Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Průzkum: Podomní nabízení změny dodavatele elektřiny stále funguje

 
pátek, 5. února 2016, 07:39

Téměř třetina domácností, které v posledních třech letech změnily dodavatele elektřiny, uzavřela smlouvu o dodávkách energie prostřednictvím podomního prodeje. Vyplynulo to z průzkumu spotřebitelské organizace dTest. Ukázalo se také, že lidé často neznají podmínky své smlouvy s dodavatelem energií. 46 % respondentů, kteří měli uzavřenou smlouvu na dobu určitou, uvedlo, že neví, zda jim hrozí pokuta při předčasném ukončení smlouvy.

Od roku 2006 mohou spotřebitelé v České republice změnit dodavatele elektřiny, od roku 2007 je možné změnit dodavatele plynu. Jak se staví české domácnosti ke změně dodavatelů energií?

„Spokojenost spotřebitelů s podmínkami na českém trhu s energiemi je dlouhodobě nízká. Přitom dvě třetiny respondentů v našem průzkumu uvedly, že v posledních třech letech dodavatele elektřiny neměnily a zhruba stejné množství oslovených v současné době ani neuvažuje o změně dodavatele. Když nejsme spokojeni s kvalitou běžného zboží nebo službami prodejce, nebo má-li konkurence lepší cenu, jdeme prostě do jiného obchodu. V případě odběru energií to čeští spotřebitelé bohužel takto snadné stále nemají,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Důvody podle Zeleného částečně ukazuje provedený průzkum. Z respondentů, kteří za poslední tři roky změnili dodavatele elektřiny, nejvyšší procento (29 %) uvedlo, že je navštívili podomní prodejci a uzavřeli s nimi smlouvu. 23 % oslovených uvedlo, že si vhodného dodavatele vyhledali sami, 20 % využilo internetové srovnávače a 11 % respondentů v posledních třech letech změnilo dodavatele prostřednictvím aukce.

„Nechvalně známé praktiky podomního prodeje považujeme za jednu z příčin, proč se lidé ke změně dodavatele stavějí s nedůvěrou a obávají se, že jim nepřinese posun k lepšímu. Také aukce, které byly v minulosti pořádány hlavně obcemi, měly své nedostatky, spotřebitelé byli například již při registraci zavázáni k podpisu smlouvy s novým dodavatelem, aniž znali předem podmínky,“ konstatuje Lukáš Zelený.

Výsledky průzkumu ukazují i další bariéru, která lidem brání ve změně dodavatele, a tou je nízká informovanost o vlastních smluvních podmínkách s dodavatelem. 5 % respondentů vůbec nevědělo, kterého dodavatele elektřiny mají. Téměř polovina (46 %) těch, kteří mají smlouvu o dodávkách elektřiny na dobu určitou, neví, zda mají ve smlouvě sjednané smluvní pokuty za předčasné ukončení smlouvy. 68 % oslovených uvedlo, že má uzavřenou smlouvu o dodávkách energií na dobu neurčitou, 25 % na dobu určitou, 7 % respondentů uvedlo, že neví.

„Máme zkušenost s tím, že spotřebitelé mají často mylnou představu o době trvání smlouvy. Ve smlouvách s některými dodavateli není uvedeno, kdy končí, spotřebitelé si také stěžují, že jim dodavatelé odmítají sdělit důležité informace. Například právě o době trvání smlouvy, výpovědní době nebo výši smluvní pokuty za předčasné ukončení smlouvy. Poskytnout tyto údaje svým zákazníkům je ale ze zákona povinností dodavatelů. Od počátku letošního roku jim to ukládá i energetický zákon,“ uvádí Zelený.

Nejvýraznějším motivem ke změně dodavatele je cena (58 %), výhodnější smluvní podmínky (9 %) a lepší pověst dodavatele (12 %). „Českým spotřebitelům chybí přehledná nabídka, je pro ně obtížné vyhodnotit, který produkt je pro ně nejlepší. Dodavatelé leckdy nabízejí různá cenová zvýhodnění, ale jejich vlastní zákazníci o nich nemají potuchy. Spotřebitel je v situaci, kdy se o dobrou cenu musí doprošovat, namísto toho, aby dodavatelé soutěžili o to, kdo mu nabídne výhodnější cenu nebo kvalitnější služby. Proto jsme se rozhodli uspořádat hromadnou změnu dodavatelů elektřiny a plynu,“ říká Zelený.

Do hromadné změny dodavatelů energií „Chci výhodnější energie“ pořádané dTestem se již registrovalo více než 47.000 domácností. Registrace je otevřena do 10. února. Nejvíce domácností (53 %) má zájem o změnu dodavatele elektřiny i plynu, 44 % registrovaných domácností chce změnit dodavatele elektřiny.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Jablonecká radnice vydala nevídané poklady

čtvrtek, 4. února 2016, 15:03

V posledním patře radnice v Jablonci nad Nisou se při rekonstrukci prostor pro archiv vodoprávního úřadu podařilo objevit původní...

Tisíciletá lípa z Tatobit bojuje o titul Evropský strom roku, zatím...

čtvrtek, 4. února 2016, 10:03

Na hodně napínavý souboj vypadá finále soutěže Evropský strom roku. O nejvyšší příčku se už čtyři dny přetahuje tatobitská...

Myslím, že jsme trošku šikanováni, hájí se ředitel firmy...

středa, 3. února 2016, 19:55

Na libereckém magistrátu před několika týdny přistála petice proti provozu firmy Temperatior sídlící v Kociánově ulici. Podpisový...

Kraj dá deset milionů obcím postiženým těžbou v Polsku, od sousedů...

středa, 3. února 2016, 17:42

Liberecký kraj připravil nový dotační program na podporu obcí postižených těžbou uhlí v polském dolu Turów. Na přípravu projektů,...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Do ochranné budovu kolem reaktoru nahnali 45 tun vzduchu. Temelín tak prošel bezpečnostní zkouškou

Ochranná budova kolem reaktoru splňuje všechna kritéria těsnosti. Takový je výsledek důležité bezpečnostní zkoušky, kterou dnes ráno na odstaveném prvním bloku dokončili technici v Jaderné elektrárně Temelín.

Plzeň vybavila vyřazenými počítači učebnu pro chudé děti v Keni

Plzeň darovala přes 70 vyřazených funkčních počítačů, komponenty pro datovou síť, kabely, flash disky a sluchátka do Keni. Poslouží komunitnímu centru Ostrov Naděje, které se stará o 500 dětí a studentů z velmi chudých poměrů. Centrum vybudovala obecně prospěšná společnost Centrum Narovinu, jejíž aktivity sahají do roku 1995. Díky počítačům z Plzně mohla vzniknout zcela nová učebna, informovala ČTK mluvčí magistrátu Eva Barborková.

PRŮZKUM: Šlehání pomlázkou není příjemné pro tři pětiny žen

Tradici, kdy muži šlehají ženy pomlázkou, si užívá a ráda se nechá vyšlehat necelá třetina žen. Naopak třem pětinám není tato tradice příjemná, ale "přežijí to". Necelá desetina žen pak na sebe nenechá sáhnout. Naopak muže šlehání pomlázkou baví, že je to "fajn tradice" míní 57 procent. Vyplývá to z průzkumu společnosti Behavio, kterého se zúčastnilo 245 mužů a 255 žen.