Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Plánovaný most pro Trojzemí se po 12 letech možná dočká realizace

 
úterý, 9. srpna 2016, 16:36

Záměr postavit společný česko-německo-polský most pro Trojzemí nedaleko Hrádku nad Nisou se možná po 12 letech dočká realizace. Výstavba mostu pro pěší a cyklisty, který by měl propojit tři sousední země, zatím vázla na příliš složité legislativě a také kvůli problémům s financováním. Teď se zástupci příhraničních regionů Česka, Německa a Polska dohodli, že zaplatí projektovou dokumentaci a pak se budou snažit na výstavbu mostu získat dotace z evropských fondů. Novináře o tom informoval liberecký hejtman Martin Půta.

Podle Piotra Romana z Euroregionu Nisa je paradoxní, že jednodušší by bylo postavit v Trojzemí mosty tři, a to jak z hlediska stavební legislativy všech tří zemí, tak z hlediska čerpání dotací. Na dvoustranné projekty totiž Evropská unie dotace poskytuje, na třístranné však zatím nikoliv. Postavit jeden most by podle něj mělo být jednodušší a hlavně levnější. "Chceme ukázat, že to je možné a chceme dát příklad ostatním v Evropské unii," řekl Roman. Společný most by se tak mohl stát symbolem evropské integrace.

O výstavbě společného mostu na bodu Trojmezí se začalo mluvit už v roce 2004 u příležitosti vstupu Česka a Polska do schengenského prostoru. Při té příležitosti vyrostl nad Oldřichovským potokem dřevěný mostek, který propojil českou a polskou stranu. V plánu bylo, že ho do dvou let nahradí nový most, který spojí všechny tři země. V roce 2006 pak v rámci mezinárodního workshopu navrhli studenti podobu mostu, od té doby však projekt stál. Velkým problémem jsou rozdílné stavební předpisy v jednotlivých zemích, k výstavbě lávky bude navíc třeba uzavřít také mezinárodní dohody.

Přípravu projektu zkomplikovaly podle Půty také povodně v roce 2010. "Města měla trochu jiné starosti, než budovat turistickou lávku na Trojzemí," řekl. Dnes podle něj od zástupců z Hrádku nad Nisou, německé Žitavy i polské Bogatyně jednoznačně zaznělo, že projekt je pro ně prioritou, což podle Půty dá i regionům šanci projekt podpořit. Původní studii bylo navíc podle Půty nutné po povodních upravit. "Povodí chce, aby byl ten most výrazně výš, než byl původně navržen," vysvětlil hejtman. Navíc se podle něj staví vlastně tři různé projekty v jednu chvíli.

Náročná legislativa výrazně stavbu společného mostu prodraží. Jen náklady na projektovou dokumentaci se odhadují na 200 tisíc eur (5,4 mil.Kč), samotná stavba vyjde podle odhadů zhruba na další milion eur (27 mil.Kč). Město Hrádek nad Nisou, které je lídrem projektu, už vypsalo veřejnou soutěž na dodavatele projektové dokumentace. "Vítěz si musí najít odpovídající protějšky v ostatních zemích, protože každá země má jiné předpisy a jiné zákony a je třeba tu dokumentaci sjednotit," řekl hrádecký místostarosta Pavel Farský (Hrádek potřebuje změny). Kdy by mohl most stát, si dnes netroufal nikdo odhadnout.

Napsal(a) ČTK
 


 

Kam dál?

V Jablonci nad Nisou zjednoduší od září třídění plastů

úterý, 9. srpna 2016, 13:14

V Jablonci nad Nisou zjednoduší od září třídění plastů. Do žlutých kontejnerů budou moci obyvatelé města dávat nejen plastové...

Pohotový kombajnér zachránil svůj stroj, prasklá hadička zapálila...

úterý, 9. srpna 2016, 12:13

Jen díky rychlému zásahu kombajnéra se podařilo zabránit milionovým škodám na kombajnu, který celé pondělí brázdil pole v...

VIDEO: Nepropásněte divadlo na noční obloze. Po roce bude opět možné...

úterý, 9. srpna 2016, 10:38

Pokud se alespoň jen okrajově zabýváte astronomií a sledováním hvězd, určitě víte, co se bude v noci z 11. na 12. srpna, tedy ze...

Hasiči zachraňovali paraglidistu z dvanáctimetrového buku

pondělí, 8. srpna 2016, 08:49

Hasiči ze semilského lezeckého družstva v neděli odpoledne opět vyjížděli k záchraně paraglidisty na Kozákově. Ten uvízl kousek...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • VIDEO: Policie pátrá po viníkovi nehody,...

  • V objednané zásilce mu omylem dorazil také...

  • Další uzavírka v centru. Do konce prázdnin...

  • Pálili ho letlampou a vrtali mu kolena...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Přejezd ve Studénce bude bezpečnější. Auta už nebudou křižovat železniční trať

Nebezpečné křížení železniční trati a silnice ve Studénce, které bylo v roce 2015 svědkem tragické události, bude brzy bezpečnější. Správa železniční dopravní cesty připravila jeho modernizaci, kdy silnice nově povede pod železniční tratí a nebude ji tak přímo křižovat. Práce by měly začít v roce 2020.

„Prodá“ Moskva Sibiř Číně? Zdroje přecházejí do čínských rukou, zůstává jen pustina

Portál Jamestown již několik let prostřednictvím Paula Gobleho monitoruje sílící čínskou přítomnost na Sibiři na ruském Dálném východě, zejména v oblasti kolem Bajkalu, a narůstající protičínské nálady v regionu. Minimálně od roku 2010 zde Číňané využívají „místní pohostinnosti“, aniž by za to regionu cokoli vraceli.

Dovoz ledovců z Antarktidy má zachránit Kapské Město

"Vypadá to jako šílený nápad, ale když si to rozeberete, není to tak bláznivé," tvrdí kapitán Nick Sloane. Proč neodříznout nějaké ty ledovce z Antarktidy, aby Kapské Město mohlo být zásobováno vodou? Sloane mívá nápady, které se vymykají normám. Tento šestapadesátiletý Jihoafričan zambijského původu, zakladatel firmy Sloane Marine Ltd, se již proslavil tím, že uvolnil uvázlou loď Concordia, při jejímž ztroskotání u pobřeží Itálie v roce 2012 zahynulo 32 lidí.