo jednoproudové silnice, která měla sloužit hlavně pro dopravu dřeva z jihu do středu země, zde vybudovat silnici dvouproudou, kdy v obou údolích chtěl následně vybudovat zimní střediska s hotely. Takovýto projekt byl ale pro nedostatek finančních prostředků brzy zastaven a bylo pokračováno ve výstavbě projektu původního.

Vůz Dacia Duster pro expedici zapůjčilo AUTA BOREK a.s.. Autorizovaný prodejce značek Renault a Dacia. Kompletní nabídku společnosti najdete zde

Stavba jednoproudové silnice se proti původním plánům o jeden rok opozdila a tak byla silnice slavnostně otevřena až 20. září 1974. Slavnostnímu otevření byl přítomen i sám Ceausescu a silnice přes pohoří byla pojmenována Transfăgărășan. Asi po dvou letech po slavnostním otevření jednoproudové silnice se začalo s její přestavbou a silnice jak ji známe dnes, byla dokončena v roce 1980.


O sníh není nouze ani na přelomu dubna a května.

Tragédie spojené s výstavou

Stavba silnice Transfăgărășan a přehrady Vidraru jsou ale spojeny se smrtí mnoha lidí. Oficiální statistiky hovoří o úmrtí 40 lidí, kteří při stavbách zemřeli, ale neoficiální statistiky hovoří o tom, že jen při stavbě přehrady zemřelo až 400 lidí. Na silnici Transfăgărășan se nachází 833 mostů, 28 viaduktů a 5 tunelů a při její stavbě bylo nutno přesunout několik miliónů tun horniny. Pro toto bylo například použito 6520 tun výbušnin, z čehož 20 tun bylo spotřebováno pro proražení tunelu Capra–Balea.

PSALI JSME:
1. DÍL: Nejúžasnější podzemní místo na Zemi najdete tisíc kilometrů od hranic

Napsal Michael Daněk | Foto Jan Luxík | Zdroj wikipedia.cz
 


 

Kam dál?

Legendární Berlín pod Ještědem ustoupí nové výstavbě. Vyrostou tu dva...

úterý, 14. května 2019, 16:30

Mladší ročníky už ji v provozu nezažily, ty starší na ni vzpomínají jako na legendu. Restaurace Berlín v Hanychově už roky jen...

Nálepka za záchranu života. Záchranka odmění vybrané volající

úterý, 14. května 2019, 16:12

Kdo někdy zachraňoval nebo pomáhal druhému ví, že to nedělá pro vidinu nějakého zisku nebo slávy. Přesto ale jistě zahřeje u...

Starý Žabák je pryč, místo něj otevře Jednadvacítka plná odkazů na...

úterý, 14. května 2019, 12:52

Na přelomu roku náhle zavřela legendární liberecká pivnice U Žabáka. Uběhlo pár měsíců a hospoda se otevře znovu, už ale nepůjde...

Lidé v kraji si u inspekce často stěžují na zápach a ničení zeleně

pondělí, 13. května 2019, 17:02

Inspektoři České inspekce životního prostředí se loni rozhodně nenudili. Provedli stovky kontrol, navíc podle informací stoupá i...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Kdo na volbách vydělal? Z větších stran jen Piráti a ODS, ČSSD prodělala osm milionů

Ze sněmovních stran na letošních volbách do Evropského parlamentu vydělají patrně jen Piráti a mírně ODS. Vyplývá to z porovnání udávaných nákladů na kampaň a peněz, které dostanou úspěšné strany od státu za získané hlasy. Největší finanční ztrátu pak zřejmě utrpí vítězné hnutí ANO, mohla by činit kolem 20 milionů korun.

Aktualizováno před 7 hodinami

České volby do Evropského parlamentu vyhrálo ANO před ODS a Piráty. ČSSD propadlo

České volby do Evropského parlamentu znovu vyhrálo vládní hnutí ANO, bude mít šest europoslanců o dva více než dosud. Za ním skončila ODS se čtyřmi europoslanci, která počet mandátů zdvojnásobila. Třetí místo obsadili Piráti se třemi europoslanci. Po dvou europoslancích budou mít SPD a KDU-ČSL, komunisté jen jednoho oproti dosavadním třem. ČSSD zastoupení v europarlamentu ztratila, stejně jako Svobodní. Podle Hamáčka se vedení strany bude soustředit na přípravu na krajské volby. Ty by se měly konat příští rok.

Extrémní srážky budou častěji, podle odborníků by pomohla hluboká orba

Povodně z intenzivních srážek jsou přirozeným jevem, zemědělská půda by však mohla zadržet více vody, kdyby se hlouběji oralo. Novinářům to sdělili Martin Hanel a Petr Máca z Fakulty životního prostředí České zemědělské univerzity v Praze. Do budoucna bude se zvyšující se teplotou růst množství vlhkosti ve vzduchu, srážkové extrémy tak budou pravděpodobně růst, upozornili.